تعهد بلندمدت اروپا در حمایت از اوکراین؛ بورل: پوتین ضعیف‌تر خطر بزرگ‌تری است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه تاکید کردند که برای حمایت از اوکراین و تقویت امنیت این کشور تعهدات بلند‌مدتی را در پیش خواهند گرفت.

آگهی

این در حالیست که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به تازگی از رهبران اروپایی خواسته است تا کار روی دور تازه تحریم‌ها علیه مسکو را آغاز کنند.

رهبران اروپایی طی نشستی در بروکسل، بار دیگر تهاجم نظامی روسیه را محکوم و بر آمادگی اعضای اتحادیه بر انجام تعهدات بلند‌مدت به منظور حمایت از اوکراین و کمک به این کشور برای دفاع از خود در برابر حملات دشمن تاکید کردند.

نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا با انتشار متنی که در آن خلاصه‌ای از نتایج اجلاس روز پنجشنبه گنجانده شده تصریح کردند که در اسرع وقت شکل و چگونگی تعهدات تازه را مورد بررسی قرار خواهند داد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص بر امکان بهره‌برداری از کمک‌های حمایتی موجود از جمله صندوق تسهیلات صلح اروپا که تا کنون زمینه خرید و ارسال میلیاردها یورو تجهیزات نظامی برای اوکراین و نیز تامین مالی برپایی دوره‌های آموزشی برای سربازان این کشور را برعهده داشته، تاکید کرده است.

آقای بورل پس از نشست روز پنجشنبه رهبران اروپایی در بروکسل در گفتگو با خبرنگاران خواستار حمایت نظامی دراز مدت از اوکراین شد.

وی افزود: «نوسازی ارتش اوکراین و آموزش‌ نیروهای نظامی باید ادامه یابد؛ اوکراین به تعهد ما برای ادامه تضمین امنیت این کشور در طول جنگ و پس از آن نیاز دارد.»

تاکید بر همکاری‌های فراآتلانتیکی برای رضایت حامیان نقش ناتو

متن اولیه بیانیه تازه رهبران اروپایی برای دادن تعهدات و تضمین‌های امنیتی بیشتر به اوکراین توسط فرانسه ارائه شده بود که از حامیان نقش مستقل‌تر و پررنگ‌تر اروپا در این میان محسوب می‌شود.

این متن اما برای برطرف‌کردن نگرانی‌های کشورهای بی‌طرف و نیز حامیان سرسخت همکاری‌های فراآتلانتیکی همچون کشورهای حوزه بالتیک، که امنیت اروپا را از دغدغه‌های اصلی ناتو می‌دانند و خواستار نقش قوی‌ ایالات متحده در این خصوص هستند دستخوش تغییراتی شد.

در متن نهایی آمده است که اتحادیه اروپا «همراه با شرکا» و «با احترام کامل به سیاست‌های امنیتی و دفاعی برخی از کشورهای عضو» در ارائه کمک‌ها و تعهدات تازه به اوکراین مشارکت خواهد کرد.

بیانیه اتحادیه اروپا به بحث میان اعضای ناتو و قدرت‌های برتر نظامی این بلوک مانند ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان در مورد اقدامات اطمینان دادن برای ارائه تضمین‌ها و تعهدات امنیتی به اوکراین در دراز مدت دامن می‌زند.

اوکراین بهترین راه برای تضمین امنیت خود و اروپا را پیوستن به ناتو می‌داند؛ ‌اما کی‌یف اذعان کرده است که این امر در طول جنگ امکان پذیر نیست و متحدان ناتو در مورد سرعت وقوع آن پس از جنگ نیز اختلاف نظر دارند.

«مسکو پس از شورش واگنر خطرناک‌تر شده است»

رهبران اتحادیه اروپا در جریان نشست روز پنجشنبه همچنین تاکید کردند که روسیه پس از شورش نیروهای واگنر که به سرانجام خود نرسید خطرناک‌تر شده است.

این شورش در عین حال سبب شد تا کشورهای اروپایی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را ضعیف‌تر از آنچه پیش‌تر می‌پنداشتند، تصور کنند.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در این خصوص مدعی شده است که «پس لرزه‌های» شورش واگنر همچنان ادامه دارد.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما روز پنجشنبه هنگام ورود به نشست بروکسل گفت: «پوتین ضعیف‌تر خطر بزرگ‌تری است.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در این میان یادآور شد که اگرچه هنوز برای نتیجه‌گیری «خیلی زود» است، اما شورش روز ۲۴ ژوئن نیروهای واگنر «شکاف‌ها و شکاف‌ها» را در روسیه آشکار کرد.

رهبران غربی بار دیگر اعلام کردند که شورش اخیر در روسیه یک موضوع داخلی در این کشور است و دولت‌های آنها هیچ نقشی در آن نداشته‌اند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مشق سربازان اوکراین در صحنه نبردی واقع‌گرایانه در نزدیکی مرز روسیه

۲۰ سال پیش در چنین روزی چه اتفاقی برای اتحادیه اروپا افتاد؛«دست‌اندازهای» گسترش مرزهای اتحادیه چیست؟

آیا اعتراضات دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا توسط جورج سوروس تامین مالی می‌شود؟