نگرانی دانشجویان خارجی و خشم دانشگاه‌ها؛ هلند دوره‌های انگلیسی زبان را محدود می‌کند

عکس تزئینی
عکس تزئینی Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت هلند اعلام کرده است با اجرای طرحی قصد دارد دروس انگلیسی زبان را کاهش دهد. این تصمیم خشم بسیاری از دانشگاه‌های هلندی و نگرانی دانشجویان خارجی را برانگیخته است.

آگهی

رابرت دایکگراف، وزیر آموزش هلند کسی است که برنامه‌ محدود کردن درصد کلاس‌های آموزش به زبان‌های خارجی را در دانشگاه‌ها مطرح کرد. او می‌گوید در این طرح دولت قصد دارد محتوای دروسی که در دوره لیسانس به انگلیسی تدریس می‌شود را به یک سوم کاهش دهد.

این محدودیت‌‌ها پس از آن صورت گرفت که در دسامبر گذشته از دانشگاه‌ها خواسته شد تا از جذب فعال دانشجویان خارجی خودداری کنند. همان زمان وزیر آموزش هلند عنوان کرد بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها منجر به کمبود خوابگاه و اضافه کاری برای کادر آموزشی خواهد شد.

او همچنین مدعی شد که افزایش تعداد دوره‌های آموزشی به زبان هلندی باعث تشویق دانشجویان خارجی به یادگیری این زبان و ماندن آن‌ها در کشور می‌شود.

کشور هلند تنها در سال ۲۰۲۲ میزبان ۱۱۵ دانشجوی خارجی بود. دانشجویان بین‌المللی ۳۵ درصد از کل دانشجویان این کشور را تشکیل می‌دهند، این تعداد در دهه گذشته به طور چشم‌گیری افزایش یافته، حالا اما دولت در تلاش است تا راهی برای مهار آن بیابد.

سخنگوی وزارت آموزش هلند به یورونیوز گفت: «رشد دانشجویان خارجی منجر به شلوغی سالن‌های سخنرانی، اضافه کاری بیش از حد برای اساتید، کمبود خوابگاه دانشجویی و کاهش دسترسی به برنامه‌های آموزشی خواهد شد.»

به گفته این وزارتخانه، هدف بازگرداندن سیستم آموزش‌عالی به تعادل است و «زبان یکی از ابزارهای دستیابی به این هدف است.»

خشم دانشگاهی‌ها

هرچند اطلاعات کمی در مورد این طرح وجود دارد و برنامه‌های دولت هلند در این زمینه چندان روشن نیست اما زمزمه‌های اجرا شدن این طرح باعث خشم دانشگاه‌های این کشور و نگرانی دانشجویان بین‌المللی شده است.

آقای دایکگراف گفته بیشتر دروس در دانشگاه باید به زبان هلندی تدریس شود اما اگر اساتید بخواهند می‌توانند برخی از درس‌های تخصصی را به زبان انگلیسی تدریس کنند.

به گفته وزیر آموزش هلند ممکن است بشود استثناهایی هم برای برخی از دانشگاه‌ها که قصد دارند استعداد‌های خارجی را جذب کنند قائل شد اما این کار با مجوز‌های خاص صورت خواهد گرفت.

به گفته نوفیک، سازمان هلندی بین‌المللی‌سازی در آموزش، ۲۸ درصد از محتوای دوره‌های لیسانس و ۷۷ درصد از محتوای دوره‌های کارشناسی ارشد در این کشور به زبان انگلیسی است.

با توجه به این ارقام، تعجب آور نیست که دانشگا‌ه‌ها از این تصمیم خشمگین باشند. به ویژه دانشگاه صنعتی آیندهوون که تمامی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را به زبان انگلیسی تدریس می‌کند.

رابرت یان اسمیتز، رئیس هیئت اجرایی این دانشگاه به یورونیوز گفت: «نگرانی زیادی در مورد اینکه این اقدامات وجود دارد. برای ما این یک مشکل بزرگ است، زیرا برای دوره‌های خاص، در زمینه هوش مصنوعی یا مهندسی برق، نمی‌توانیم اساتید کافی که بتوانند به زبان هلندی تدریس کنند، پیدا کنیم.»

دانشگاه آیندهوون تنها دانشگاهی نیست که به این طرح معترض شده است.

دیوید شیندلر، دانشیار اقتصاد در دانشگاه تیلبورگ می‌گوید: «این سیاست برای اقتصاد هلند بسیار مضر خواهد بود. تاثیر منفی بر نوآوری و رشد خواهد داشت. دانشجویان بین المللی آنها سهم قابل توجهی از دانشجویان را تشکیل می‌دهند و چراغ های بسیاری از دانشگاه ها را روشن نگه می‌دارند.»

هزینه دانشجویان بین المللی

بر اساس آمار، دولت هلند تا ۱۷ هزار یورو به دانشجویان اروپایی و ۹۶۳۰۰ یورو به دانشجویان غیر اروپایی کمک می‌کنند.

دولت ادعا می‌کند با اجرای این طرح قصد دارد دانشجویان بین‌المللی زبان هلندی بیاموزند تا بتوانند در این کشور بمانند و کار کنند.

با این حال، آقای اسمیتز می‌گوید: «۶۵ درصد فارغ‌التحصیلان خارجی حداقل برای پنج سال در منطقه می‌مانند. بنابراین این برخلاف ایده وزیر است و نشان می‌دهد که ارتباطی بین هلندی صحبت کردن و ماندن در کشور وجود ندارد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

آگهی

او در ادامه افزود: «بحث‌های زیادی در پارلمان درباره ورود مهاجران وجود دارد. در سراسر اروپا یک جنبش ملی گرایانه در حال ظهور است. احزاب پوپولیست شروع به پرسیدن سؤالاتی در مورد کرده‌اند که چرا ما هزینه تحصیل خارجی ها را تامین می‌کنیم، بهتر است از این پول برای مردم خود استفاده کنیم. این یک روند نگران کننده است و من واقعا متاسفم که بر سیستم دانشگاهی تأثیر گذاشته است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قانون مهاجرت فرانسه پس از چهار دهه با جنجال زیاد تغییر کرد

در کدام کشورهای اروپا مردم محلی بهتر انگلیسی صحبت می‌کنند؟

سقوط دولت ائتلافی هلند: پس از استعفای مارک روته چه روی خواهد داد؟