سازمان ملل: از زمان روی کار آمدن دوباره طالبان بیش از هزار غیرنظامی در افغانستان کشته‌ شده اند

یک واحد از جنگجویان طالبان در کنار جاده‌ای در استان وردک، افغانستان، یکشنبه، ۱۸ ژوئن ۲۰۲۳.
یک واحد از جنگجویان طالبان در کنار جاده‌ای در استان وردک، افغانستان، یکشنبه، ۱۸ ژوئن ۲۰۲۳. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان ملل متحد می‌گوید از زمان خروج نیروهای خارجی و تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، بیش از هزار غیرنظامی در بمب‌گذاری‌ها و حملات ثبت شده در این کشور کشته شده‌اند.

آگهی

بر اساس گزارش جدید ماموریت هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، از زمان تسلط طالبان بر این کشور در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ تا می سال میلادی جاری، در حملات صورت گرفته در این کشور ۱۰۹۵ غیرنظامی کشته و ۲۶۷۹ نفر زخمی شدند.

به گفته یوناما بیش از ۷۰۰ نفر از آن‌ها براثر انفجار‌ ناشی از بمب‌های دست ساز و حملات انتحاری در مناطق پرجمعیت مانند مساجد، مراکز آموزشی و بازارها جان خود را از دست داده‌اند.

اگرچه با سقوط ارتش افغانستان و به روی کار آمد طالبان، نبردهای مسلحانه به شدت کاهش یافته اما این کشور همچنان با مشکلات امنیتی به ویژه از سوی دولت اسلامی (داعش) روبه‌رو است. به گفته یوناما، داعش مسئول اکثر این حملات است.

گروه داعش خراسان در دو سال گذشته، حملات خود را به شمال افغانستان افزایش داده است.

این سازمان همچنین در گزارش خود بدون ذکر آمار، گفته «تعداد قابل‌توجهی» از کشته‌‌ها نیز در حملاتی جان خود را از دست داده‌اند که هیچ گروه یا شخصی مسئولیت آن را به عهده نگرفته است.

با این حال مقامات طالبان مدعی شده‌اند با تمرکز بر روی تامین امنیت کشور در ماه‌های اخیر چندین حمله علیه هسته‌های داعش انجام داده‌اند.

وزارت امور خارجه طالبان در بیانیه‌ای در پاسخ به سازمان ملل گفت وضعیت افغانستان نسبت به قبل بهبود یافته است.

در این بیانیه آمده: «نیروهای امنیتی امارت اسلامی، خود را ملزم به تامین امنیت شهروندان و اقدام به موقع برای ریشه کن کردن پناهگاه‌های امن تروریست‌ها می‌دانند.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

طالبان در اوت ۲۰۲۱ در حالی دوباره حکومت افغانستان را در دست گرفت که نیروهای آمریکایی و ناتو پس از سال‌ها جنگ در حال خروج از این کشور بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست‌وزیر پیشین بریتانیا: منع تحصیل و اشتغال زنان و دختران افغانستان مصداق «جنایت علیه بشریت» است

تلاش سفالگران افغان برای حفظ میراث پدرانشان در سایه رکود اقتصادی

معاون والی طالبان در بدخشان در پی یک انفجار کشته شد