قرآن‌سوزی در سوئد؛ پلیس ۱۲ نفر را به اتهام ایجاد بی‌نظمی و اعمال خشونت دستگیر کرد

سلوان مومیکا (فرد بالا سمت چپ) در بیرون از سفارت ایران در استکهلم، قبل از آتش زدن قرآن در روز هجدهم اوت ۲۰۲۳.
سلوان مومیکا (فرد بالا سمت چپ) در بیرون از سفارت ایران در استکهلم، قبل از آتش زدن قرآن در روز هجدهم اوت ۲۰۲۳. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی اقدام مجدد یک پناهجوی عراقی در به آتش کشیدن کتاب مقدس مسلمانان، این حرکت او موجب اعتراض افراد حاضر در محل شده و به خشونت کشیده شد. همین موضوع سبب شد تا پلیس شهر مالمو سوئد وارد عمل شده و دو نفر را دستگیر و حدود ۱۰ نفر دیگر را بازداشت کند.

آگهی

این پناهجوی عراقی که قبلا هم در رویدادهای مشابهی اقدام به سوزاندن قرآن کرده بود، خشم جهان اسلام را برانگیخته است. اقدام تازه «سلوان مومیکا» در روز یکشنبه در میدانی در شهر مالمو صورت گرفت؛ شهری که جمعیت زیادی از مهاجران را در خود جای داده است.

پلیس سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد که «بعد از اینکه سازمان‌دهنده [این اقدام] صفحات [قرآن] را سوزاند، افراد حاضر در محل احساسات خود را بروز دادند.»

به گفته پلیس، پس از اینکه این پناهجوی عراقی محل را ترک کرد این تجمع هم به پایان رسید، اما گروهی از مردم همچنان در آن‌جا باقی ماندند.

حدود ده نفر به دلیل اخلال در نظم عمومی و دو نفر دیگر به ظن مشارکت در شورش‌های خشونت‌آمیز دستگیر شدند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، افراد خشمگین به سمت سلوان مومیکا سنگ پرتاب کردند.

این مرد ۳۷ ساله و مرد دیگری به نام سلوان نجم، در اواخر ماه ژوئیه نیز در استکهلم یک نسخه از قرآن را ابتدا زیر پا گذاشته و سپس آن را آتش زدند؛ رویدادی که باعث تنش‌های دیپلماتیک بین سوئد و کشورهای خاورمیانه شد.

دولت سوئد قبلا هتک حرمت به قرآن را محکوم کرده و تاکید کرده است که قانون اساسی سوئد از حق تجمع و آزادی بیان حمایت می‌کند.

معترضان عراقی در ماه ژوئیه دو بار به سفارت سوئد در بغداد حمله کردند که در حمله دوم، داخل سفارت آتش زده شد.

در اواسط ماه اوت، سرویس امنیتی سوئد اعلام کرد که سطح هشدار تروریستی خود را به ۴ از ۵ افزایش داد؛ به عبارتی واکنش‌های شدیدی که در خارج از کشور نسبت به هتک حرمت به قرآن در خاک سوئد برانگیخته شده است، این کشور را به یک «هدف اولویت‌دار» تبدیل کرده است.

در آغاز ماه اوت، سوئد نیز تصمیم به تقویت کنترل مرزها گرفت.

دانمارک، کشور همسایه سوئد که در آن نیز هتک حرمت به قرآن صورت گرفته است، اعلام کرد که در حال بررسی ممنوعیت سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان است.

سوئد نیز در حال بررسی راه‌های قانونی برای پیروی از آن است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تهران برای تبادل سفیر با استکهلم شرط گذاشت؛ مذاکره وزرای خارجه ایران و سوئد در مورد زندانیان

جوزپ بورل در واکنش به قرآن‌سوزی: نژادپرستی، بیگانه‌هراسی و تحمل‌ناپذیری در اتحادیه اروپا جایی ندارد

چرا سوئد با وجود خشم مسلمانان اجازه قرآن‌سوزی می‌دهد؟