تهدید‌های مسکو علیه اروپای شمالی؛ روسیه مظنون به تدارک اقدامات خرابکارانه شد

اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد و ینس استولتبرگ، دبیر کل ناتو
اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد و ینس استولتبرگ، دبیر کل ناتو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت سوئد ضمن ابراز نگرانی فزاینده از این موضوع اعلام کرد که اطلاعات حاصل از تحقیق یاد شده را «بسیار جدی» می گیرد

آگهی

برخی منابع و رسانه‌های اروپایی از نتایج تحقیقی مبنی بر تهدیدهای مسکو علیه کشورهای اروپای شمالی و به حالت آماده‌باش درآمدن کامل این کشورها خبر داده‌اند.

خبرگزاری فرانسه در این خصوص به مستندی با همین موضوع اشاره کرده که به تازگی از تلویزیون‌های نروژ، سوئد، دانمارک و فنلاند پخش شده است.

این گزارش مستند با اشاره به تحقیق انجام شده نشان می‌دهد که مسکو در حال اجرای یک برنامه جاسوسی در دریای بالتیک برای نقشه‌برداری از زیرساخت‌های اروپایی و انجام خرابکاری در برخی تاسیسات این کشورها است.

دولت سوئد ضمن ابراز نگرانی فزاینده از این موضوع اعلام کرده است که اطلاعات حاصل از تحقیق یاد شده را «بسیار جدی» می‌گیرد.

اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد می‌گوید: «این تحقیق آنچه را که ما مدت‌هاست می‌دانیم تایید می‌کند؛ روسیه نه تنها تهدیدی جدی برای امنیت، صلح و آزادی اوکراین است، بلکه تهدیدی نهفته برای سایر کشورهای همسایه ما، از جمله کشور خود ما نیز محسوب می‌شود.»

وی می‌افزاید: «همانطور که گفتم، این یافته موضوع تازه‌ای برای ما نیست؛ به همین دلیل است که ما در حال افزایش نیروهای دفاعی خود هستیم.»

نخست‌وزیر سوئد در ادامه بدون توضیحات بیشتر تصریح کرد: «گاهی اوقات اتفاقاتی رخ می‌دهد که ما را مجبور به واکنش می‌کند؛ اما من فعلا قصد ندارم وارد جزئیات آن شوم.»

این نخستین بار نیست که کشورهای اروپایی مسکو را به تلاش برای دست زدن به اقدامات خرابکارانه متهم می‌کنند.

هلند نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که روسیه در تلاش است تا در تاسیسات زیربنایی این کشور در دریای شمال دست به خرابکاری بزند.

مقامات اطلاعاتی هلند همچنین اوایل فوریه گذشته مدعی شده بودند که یک کشتی روسی را هنگام تلاش برای نقشه‌برداری و موقعیت سنجی از زیرساخت‌های انرژی در یک مزرعه تولید انرژی بادی در دریای شمال، شناسایی و رهگیری کرده‌اند.

روسیه و مقامات کرملین اما در مقابل کلیه اتهامات مطرح شده از این دست از سوی کشورهای اروپایی را بی‌اساس و دروغ می‌دانند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه ضمن رد این اتهامات، حتی به خبرنگاران پیشنهاد کرد که تلاش بیشتری برای تحقیق در خصوص خرابکاری‌های صورت گرفته در خطوط لوله گاز نورد استریم انجام دهند.

وی با بی‌اساس خواندن تحقیقات و مستندات ارائه شده در رسانه‌های اروپایی دال بر قصد روسیه برای خرابکاری در تاسیاسات زیربنایی کشورهای شمال اروپا تصریح کرد: «رسانه‌های کشورهای یاد شده در تحقیقات خود اشتباه می‌کنند و یک بار دیگر نشان دادند که ترجیح می‌دهند روسیه را بدون دلیل سرزنش نکنند. در عوض بهتر بود آنها به حمله تروریستی علیه خطوط لوله نورد استریم و نیاز به تحقیقات بین‌المللی شفاف، فوری و گسترده در مورد این اقدامات بی‌سابقه تروریستی و خرابکاری، توجه بیشتری نشان دهند.»

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

دو خط لوله گاز نورد استریم که آلمان را به روسیه وصل می‌کند ۲۶ سپتامبر گذشته بر اثر انفجار‌هایی که منشا آن مشخص نشد، آسیب دید.

علیرغم سرنخ‌های متفاوتی که توسط بازرسان در خصوص این حملات بدست آمده، عاملان و مسئولان اصلی اقدامات خرابکارانه یاد شده هنوز شناسایی نشده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه «بیش از ۲۰ دیپلمات آلمانی» را اخراج کرد

اولین سفر دبیرکل ناتو به کی‌یف؛ «جایگاه واقعی اوکراین در ناتو است»

فنلاند سی و یکمین عضو ناتو شد؛ کرملین: «اقدامات متقابل» در پیش می‌گیریم