سقوط دولت ائتلافی هلند: پس از استعفای مارک روته چه روی خواهد داد؟

مارک روته روز فرش قرمز کاخ سلطنتی لاهه که محل اقامت خانواده سلطنتی است
مارک روته روز فرش قرمز کاخ سلطنتی لاهه که محل اقامت خانواده سلطنتی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت ائتلافی هلند به رهبری مارک روته، نخست وزیر این کشور تنها یک سال و نیم پس از به قدرت رسیدن به دلیل اختلافات داخلی بر سر مسائل مهاجرتی سقوط کرد.

آگهی

این اختلافات که حل ناشندنی به نظر می‌رسید مارک روته را مجبور به استعفا کرد تا سرنوشت دولت آینده این کشور در انتخاباتی زودهنگام تعیین شود؛ انتخاباتی که نتیجه آن برای شهروندان هلندی و نیز دیگر کشورهای اروپایی نامشخص است.

ریشه‌های سقوط

هلند مانند بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی به دنبال کاهش میزان پذیرش مهاجر است و این موضوع که نخست وزیر مستعفی نیز بر آن تاکید داشت از ژانویه سال گذشته سبب بروز اختلافات عمده در میان چهار حزب تشکیل دهنده دولت ائتلافی هلند شد.

مارک روته که ریاست حزب راستِ لیبرل «مردم برای آزادی و دموکراسی» را بر عهده دارد، پس از طرح پیشنهادهایی اختلاف برانگیز بر سر پذیرش پناهجویان، رایزنی‌های گسترده‌ای را برای رفع اختلاف‌ها با دیگر اعضای ائتلاف راست و میانه حاکم آغاز کرد که به نتیجه‌ای نرسید.

رسوایی گسترده‌ای که سال گذشته به دلیل اشباع شدن ظرفیت مراکز پذیرش مهاجر در این کشور روی داد صدها نفر از پناهجویان را مجبور به خوابیدن در خیابان‌ها کرد.

علاوه بر این، وضعیت اسفناک‌ حاکم بر این مراکز در اوت سال گذشته میلادی سبب مرگ یک نوزاد سه ماهه شد که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های این کشور داشت.

مارک روته، نخست وزیر وقت هلند سرانجام مجبور به واکنش شد و وعده داد تا برای پایان دادن به آنچه وی آنرا «وضعیت شرم آور» خوانده بود، اقدام کند.

آقای روته سپس به طور مشخص از سه حزب دیگر ائتلاف حاکم خواست تا با تعیین سهمیه برای پذیرش شمار محدودی از کودکان متقاضی پناهندگی که قصد ورود به این کشور از مناطق تنش‌زا و مناقشه‌‌آمیز را دارند، موافقت کنند.

او همچنین خواستار آن شده بود که در صورت پر شدن سهمیه ماهانه پذیرش کودکان (۲۰۰ کودک در ماه) پناهندگانی که قبلاً در هلند مستقر شده‌‌اند، از آوردن فرزندانشان نزد خود محروم شوند.

بسیاری این سوال را مطرح کردند که چرا نخست‌وزیر اینگونه ائتلاف دولت تحت رهبری خود را به خطر انداخته است؛ محتمل‌ترین پاسخ در این خصوص احتمالا به تنش‌های موجود در درون حزب وی بر سر مهاجرت بر می‌گردد.

تحولات پس از استعفای روته

کمیسیون انتخابات هلند اعلام کرده است که به دلیل تعطیلات تابستانی و نیاز به دادن فرصت بیشتر به احزاب برای مبارزات انتخاباتی، انتخابات زودهنگام بعدی ممکن است اوایل ماه نوامبر برگزار شود.

این دومین انتخابات سراسری طی دو سال اخیر در هلند خواهد بود؛ کشوری که اغلب توسط یک نظام پیچیده چند حزبی و برخوردار از دولت‌های ائتلافی بی ثبات اداره می‌شود.

آخرین رای گیری در هلند که منجر به ریاست مارک روته بر چهارمین دولت ائتلافی متوالی تحت رهبری وی شد آوریل ۲۰۲۱ پس از ۲۷۱ روز مذاکره و رایزنی با احزاب شریک در ائتلاف برگزار شد؛ این میزان لابی‌گری در هلند در نوع خود نوعی رکورد محسوب می‌شود.

برنده و بازنده‌های احتمالی

همه نگاه‌ها درانتخابات پیش رو به جنبش نوپای کشاورز-شهروندان ​​معطوف است که حامی جنبش اعتراضی کشاورزان علیه طرح‌های‌‌ ارائه شده برای کاهش شمار گله‌های دام بود؛ هدف از این طرح‌ها محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای اعلام شده بود.

این تشکل سیاسی که چهار سال در عرصه سیاسی هلند ظاهر شد امسال بیشترین کرسی‌ها را در انتخابات مجلس سنا به دست آورد؛ کارولین فن در پلاس، رهبر حزب کشاورز-شهروندان روز جمعه گفت که آماده است «بنرها» را برای انتخابات زودهنگام پیش رو بالا ببرد.

خیرت ویلدرس، سیاستمدار و اسلام هراس متعلق به جریان راست افراطی هلند و حزب وی «برای آزادی» که از مدت‌ها پیش به عنوان یک نیروی سیاسی قوی در این کشور به شمار می‌رفتند، از سال ۲۰۲۱ به این سو با کاهش استقبال از سوی شهروندان هلندی روبرو شده‌اند.

به گزارش رسانه ها، بازندگان بزرگ انتخابات بعدی در هلند می تواند حزب «دموکرات مسیحی» به ریاست وپکه هوکسترا، وزیر امور خارجه و نیز حزب سوسیال لیبرال «دموکرات‌های ۶۶» به ریاست همتای وی در وزارت دارایی هلند باشند.

روته برای پنجمین دوره ریاست کابینه را برعهده می‌گیرد؟

مارک روته ۵۶ ساله به دلیل برخورداری از ظرفیت و توانایی بالا برای ماندن در قدرت و حفظ جایگاه نخست‌وزیری طی ۱۲ سال گذشته لقب «تفلون» را به خود اختصاص داده و طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری را در کشورش به نام خود ثبت کرده است.

با این حال، او این بار با یک مشکل بزرگ روبرو است که رسانه‌های هلندی آنرا چنین خلاصه کرده‌اند: «چه کسی هنوز باقی مانده که بخواهد با روته در دولت شریک شود؟»

آگهی

شرکای نخست وزیر مستعفی از او انتقاد کرده‌اند و رهبر حزب کشاورزان قول داده است که تشکل تحت ریاست وی هرگز با آقای روته و حزبش ائتلاف نکند.

نتیجه انتخابات زودهنگام هلند برای اروپا چه پیامد‌های دارد؟

تحولات هلند و آنچه بر سر دولت ائتلافی شکست خورده مارک روته رفت می تواند به عنوان زنگ خطری برای سایر کشورهای اروپایی تلقی شود.

اتحادیه اروپا در پس زمینه ظهور احزاب ناسیونالیست بر سر استقبال از پناهجویانی که تلاش دارند از راه زمین و دریا خود را به این قاره برسانند، دچار چند دستگی شده است.

راست افراطی در حال حاضر در ایتالیا قدرت را در دست دارد و این جریان مهاجر‌ستیز می تواند برنده بزرگ انتخابات بعدی اسپانیا باشد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو سوم اعضای ناتو موافق انتخاب مارک روته هلندی به عنوان دبیرکل جدید هستند

نگرانی دانشجویان خارجی و خشم دانشگاه‌ها؛ هلند دوره‌های انگلیسی زبان را محدود می‌کند

کارزار حساس یک شهرداری در هلند؛ «رابطه جنسی روی شن‌های ساحلی شاید وقتی دیگر»