آیا روسیه به جای تانک‌های لئوپارد اوکراین ماشین‌آلات کشاورزی را منهدم کرد؟

تانک لئوپارد دو
تانک لئوپارد دو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad MirmohammadsadeghiSophia Khatsenkova
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه اخیرا با انتشار ویدئویی مدعی شد که هشت عراده تانک لئوپارد ساخت آلمان را در جریان مقابله با ضد حمله اوکراین منهدم کرده است. این ادعا تا چه حد حقیقی است؟

آگهی

وزارت دفاع روسیه اخیرا ویدئوی سیاه و سفیدی را به عنوان اثبات ادعای خود مبنی بر انهدام تانک‌های لئوپارد۲ اوکراین منتشر کرد. 

تانک‌ لئوپارد۲ یکی از پیشرفته‌‌ترین و قدرتمند‌ترین خودرو‌های سنگین نظامی است که کشورهای عضو ناتو ده‌ها عراده از آن را در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند. 

در این ویدئوها شبهی از وسیله‌ای شبیه تانک به چشم می‌خورد که با شلیک موشک از یک هلیکوپتر روس منفجر می‌شود. پس از انفجار نیز صدایی به روسی می‌گوید: «یک برخورد مستقیم بود!»

درست بعد از انتشار این ویدیو، چندین کاربر توئیتر و کارشناسان نظامی در مورد صحت این ویدیوها ابراز تردید کردند.  

به گفته تحلیل‌گران وسیله‌ای که در ویدیوهای وزارت دفاع روسیه دیده می‌شود نه تنها تانک لئوپارد۲ نیست، بلکه اصلا خودروی نظامی هم نیست. در واقع به نظر می‌رسد این وسایل چیزی به جز ماشین‌آلات کشاورزی نیستند. 

به گفته یک تحلیل‌گر نظامی و کاربر توئیتر وسایلی که در تصاویر وزارت دفاع روسیه مشاهده می‌شوند بیشتر شبیه دو ماشین دروی کشاورزی هستند. این کاربر در توئیتی با مقایسه تصویر وسایل شبه‌گون در ویدیو با تصویر ماشین دروی کشاورزی نوشت: «حتی یک نیمه‌حرفه‌ای هم به وضوح می‌بیند که این‌ها ماشین‌های کاشت و برداشت هستند.»  

یک کارشناس تسلیحات در توئیتی نشان داد وسیله‌ای که هدف نیروهای روس قرار گرفته است چهار چرخ دارد. درحالی که تانک‌های لئوپارد ۲ مثل بولدوزر دارای چرخ زنجیری یا شنی‌ هستند و کفشان نیز از زمین فاصله بسیار کمی دارد.  

دیگر مساله عجیب در ویدیوها این است که این به اصطلاح تانک‌ها در فضای باز و بی‌حرکت رها شده‌اند. این موضوع از لحاظ استراتژیک کاملا بی‌معنی است. تانک‌های لئوپارد۲ معمولا در زیر گیاهان و درختان مستتر می‌شوند. 

در ویدیویی که وزارت دفاع روسیه منتشر کرده است، صدای اوپراتور شنیده می‌شود که می‌گوید: «بیایید این کار را روی این‌ها آزمایش کنیم.» در نتیجه به نظر می‌رسد که آن‌ها بیشتر قصد انجام آزمایش نظامی دارند. 

حتی برخی از کانال‌های تلگرامی حامی کرملین نیز به تناقضات موجود در ویدیوها اشاره کردند و آن‌ها را به عنوان بخشی از تبلیغات روسیه به سخره گرفتند.  

یک بلاگر نظامی حامی دولت روسیه در کانال تلگرام خود نوشت: «مسخره است. حرفی نمانده. متاسفم.»

یوگنی پریگوژین، رهبر گروه مزدور موسوم به «واگنر» که اخیرا نیز با مقام‌های ارشد نظامی روسیه مجادله کرده بود، با تمسخر ادعای وزارت دفاع روسیه مبنی بر توقف عملیات ضدحمله ارتش اوکراین گفت: «اگر بخواهیم بیانیه وزارت دفاع را در نظر بگیریم، ما مدت‌هاست که همه ارتش‌های اروپایی را شکست داده‌ایم. پس کار جنگ دیگر تمام شده چون دیگر حریفی برای روسیه باقی نمانده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرمانده ارتش اوکراین: تانک‌های فرانسوی چون زره نازکی دارند به درد حملات ما نمی‌خورند

جنگ اوکراین؛ هیئت آفریقایی دست خالی روسیه را ترک کرد؛ پوتین: اوکراینی‌ها «هیچ بختی» ندارند

اولین بار پس از فروپاشی شوروی؛ در مورد استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس چه می‌دانیم؟