روایت لوکاشنکو از تماس تلفنی «پرتنش» با پریگوژین: پوتین واگنر را مثل یک حشره له می‌کند

الکساندر لوکاشنکو، رئيس جمهوری بلاروس
الکساندر لوکاشنکو، رئيس جمهوری بلاروس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، می‌گوید در گفتگو با ولادیمیر پوتین، او را متقاعد کرده که یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر و این گروه نظامیان مزدور را از بین نبرد.

آگهی

لوکاشنکو که در نشستی با مقام‌های ارتش و گروهی از روزنامه‌نگاران این صحبت‌ها را مطرح می‌کرد همچنین گفت که در گفتگو با پوتین متوجه شده رئيس جمهوری روسیه قصد دارد به شکلی وحشیانه شورشیان واگنر را محو کند.

او با اشاره به این که به پوتین پیشنهاد داده عجله نکند و اجازه دهد با پریگوژین صحبت کند، افزود: «من به پوتین گفتم بگذار من با او صحبت کنم، اما در جواب به من گفت: ، فایده‌ای ندارد او حتی تلفن را هم جواب نمی‌دهد و نمی‌خواهد با کسی صحبت کند.» 

با این حال لوکاشنکو موفق شده رضایت پوتین را برای انجام این گفتگو جلب کند و رئيس جمهوری بلاروس در ادامه با رهبر گروه واگنر به صورت تلفنی صحبت کرده است. لوکاشنکو می‌گوید در تماس تلفنی با پریگوژین به او هشدار داده اگر به پیشروی خود به سمت مسکو ادامه دهد، او و نیروهایش توسط پوتین «مثل یک حشره له خواهند شد.» 

او همچنین می‌گوید تماس تلفنی پرتنشی میان دو طرف بوده و به ویژه در نیم ساعت اول طرفین بسیار پرخاشگرانه با یکدیگر حرف زدند اما در ادامه بالاخره لوکاشنکو توانسته پریگوژین را قانع کند که از مسیر خود بازگردد. 

کرملین هنوز واکنشی نسبت به این روایت لوکاشنکو نداشته اما پیش از این مسکو از تلاش‌های رئيس جمهوری بلاروس برای پایان دادن به این بحران تقدیر کرده بود. 

ولادیمیر پوتین در ابتدا متعهد شده بود که این شورش را سرکوب کند و در مقابل «خیانتی» که او آن‌را مشابه آشفتگی منجر به انقلاب ۱۹۱۷ خوانده بود، بایستد. با این حال و ساعاتی پس از آنکه لوکاشنکو واگنر را از ادامه مسیر منصرف کرد، پوتین پذیرفت که این پرونده را مختومه اعلام کند. 

پریگوژین روز سه‌شنبه در پروازی به سمت بلاروس پرواز کرد و گفته می‌شود در حال حاضر در این این کشور به سر می‌برد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

لوکاشنکو در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید به پوتین گفته حذف پریگوژین می‌تواند به شورش گسترده جنگجویان روسیه علیه او منجر شود. رهبر بلاروس همچنین گفت که ارتش این کشور می‌تواند از تجربیات نیروهای واگنر سود ببرند. بر اساس توافقی که با کرملین حاصل شد نیروهای واگنر حالا آزاد هستند که به بلاروس بروند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آژانس حمل و نقل هوایی روسیه: پریگوژین در هواپیمای سانحه دیده بود

مزدوران واگنر با تانک‌ها در روسیه؛ پریگوژین: از هر کجا که گذشتیم از ما استقبال شد

مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا: احتمالا دستور قتل ناوالنی را پوتین صادر نکرده است