بایدن: عضویت اوکراین در ناتو را تسهیل نخواهم کرد

گفتگوی جو بایدن با خبرنگاران پیش از سفر به فیلادلفیا برای شرکت در نخستین کارزار انتخاباتی
گفتگوی جو بایدن با خبرنگاران پیش از سفر به فیلادلفیا برای شرکت در نخستین کارزار انتخاباتی Copyright Manuel Balce Ceneta/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
Copyright Manuel Balce Ceneta/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به سوال خبرنگاران مبنی بر این‌که آیا او برای تسهیل عضویت اوکراین به ناتو گامی بر می‌دارد، پاسخ منفی داد.

آگهی

جو بایدن که روز شنبه برای پیوستن به نخستین کارزار انتخاباتی خود عازم فیلادلفیا است، در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد: «نه، چون آن‌ها هم باید از استانداردهای یکسانی پیروی کنند. پس من این راه را برایشان تسهیل نمی‌کنم. به نظر من آن‌ها هرچه در توان داشتند برای نشان‌دادن توانایی هماهنگی نظامی‌شان به نمایش گذاشتند، اما مساله این است که آیا سیستم آن‌ها ایمن است؟ آیا فاسد نیست؟ آیا آن‌ها هم از همه استاندارد‌هایی که دیگر کشورها رعایت می‌کنند، پیروی می‌کنند؟ فکر می‌کنم پیروی خواهند کرد. به نظر من می‌توانند. اما این روند خودکار نیست.»

پیش‌تر گزارش‌های مبنی بر گفتگوی آقای بایدن و تیم او با دیگر اعضای ناتو بر سر زمان عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی منتشر شده بود. 

نشست بعدی کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو قرار است ماه آینده در ویلینوس لیتوانی برگزار شود و پیش‌بینی می‌شد اعضای این پیمان در این نشست عضویت اوکراین را به شور گذارند.

سی‌ان‌ان روز جمعه به نقل از یک منبع مطلع گزارش داده بود رئیس جمهوری آمریکا با حذف یکی از موانع پیش‌روی اوکراین برای پیوستن به ناتو موافقت کرده است. به گفته این منبع «جو بایدن مایل است برنامه اقدام عضویت (MAP) را در راه پیوستن بی‌واسطه اوکراین به ناتو از میان بردارد.» این برنامه در سال ۲۰۰۸ در توافقی میان اعضای این پیمان به عنوان «گام بعدی عضویت مستقیم اوکراین در ناتو» تعیین شده بود. 

برنامه اقدام عضویت که برای «مشاوره، کمک و حمایت عملی متناسب با نیاز منحصر به فرد کشورهایی که مایل به عضویت در ناتو هستند» تدوین شده است، فرآیندی است که همه کشورها در روند عضویت در ناتو طی می‌کنند و حذف آن می‌توانست گام کوچکی در تسهیل عضویت اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی باشد.   

منبع مذبور حذف این برنامه را بخشی از پیشنهادات ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در دیدار اخیر او با جو بایدن در واشنگتن عنوان کرده بود. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پیش‌‌تر گفته بود که درک می‌کند کشورش تا زمانی که درگیری جنگ است نمی‌تواند به عضویت ناتو درآید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کنایه بایدن به ترامپ در ضیافت شام با خبرنگاران: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم

همه چیز درباره بسته کمک‌های ۹۵ میلیارد دلاری سنای آمریکا؛ سهم اسرائيل و اوکراین چقدر خواهد بود؟

«قانون مهسا» در سنای آمریکا تصویب شد؛ بایدن: این لایحه را به قانون تبدیل می‌کنم