رسانه‌های ایران: دو پرونده مهم و اختلافی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل و فصل شد

رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رسانه‌های ایران روز سه‌شنبه چند روز قبل از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند که تهران شماری از سوالات مطرح شده از سوی آژانس درباره برنامه‌ هسته‌ای خود را حل و فصل کرده است.

آگهی

طبق گزارش این رسانه‌ها، ایران تضمین‌هایی را برای مشکل وجود مواد هسته‌ای در سایت‌های اعلام نشده مریوان ارائه کرده است.

بر اساس گزارش ایرنا به نقل از منابع آگاه «در جریان گفت‌وگوها و تعاملات میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی دو توفیق جدید دیپلماتیک بدست آمده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «در نتیجه مذاکرات فنی صورت گرفته، پرونده یکی از مکان‌های ادعایی مطروحه آژانس (موسوم به آباده) بسته شده است. همچنین ماجرای ادعاهای مطرح شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص تولید اورانیوم با غنای ۸۳.۷ در سایت فردو نیز با توضیحات سازمان انرژی اتمی پایان یافته است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۲۲ گزارشی درباره سوالات «حل‌نشده» درباره وجود ردی از اورانیوم در سه مکان مریوان، ورامین و تورقوز‌آباد منتشر کرد. در طبق گزارش آژانس سایت‌های ورامین و تورقوز آباد در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالا با هدف از بین بردن رد اورانیوم تخریب شده‌اند.

با این حال محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش‌تر گفته بود: «جایی که گاوداری است و آهن قراضه در آن می‌فروشند چطور می‌تواند سایت هسته‌ای باشد؟» وی تاکید کرده بود که ایران نمی‌تواند بپذیرد که به آن‌ها بگویند «سایت اعلام نشده» دارند.

شورای حکام قرار است هفته آینده در وین تشکیل جلسه دهد تا برنامه هسته‌ای ایران مورد بررسی قرار گیرد چراکه برخی کشورها تهران را متهم به تلاش برای دستیابی به بمب هسته‌ای کرده‌اند موضوعی که تهران همیشه آن را رد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا: اقدامات ایران در گسترش فعالیت‌ هسته‌ای هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ۲.۵ تن اورانیوم در لیبی ناپدید شد

دیدار گروسی با رئیسی؛ سفر مدیر کل آژانس به تهران سرآغاز احیای برجام خواهد شد؟