Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

سرگردانی صدها یهودیِ حسیدی پشت مرزهای اوکراین؛ کی‌یف اجازه ورود نمی‌دهد

یهودیان حسیدی سرگردان در مرز اوکراین
یهودیان حسیدی سرگردان در مرز اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی زائران یهودی گرفتار شده پشت مرزهای اوکراین از شرایط ایجاد شده برای آنها به عنوان یک «فاجعه انسانی» یاد کرده و ضمن درخواست کمک از دولت اسرائیل، تل‌آویو را مسئول رقم خوردن این فاجعه معرفی کرده‌اند.

آگهی

صدها عضو جامعه یهودیان حسیدی که تعدادی کودک نیز در میان آنها دیده می‌شود پشت مرزهای اوکراین گرفتار شده و اجازه نیافتند به قصد عزیمت به یک مکان زیارتی وارد این کشور شوند.

در حالی که این افراد همچنان در پشت مرزهای اوکراین با بلاروس منتظر اجازه ورود هستند اما مقامات دولت اوکراین به دلیل شرایط ویژه ناشی از بحران کرونا و همه‌گیری بیماری کووید۱۹ تاکنون از دادن مجوز برای عبور آنها از مرز خودداری می‌کنند.

ده‌‌ها هزار یهودی حسیدی هر سال همزمان با سال جدید یهودیان برای بازدید از مقبره خاخام نهمان، بنیانگذار جنبش حسدیدی برسلوف، و زیارت این مکان مذهبی به شهر «اومان» در مرکز اوکراین سفر می‌کنند.

یهودیان امسال سال نو خود طی روزهای ۱۸ تا ۲۰ سپتامبر جشن می‌گیرند؛ این در حالیست که برخی از زائران حسیدی که قصد سفر به اوکراین و گذراندن روزهای آغازین سال نو در مقبره خاخام نهمان را داشتند به دلیل مقررات بهداشتی وضع شده از سوی کی‌یف از ورود به این کشور بازمانده و پشت مرز محبوس شده‌اند.

دولت‌های اوکراین و اسرائیل ماه گذشته میلادی از زائران حسیدی خواسته بودند که به دلیل شرایط ویژه ناشی از بحران کرونا امسال از عزیمت به شهر هشتاد هزار نفری اومان خودداری کرده و زیارت از مکان مذهبی مورد علاقه حسیدیان را به زمان بهتری موکول کنند.

هر دو کشور اواکراین و اسرائیل به شدت در صدد کنترل شیوع کرونا و مهار همه‌گیری بیماری کووید۱۹ هستند. کی‌یف برای جلوگیری از موج دوم بیماری اعلام کرده که تا آخر سپتامبر مرزهای خارجی خود را بسته نگاه می‌دارد و اسرائیل نیز در پی اوج‌گیری مجدد همه‌گیری ویروس از جمعه گذشته به مدت سه هفته مقررات قرنطینه عمومی وضع کرده است.

AP/AP
یحودیان حسیدی منتظر اجازه ورود به اوکراین برای عزیمت به یک مکان مذهبیAP/AP

برخی زائران یهودی گرفتار شده پشت مرزهای اوکراین از شرایط ایجاد شده برای آنها به عنوان یک «فاجعه انسانی» یاد کرده و ضمن درخواست کمک از دولت اسرائیل، تل‌آویو را مسئول رقم خوردن این فاجعه معرفی کرده‌اند.

یک مرد ۴۰ ساله با اشاره به حضور «افراد بیمار و گرسنه» در میان جمعیت گرفتار در مرز اوکراین به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما اینجا بدون پول، سرپناه، غذا و نوشیدنی گرفتار شده ایم.»

ویدئویی که توسط مرزبانان اوکراین منتشر شد، ده ها زائر یهودی ارتدکس را با لباس‌های سنتی نشان می دهد که در وسط جاده، نزدیک صف طولانی کامیون ها به نماز و نیایش می‌پردازند.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز سه شنبه اعلام کرد که ولودومیر زلنسکی درباره وضعیت موجود با مسئول نیروهای مرزبانی کشوری گفتکو کرده است و این کشور کنترل کامل اوضاع را در دست دارد.

AP/AP
مرزبانان اوکراین مانع عبور یهودیان حسیدی از مرز شدندAP/AP

اما در بلاروس، الکساندر لوکاشنکو مرد قدرتمند این کشور که بر سر اعتراض‌ها و بحران داخلی با اوکراین در تنش است ضمن محکوم کردن اقدام کی‌یف در بستن مرزهای خود به روی زائران یهودی دستور کمک رسانی به این افراد را صادر کرده است.

صلیب سرخ بلاروس نیز در گزارشی اعلام کرده که زائران «منابع مالی کافی برای برطرف کردن نیازهای اساسی خود» ندارند و این سازمان کمک‌هایی در همین راستا به والدین دارای فرزند، زائران مسن و افراد دارای معلولیت عرضه کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس جمهوری اوکراین هم به کووید-۱۹مبتلا شد

فرانسه به خارجی‌های فعال در خط مقدم مبارزه با کرونا تابعیت زودتر از موعد اعطا می‌کند

موج دوم کرونا در اروپا؛ موارد ابتلا در چه کشورهایی سیر صعودی گرفته است؟