هشدار سازمان ملل متحد: «ترکیب زهرآگین» یک میلیون سومالیایی را طی ۴ ماه آواره کرد

به ترتیب از راست: یک زن و فرزندنش در بیرون یک کمپ آواره‌ها، سیل در سومالی، و مبارزان الشباب
به ترتیب از راست: یک زن و فرزندنش در بیرون یک کمپ آواره‌ها، سیل در سومالی، و مبارزان الشباب Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنابر اعلام آژانس‌های بشردوستانه، بیش از یک میلیون نفر از مردم سومالی در طی چهار ماه گذشته در مواجه با ترکیبِ «زهرآگینِ» خشکسالی، نزاع و سیل، در داخل کشور خود آواره شده‌اند.

آگهی

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد و سازمان امور پناهندگی نروژی اعلام کردند که به دنبال شدت گرفتن شورش‌های اسلام‌گرایانه و درگیری‌ها در منطقه‌ی جدا شده سومالی لند، حدود ۴۳۳ هزار نفر در حدفاصل اول ژانویه تا دهم ماه مه میلادی مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

علاوه بر این، در بیانیه‌ی مشترک این دو نهاد حقوق بشری آورده شده است که «بیش از ۴۰۸ هزار نفر بر اثر جاری شدن سیل در روستاهایشان و ۳۱۲ هزار نفر دیگر نیز به دلیل خشکسالی ویرانگر آواره گشتند.»

فصول بی‌باران

دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA) هفته گذشته اعلام کرد که دست‌کم ۴۳.۳ میلیون نفر در شاخ آفریقا به کمک‌های حیاتی نیاز دارند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و دولت‌های جهان روز چهارشنبه در کنفرانسی در نیویورک گرد هم خواهند آمد تا ۷ میلیارد دلار برای کمک به نیازمندان این منطقه درنظر بگیرند.

سومالی و همسایگان آن در منطقه‌ی شاخ آفریقا از جمله کشورهای اتیوپی و کنیا پس از پشت‌سر گذاشتن پنج فصلِ بارانی ناموفق که میلیون‌ها نفر را محتاج و محصولات کشاورزی و دام‌ها را از بین برده است، از بدترین خشکسالی در چهار دهه گذشته رنج می‌برند.

تعداد افراد آواره در داخل مرزهای سومالی اکنون به مرز ۳.۸ میلیون نفر رسیده است و ۶.۷ میلیون نفر هم برای یافتن غذا با مشکل مواجه هستند. بیش از نیم میلیون کودک هم به شدت دچار سوءتغذیه هستند.
گزارش «کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان» و «سازمان امور پناهندگی نروژی»

بر اساس گزارش «کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان» و «سازمان امور پناهندگی نروژی»، تعداد افراد آواره در داخل مرزهای سومالی اکنون به مرز ۳.۸ میلیون نفر رسیده است و ۶.۷ میلیون نفر هم برای یافتن غذا با مشکل مواجه هستند. براساس این گزارش، بیش از نیم میلیون کودک هم به شدت دچار سوءتغذیه هستند.

محمد عبدی، مدیر سازمان امور پناهندگی نروژی در سومالی در این رابطه خاطرنشان کرد که «این اعداد و ارقام هشداردهنده مربوط به آسیب‌پذیرترین افرادی است که مجبور به ترک حداقل‌داشته‌های خود بودند و حالا هم مجبور هستند به سمت ناشناخته‌ها گام بردارند.»

وی هشدار داد که «در ماه‌های آینده بیشتر از این‌ هم باید ترسید، چرا که تمام ملزومات وقوع یک فاجعه در سومالی در حال جوشش است.»

اکثر خانواده ها از منطقه «هیران» در مرکز سومالی و «جدو» در جنوب این کشور هفده میلیون نفری گریخته‌اند و خود را به مناطق شهری پرجمعیت رسانده‌اند که بر منابع محدود موجود فشار وارد می‌کند.

آسوشیتدپرس
آوارگان سومالیایی که بر اثر خشکسالی منازل خود را ترک کرده‌اند. عکس به تاریخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲آسوشیتدپرس

بحران‌هایی که تمامی ندارند

«ماگاتا گوئسه» کمیسر عالی سازمان ملل برای پناهندگان در سومالی، گفت: این آژانس‌ها خواستار سرمایه‌گذاری فوری و بیشتر برای مبارزه با این بحران شدند؛ «درغیراین‌صورت هرگز شاهد پایان این تراژدی انسانی‌ در حال وقوع نخواهیم بود.»

در سال جاری میلادی، آژانس‌های کمک‌رسان تنها ۲۲ درصد از بودجه لازم برای رفع نیازهای سومالی را دریافت کرده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

جنگجویان گروه الشباب از سال ۲۰۰۷ تا کنون با دولت ناپایدار مرکزی سودان در ستیزهستند و توانسته‌اند بخش‌هایی از مناطق حاشیه‌ای را به کنترل خود در آورند و از همانجا حملات متعدد خود در خاک سومالی و به کشورهای همسایه را راهبری کنند.

در همین حال، سیل‌هایی که به دنبال بارش‌های شدید ماه مه در شهر «بلد وین» در استان «هیران» سرازیر شد، جاده‌ها و ساختمان‌ها را زیر آب بر و ۲۲ نفر را به کام مرگ فرستاد. 

شاخ آفریقا به دلیل درگیری‌های مسلحانه طولانی مدت و بلایای طبیعی به شدت آسیب دیده است و بنا به هشداری که سازمان «برنامه جهانی غذا / WFP» در روز چهارشنبه اعلام کرد، به نظر می‌رسد که این بحران‌ها تمامی ندارند.

برنامه جهانی غذا در بیانیه ای اعلام کرد: «در سه سال اخیر، خشکسالی بیش از ۲۳ میلیون نفر را در بخش هایی از اتیوپی، کنیا و سومالی با گرسنگی شدید مواجه کرده است.»

«دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه» هفته گذشته گفت که در حالی که قحطی در منطقه «جلوگیری شده است»، اما وضعیت اضطراری بشردوستانه پایان نیافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جاسوسی برای چین؛ مسکو سه دانشمند موشکی خود را محاکمه می‌کند

فرانسه پروازهای داخلی کوتاه‌مدت را با هدف کاهش انتشار کربن ممنوع کرد

توقف صدور ویزا برای کارمندان نهاد‌های بشردوستانه؛اسرائیل امدادرسانی به فلسطینیان غزه را بغرنج‌تر کرد