افغانستان از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان مواد مخدر جهان؛ آیا طالبان تولید تریاک را به صفر می‌رساند؟

نیروهای طالبان در حال تخریب کشتزارهای خشخاش
نیروهای طالبان در حال تخریب کشتزارهای خشخاش Copyright محمد هارون نیازی
Copyright محمد هارون نیازی
نگارش از عزیزالرحمن ابرام
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«عزیزالرحمن ابرام» با ماموران مدیریت مبارزه با مواد مخدر طالبان در ولایت بلخ به «ولسوالی‌ چمتال» رفته تا از وضعیت این منطقه گزارش تهیه کند. ولسوالی‌ چمتال در سال‌های گذشته از بخش‌های ناآرام محسوب می‌شده و کشت‌زارهای وسیع خشخاش را در خود جای داده است.

آگهی

پس از اینکه طالبان کشت بوته‌های خشخاش (به زبان محلی: کوکنار) را ممنوع اعلام کرد، کشاورزان کاشت این محصول سودآور را به داخل حیاط منازلشان منتقل کردند تا از دید عموم دور باشد.

آقای ابرام در گزارش خود می‌نویسد «پس از نزدیک به یک ساعت رانندگی به روستای جرقلای ناقلین در ولسوالی چمتال رسیدیم، با گذر از کوچه‌های پر پیچ و خم و چند خانه به یکی از منازلی می‌رویم که کشت خشخاش در آن بگونه‌ای پنهانی صورت گرفته است.»

اسدالله یکی از کشاورزانی که در ولایت بلخ در شمال افغانستان به کشت بوته‌های خشخاش مشغول است گفت که در سال‌های گذشته از رهگذر کشت و برداشت خشخاش پول خوبی بدست آورده است.

اسدالله در این رابطه گفت: «من در سال‌های گذشته از یک جریب زمین بیست تا سی کیلو تریاک برداشت می‌کردم که آن را به قیمت کیلویی پنج‌هزار افغانی بفروش میرساندم و حالا که قیمت تا ۲۰هزار افغانی هم رسیده، من در برداشت تریاک، به ازای هر جریب زمین تا ۲۰۰ هزار افغانی (معادل تقریبی ۲۳۰۰ دلار آمریکا) سود بدست می‌آوردم.»

اسدالله می‌افزاید که :«حالا اگر گندم کشت کنیم در مقایسه با تریاک سودش خیلی کم است و از هر جریب زمین ۱۰ الی ۱۵ هزار افغانی هم بدست نمی‌آید، در وضعیتی که ملت ما از لحاظ اقتصادی بسیار ضعیف شده، یک ساعت شخم زدن زمین ۲ هزار افغانی و یک بشکه نفت ۱۵۰۰ افغانی است و ما کشاورزان توان این را نداریم و حکومت باید یا به ما کمک کند و یا زمینه توزیع کشت جایگزین را فراهم کند.»

محمد هارون نیازی
اسدالله در زمین‌های خشخاشمحمد هارون نیازی

کوکنار، پدیده‌ی که سالیان سال کشاورزان افعانستان با آن آشنا هستند

کشت کوکنار (خشخاش) در افغانستان از سال‌های دور به این‌سو نگرانی سازمان ملل و کشور‌های گونا‌گون از جمله کشورهای غربی را در پی داشته است، اما کشت و برداشت خشخاش برای کشاورزان در افغانستان‌ به دلیل عدم حمایت حکومت از کشاورزان به عنوان یک بوته سود آور کشت و تولید شده است.

عصمت الله یکی دیگر از کشاورزان در بلخ است، او مسولیت تأمین نیازهای یک خانواده ده‌ نفری را بردوش می‌کشد.

عصمت الله می‌گوید «من چند روز قبل عمل جراحی انجام داده‌ام و امروز هم در بیمارستان بودم که قریه‌دار صاحب تماس گرفت و گفت‌که مجاهدین آمده‌اند و قرار است کو‌کنار‌ها را تخریب کنند.»

عصمت الله در ادامه می‌گوید: «حالا که حکومت کشت‌زارهای ما را تخریب می‌کند باید به ما مردم غریب توجه هم کند، من دیگر کارگر در خانه ندارم و تنها خودم هستم و توان بلندکردن ۲ کیلو وزن را هم ندارم.»

با این حال محمد آصف وزیری سخنگوی فرمانده شهربانی طالبان در بلخ می‌گوید در یک‌سال گذشته نیروهای مدیریت مبارزه با مواد مخدر طالبان در بلخ بیش از ۲ هزار جریب زمین را از وجود خشخاش پاک‌سازی کرده‌اند.

آقای وزیری می‌گوید: «طبق فرمان امیرالمؤمنین شیخ صاحب حفظه‌الله تقریبا کشت کوکنار و چرس/حشیش در بلخ به صفر رسیده، ما تنها در سال ۱۴۰۱ به تعداد ۲۲۰۰ جریب زمین را از وجود چرس و کوکنار پاک‌سازی کردیم.»

وزیری در ادامه می‌گوید: «آمارهای که ما داریم در سال‌های گذشته تقریبا ۴۵۰۰ هکتار زمین در ولایت بلخ تحت کشت و برداشت مواد مخدر قرار داشت که الحمدلله توانستیم حالاکشت کوکنار را در بلخ به صفر برسانیم.»

محمد آصف وزیری سخنگوی فرماندهی امنیه طالبان در بلخ درحالی ادعا دارد که کشت و برداشت مواد مخدر در بلخ به صفر رسیده است که از چهارهزار و پنج‌صد هکتار زمین ۲۲۰۰ هکتار زمین را از وجود خشخاش در بلخ پاک‌سازی کرده‌اند و ۲۳۰۰ هکتار زمین دیگر هنوز هم زیر کشت و پرورش بوته‌های خشخاش قرار دارد.

محمد هارون نیازی
محمد آصف وزیریمحمد هارون نیازی

در سال‌های گذشته حکومت پیشین افغانستان ادعا داشت که مناطق تحت حاکمیت طالبان به کشت خشخاش مشغول هستند و از کشت مواد مخدر به عنوان یکی از منابع مهم تأمین مالی طالبان یاد شده بود.

چند ماه پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان و پس از صدور فرمانی از سوی هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه در ۱۴ ماه فروردین سال ۱۴۰۱،  کشت و برداشت مواد مخدر در سراسر این کشور را ممنوع اعلام شد.

 پس از صدور این فرمان اعضای این گروه نقاط زیادی را از وجود خشخاش پاک‌سازی و کشت‌زارهای آن را تخریب کردند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

گفتنی است دفتر مبارزه بامواد مخدر و جرایم سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود که در ۴ خرداد ۱۴۰۲ منتشر شد، افغانستان را بزرگ‌ترین تولید کننده مواد مخدر در سال ۲۰۲۲ در جهان خوانده ‌است. این نهاد گفته است که شش هزار و ۲۰۰ تن تریاک در افغانستان تولید شده ‌است که برابر با ۸۰ درصد تریاک جهان است که بلافاصله با واکنش طالبان روبرو شد.

آگهی

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی طالبان در واکنش به گزارش سازمان مبارزه با مواد‌مخدر و جرايم سازمان ملل در رشته‌توئیتی نوشت که: «وزارت امورخارجه ادعای این ‌گزارش را که گویا متامفتامین در افعانستان تولید می‌شود و قاچاق آن از افغانستان به بازارهای جهانی افزایش یافته است، نادرست و دور از حقیقت می‌داند.»

در توئیت آقای بلخی همچنین آمده است: «امارت اسلامی به مبارزه‌ی جدی در برابر کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر متعهد است و از جامعه‌ی جهانی می‌خواهد که در راستای جلوگیری از واردات مواد مخدر، تهیه بدیل معیشت برای کشاورزان و درمان معتادان با حکومت همکاری مالی و تکنیکی کنند.»

محمد هارون نیازی
نیروهای طالبان در حال تخریب مزارع خشخاش در ولایت بلخمحمد هارون نیازی

حکومت پیشین با وجود همه تلاش‌ها موفق نشد تا کشت و برداشت مواد مخدر در کشور را به صفر برساند و مقامات حکومت پیشین همواره تاکید داشتند که کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در مناطق نا امن و با حمایت طالبان صورت می‌گیرد.

حالا که رهبر طالبان فرمان مبارزه با مواد‌مخدر و کشت خشخاش را صادر کرده است، آیا طالبان که سال‌ها از فروش تریاک سود برده است، اراده و توان این را خواهد داشت که تولید آن را به صفر برساند؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اروپا برای بهبود سلامت روان و اختلالات مصرف مواد مخدر در افغانستان ۱۰ میلیون یورو اختصاص داد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

چرا سربازان اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان گلوله‌های خود را می‌جوشاندند؟