اردوغان در دیدار با زلنسکی: اوکراین شایستگی عضویت در ناتو را دارد

دیدار روسای جمهوری ترکیه و اوکراین در استانبول
دیدار روسای جمهوری ترکیه و اوکراین در استانبول Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز جمعه در دیدار با همتای اوکراینی خود از عضویت این کشور در ناتو حمایت کرد.

آگهی

رئیس‌جمهوری ترکیه در جریان نشست خبری مشترک با ولودیمیر زلنسکی در استانبول گفت که اوکراین «شایستگی» عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را دارد. این اظهارات در آستانه برگزاری نشست سران ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی بیان شد. 

واشنگتن روز جمعه اعلام کرد که قرار نیست اوکراین در جریان نشست ویلنیوس که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه آینده برگزار خواهد شد به عضویت ناتو درآید.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو هم روز گذشته ابراز امیدواری کرده بود که روزی اوکراین به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی درآید. شرط لازم برای تحقق چنین خواسته ای اتمام جنگ بین اوکراین و روسیه است.

رجب طیب اردوغان در بخش دیگری از سخنانش گفت که روسیه و اوکراین باید پای میز مذاکره برای دستیابی به صلح بنشینند. وی افزود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ماه اوت به ترکیه سفر خواهد کرد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رئیس‌جمهوری ابراز امیدواری کرد که توافق مسکو و کی‌یف بر سر صادرات غلات اوکراین تمدید شود. این توافق یک سال پیش با میانجیگری آنکارا و سازمان ملل متحد به دست آمد. 

روسیه اعلام کرده است که هیچ دلیلی برای تمدید این توافق که دوره آن روز ۱۷ ژوئیه به پایان می‌رسد وجود ندارد. با این حال کاخ کرملین ضمن استقبال از «نقش واسطه‌گر» رئیس‌جمهوری ترکیه گفته است که گفتگوهای رجب طیب اردوغان با ولودیمیر زلنسکی را از نزدیک دنبال می‌کند. 

رئیس‌جمهوری ترکیه درباره عضویت سوئد در ناتو نیز گفت که کشورش «بهترین تصمیم» را اتخاذ خواهد کرد. بنا به گمانه‌زنی‌ها یکی از درخواست‌های رئیس‌جمهوری اوکراین در دیدار روز جمعه با رجب طیب اردوغان موافقت آنکارا با عضویت سوئد در ناتو بود. 

ترکیه ضمن انتقاد از حضور فعالان کُرد در خاک سوئد، اعلام موافقتش با عضویت این کشور در ناتو را به تغییر موضع استکهلم در قبال این پناهندگان مشروط کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رجب طیب اردوغان با پیوستن سوئد به ناتو موافقت کرد

انتقاد شدید روسیه از کی‌یف و آنکارا در پی بازگشت فرماندهان آزوف به اوکراین؛«با مسکو هماهنگ نشده بود»

دیدار هنیه با اردوغان؛ آیا ترکیه نقش قطر را در میانجی‌گری میان حماس و اسرائیل برعهده می‌گیرد؟