گفتگوی بن سلمان و ماکرون در پاریس؛ چالش‌های عربستان به قوت خود باقی است

سفر محمد بن سلمان به پاریس
سفر محمد بن سلمان به پاریس Copyright Michel Euler/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
Copyright Michel Euler/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در چارچوب سفر رسمی خود به فرانسه، روز جمعه با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور در پاریس دیدار کرد. او قرار است در ادمه سفر خود در یک نشست جهانی با هدف مبارزه با فقر و تغییرات اقلیمی شرکت کند.

آگهی

رئیس جمهوری فرانسه و ولیعهد عربستان در دیداری دونفره به صرف ناهار، پیرامون مسائل مختلف گفتگو کردند.

بنا بر اعلام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، موضوع گفتگوی این دو حول روابط دوجانبه میان دو کشور و مشکلات در برقراری ثبات در منطقه به ویژه پس از عادی‌سازی روابط میان عربستان با ایران است. 

فرانسه یکی از فروشندگان عمده سلاح و تجهیزات دفاعی به کشورهای حاشیه خلیج فارس است. 

بنا بر اعلام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، این دو رهبر قرار است هفته آتی در یک اجلاس جهانی با هدف جمع‌آوری سرمایه‌های بخش خصوصی و دولتی در جهت مبارزه با فقر، جلوگیری از تغییرات اقلیمی و حمایت از تنوع زیستی شرکت کنند. پیش‌بینی می‌شود بیش از ۵۰ نفر از سران کشورها به همراه سازمان‌های غیردولتی و فعالان برجسته مبارزه با تغییرات اقلیمی در این اجلاس شرکت کنند.

همچنین انتظار می‌رود ولیعهد عربستان سعودی در جریان سفر خود به پاریس در جهت انتخاب ریاض به عنوان میزبان نمایشگاه جهانی در سال ۲۰۳۰ تلاش کند.

پس از کشته‌شدن جمال خاشقچی، روزنامه نگار و ستون نویس سابق واشنگتن پست در سفارت عربستان در استانبول ترکیه در سال ۲۰۱۸، سرویس‌های امنیتی آمریکا از احتمال انجام این قتل به دستور آقای بن سلمان در جهت سرکوب مخالفانش سخن گفتند. ولیعهد عربستان از آن زمان پیوسته در تلاش برای بهبود وجهه خود در خارج از کشور بوده و به نظر می‌رسد سفر کنونی او به فرانسه نیز با همین انجام شده است.

 محمد بن سلمان همچنین سعی کرده است عربستان سعودی را به عنوان میانجی احتمالی در جنگ روسیه و اوکراین مطرح سازد و از جایگاه خود به عنوان عضو اصلی اوپک پلاس برای افزایش قیمت جهانی انرژی استفاده کرده است. او همچنین به دنبال راه‌اندازی پروژه‌های عظیم در اقصی‌نقاط عربستان با هدف اشتغال‌زایی برای جمعیت جوان این کشور است.

با این حال به نظر می‌رسد چالش‌های بین‌المللی همچنان به قوت خود باقی‌اند. عربستان سعودی هنوز درگیر جنگی چندین‌ساله در یمن است و یکی از بالاترین آمار اجرای حکم اعدام در سراسر جهان را دارد. اعدام‌ها در عربستان پس از همه‌گیری کرونا روندی افزایشی داشته است. 

به گفته یکی از مقامات بلند پایه فرانسه که به شرط محفوظ ماندن هویتش حاضر به گفتگو شد، فرانسه قصد دارد عربستان سعودی را متقاعد کند تا با روسیه برای اجرای طرحی با هدف پایان دادن به جنگ اوکراین بدون خدشه‌دار شدن حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور تعامل کند. آقای ماکرون همچنین قصد دارد با توجه به موضع قاطع فرانسه در مخالفت با مجازات اعدام بر سر لغو آن در عربستان با ولیعهد این کشور گفتگو کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر امور خارجه اسرائیل: نسبت به برقراری رابطه با عربستان تا یک سال آینده خوشبینم

انتقال مقبره نخستین کمونیست بیگانه نهضت مقاومت به مدفن مشاهیر فرانسه؛ مانوشیان به پانتئون می‌رود

تهدید پهپادهای شکارچی روسیه؛اوکراین تانک‌های۱۰ میلیون دلاری آبرامز آمریکا را از خط مقدم بیرون می‌کشد