پشیمانی رُم از پیوستن به طرح چینی کمربند و جاده؛ وزیر دفاع ایتالیا: تصمیم نابخشودنی و بی‌ثمری گرفتیم

وزیر دفاع ایتالیا
وزیر دفاع ایتالیا Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر دفاع ایتالیا تصمیم چهار سال پیش کشورش را برای الحاق به طرح «ابتکار کمربند و جاده» (BRI) «بدون پشتوانه» و در عین حال «نابخشودنی» توصیف کرد چرا که به زعم او این همکاری تنها به سود چین تمام شده و موجب تحریک محسوس صادرات ایتالیا نشده است.

آگهی

گیدو کروستو در مصاحبه‌ با روزنامه «کوریره دلا سرا» (Corriere della Sera) که روز یکشنبه منتشر شد، گفت: «واقعیت این است که در این مدت صادرات چین به ایتالیا چند برابر شده است لذا مساله امروز ما این است که چگونه می‌توانیم بدون آسیب رساندن به روابط (با پکن)(از BRI) عقب‌نشینی کنیم، زیرا درست است که چین یک رقیب است، اما یک شریک نیز است.»

اظهارات وزیر دفاع ایتالیا در مورد تاثیر غیرقابل توجه الحاق این کشور به طرح «ابتکار کمربند و جاده» در شرایطی عنوان می‌شود که چین پیشتر مدعی شده بود که هر دو کشور در حال مشاهده «نتایج ثمربخش» همکاری در اجرای این طرح هستند. 

ایتالیا در دوران دولت پیشین این کشور و در سال ۲۰۱۹ اولین اقتصاد توسعه یافته‌ای شد که به طرح چینی «ابتکار کمربند و جاده» ملحق شد و انتقاد گسترده متحدان غربی خود را به جان خرید. 

طرح «ابتکار کمربند و جاده» برنامه جدید چین برای بازسازی جاده ابریشم قدیمی با هدف اتصال چین به اروپا و فراتر از آن از طریق کشورهای آسیایی است که با پیش‌بینی هزینه‌های زیرساختی کلانی شکل گرفته است. منتقدان این طرح را ابزار چین برای گسترش نفوذ ژئوپلیتیک و اقتصادی خود می‌دانند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا نیز روز پنجشنبه و پس از دیدار با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرد که دولت او تا دسامبر فرصت دارد تا در مورد طرح کمربند و جاده تصمیم بگیرد.

در صورتی که ایتالیا تا دسامبر سال جاری میلادی تصمیم تازه‌ای اتخاذ نکند، توافق همکاری رم و پکن در قالب طرح ابتکار کمربند و جاده در مارس ۲۰۲۴ به طور خودکار تمدید خواهد شد.

پکن از دو ماه پیش با به راه انداختن کارزاری دیپلماتیک در تلاش است تا مقام‌های ایتالیا را برای ادامه همکاری ترغیب کنند. بر همین اساس، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین اخیرا اعلام کرد که دو کشور شاهد نتایج «همکاری مثمر ثمر» خود در قالب طرح ابتکار کمربند و جاده هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا ایتالیا از ابتکار «کمربند- جاده» چین خارج شد؟

ایتالیا از طرح «ابتکار کمربند و جاده» چین خارج شد

تقویت همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه؛ از حضور بانک و خودروسازان ایرانی تا «تعرفه صفر» تجاری