جوزپ بورل در واکنش به قرآن‌سوزی: نژادپرستی، بیگانه‌هراسی و تحمل‌ناپذیری در اتحادیه اروپا جایی ندارد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کشورهای شمال اروپا در هفته‌های اخیر شاهد اقدامات مکرر سوزاندن یا هتک حرمت به قرآن، یا تلاش برای انجام این کار توسط شخصیت‌ها یا گروه‌های اسلام‌هراس بوده که خشم کشورهای مسلمان را برانگیخته است.

آگهی

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «اتحادیه اروپا هر گونه تحریک به نفرت مذهبی و عدم مدارا» را قویا و قاطعانه رد می‌کند و بر اهمیت احترام به سایر جوامع مذهبی تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است که «هتک حرمت به قرآن یا هر کتاب دیگری که مقدس شمرده می‌شود؛ توهین‌آمیز، بی‌احترامی و یک حرکت تحریک‌آمیزانه آشکار است. نژادپرستی، بیگانه‌هراسی و عدم تحمل جایی در اتحادیه اروپا ندارد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به جریانات اخیر در کشورهای سوئد و دانمارک، خاطرنشان کرد که «اقدامات این چنینی که توسط تحریک‌کنندگان فردی انجام می‌شود، صرفا به نفع کسانی است که به دنبال تفرقه بین ما و جوامع ما هستند.»

وی همچنین خواستار درک و احترام متقابل شد.

پنج عضو یک گروه راست افراطی روز سه‌شنبه نسخه‌هایی از قرآن را در مقابل سفارت مصر و ترکیه در شهر کپنهاگ به آتش کشیدند. این سومین رویداد مشابه در دانمارک در کمتر از یک هفته بود. گروه موسوم به «وطن‌پرستان دانمارکی» روز دوشنبه و روز جمعه گذشته نیز در مقابل سفارت عراق، قرآن و پرچم عراق را به آتش کشیده بودند.

پیش‌تر نیز دو مورد آتش زدن قرآن در کشور سوئد اعتراض مسلمانان را برانگیخته بود و باعث شد تا معترضان عراقی هفته گذشته سفارت سوئد در بغداد را به آتش بکشند.

اعضای مجمع سازمان ملل اهانت به مقدسات را محکوم کردند

سخنگوی رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که این مجمع، قطعنامه‌ای را برای «ترویج گفتگوی بین ادیانی به تصویب رسانده است» که «از هرگونه اقدام علیه کتاب‌های مقدس به شدت ابراز تأسف می‌کند و اینگونه حوادث را نقض قوانین بین‌المللی می‌داند».

این سند با عنوان «مقابله با نفرت‌پراکنی کلامی از طریق ترویج گفت‌وگوی بین‌ ادیانی و بینا‌فرهنگی و مدارا» دارای پاراگرافی است که «از هر عمل خشونت‌آمیز علیه افراد بخاطر مذهب یا عقیده‌شان و همچنین هر گونه اقدامات این چنینی علیه نمادهای مذهبی، کتب مقدس، منازل، کسب‌و کار، دارایی‌، مدارس، مراکز فرهنگی یا عبادتگاه‌ها، و همچنین هرگونه حمله به اماکن مذهبی، محل‌ها و زیارتگاه‌های مذهبی در نقض قوانین بین‌المللی به شدت ابراز تاسف می‌کند».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قرآن‌سوزی در سوئد؛ پلیس ۱۲ نفر را به اتهام ایجاد بی‌نظمی و اعمال خشونت دستگیر کرد

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه؛ نفتکش‌ها و کشتی‌های حامل تسلیحات هدف گرفته می‌شوند

پلیس بروکسل مانع برپایی گردهم‌آیی بزرگ ملی‌گرایان اروپایی شد