پکن در واکنش به سیاست «کاهش اتکا» در اتحادیه اروپا، رویکرد غرب نسبت به چین را «نادرست» خواند

آقای لی چیانگ در افتتاحییه نشست مجمع جهانی اقتصاد در چین
آقای لی چیانگ در افتتاحییه نشست مجمع جهانی اقتصاد در چین Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این مجمع جهانی که در شهر بندری تیانجین برگزار می‌شود و به «داووس تابستانی» معروف است، روز سه‌شنبه اولین نشست خود را پس از سه سال وقفه ناشی از همه گیری کووید، آغاز کرد.

آگهی

لی چیانگ، نخست‌وزیر چین روز سه‌شنبه تلاش‌های غرب برای «خطر زدایی» از اقتصاد کشورهای متبوعشان را «گزاره‌ای نادرست» خواند و به سیاست‌های آمریکا و اتحادیه اروپا که هدف آن کاهش اتکا به چین است، پاسخ داد.

آقای لی در افتتاحیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در شمال چین گفت: «در غرب، برخی افراد تحت عناوینی همچون کاهش اتکا و ریسک‌زدایی»، تبلیغات به راه انداختند.

وی در ادامه سخنرانی خود ضمن اشاره بر لزوم تعمیق جهانی شدن اقتصادی و همکاری، گفت که «این دو مفهوم... گزاره‌های نادرستی هستند، چرا که گسترش جهانی‌شدن اقتصاد به گونه‌ای است که اقتصاد جهان به یک موجودیت مشترک تبدیل شده است.»

اقتصاد بسیاری از کشورها با یکدیگر در هم آمیخته شده‌اند، به یکدیگر متکی هستند، به خاطر یکدیگر به شکوفایی می‌رسند و با همدیگر توسعه می‌یابند. این در واقع یک امر نیک است، نه چیز بد.
لی چیانگ
نخست‌وزیر چین

آقای لی در این مجمع که با حضور رهبران نیوزیلند، مغولستان، ویتنام و باربادوس و یک هیات بزرگ از عربستان سعودی در حال برگزاری است، گفت که چین در مسیر رسیدن به هدف پنج درصدی رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ است؛ چشم‌اندازی که پکن در اوایل سال جاری برای خود تعیین کرده بود.

رویکرد غرب به اقتصاد چین چگونه است؟

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در ماه ژانویه رویکرد اتحادیه اروپا در قبال چین را نوعی «ریسک زدایی» تلقی کرد تا اینکه «جدایی [اقتصادی]» باشد، چرا که این اتحادیه همچنان به دنبال ادامه کار و تجارت با پکن است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هم به نحوی رویکرد تند دونالد ترامپ در قبال چین را سرلوحه خود قرار داده و در برخی زمینه‌ها از جمله ممنوعیت صادرات «نیمه‌هادی‌های پیشرفته» از سیاست‌های ترامپ هم فراتر رفته است.

در واکنش به انتقاد شدید پکن از اقدام دولت بایدن، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در پکن تاکید کرد که ایالات متحده به دنبال «محدودیت اقتصادی» چین نیست. او البته خاطر نشان کرد که «در عین حال، به نفع ما نیست که فناوری‌هایی را به چین ارائه کنیم که می‌تواند علیه خودمان استفاده شود».

آیا چین می‌تواند به چشم‌انداز تعریف شده برسد؟

چین با کندی در بهبود میزان رشد اقتصادی ناشی از شیوع کووید دست و پنجه نرم می کند. برای مقابله با چنین شرایطی، بانک مرکزی این کشور هفته گذشته دو نرخ بهره کلیدی را کاهش داد. 

گزارش‌های اقتصادی این ماه حاکی از آن است که پکن بخشی از این اقدامات را برای هدف قرار دادن بخش‌های مختلف اقتصاد، به‌ویژه در حوزه املاک و مستغلات که بخش عظیمی از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، ترتیب داده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پکن در ماه مارس چشم‌انداز رشد اقتصادی خود برای امسال را «حدود پنج درصد» تعیین کرد که یکی از پایین‌ترین رشد اقتصادی در دهه‌های اخیر است، چرا که تازه از قوانین سخت‌گیرانه «کووید صفر» رهایی یافته و فعالیت‌های تجاری آن به شدت تحت تأثیر آن قرار گرفته بود.

نشست مجمع جهانی اقتصاد در دومین اقتصاد بزرگ جهان یعنی چین تا روز پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر اقتصاد فرانسه: قطع روابط اقتصادی با چین توهمی بیش نیست

دیدار وزیر خزانه‌داری آمریکا با نخست‌وزیر چین؛ آیا بعد از دوره پرتلاطم روابط رنگین‌کمان ظاهر می‌شود؟

چرخ اقتصاد جهان بر محور تراشه‌های ساخت تایوان؛ مقام امنیتی آمریکا از عواقب حمله احتمالی چین سخن گفت