درگیری در اردوگاه پناهندگان فلسطینی در لبنان ده‌ها نفر را آواره کرد

درگیری در اردوگاه پناهندگان فلسطینی
درگیری در اردوگاه پناهندگان فلسطینی Copyright Mohammad Zaatari/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
Copyright Mohammad Zaatari/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

درگیری میان هواداران جنبش سکولار فتح به رهبری محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و اسلام‌گرایان، ده‌ها نفر از ساکنان وحشت‌زده اردوگاه پناهندگان در شهر صیدا را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرد.

آگهی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، درگیری‌ها به صورت محدود در محل اردوگاه پناهندگان در جنوب شهر صیدا  شب یکشنبه آغاز شد و در روز دوشنبه با تیراندازی و رگبار مسلسل‌ها تشدید شد.  

یکی از مقامات که در مذاکرات آتش‌بس حاضر است گفت: «قرار است همه‌چیز به زودی به حالت عادی بازگردد. رویکرد ما جلوگیری از تنش‌های بیشتر است.»

گروه‌های فلسطینی می‌گویند که در روز یکشنبه به توافق بر سر آتش‌بس دست‌ یافتند اما موفق به برقراری آن نشدند.

خبرگزاری ملی لبنان روز دوشنبه از افزایش درگیری‌ها همراه با «تبادل آتش سنگین» در محله الطواری خبردادند. پایگاه اسلامگرایان افراطی در این محله قرار دارد.  

ده‌ها نفر از ساکنان که عمدتا زنان و کودکان آن‌ها را تشکیل می‌دهند، چمدان‌های کوچکی در دست اردوگاه را ترک کرده‌اند. دیگر پناهندگان نیز در مسجدی در نزدیکی اردوگاه پناه‌ گرفتند.

Mohammad Zaatari/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
درگیری در اردوگاه پناهندگان فلسطینیMohammad Zaatari/Copyright 2023 The AP. All rights reserved

بنابر اظهارات منبعی که درون اردوگاه قلسطینان حضور داشت، درگیری‌ها شنبه شب و با کشته‌شدن یک اسلام‌گرا و زخمی شدن شش تن دیگر آغاز شد. روز بعد یکی از فرماندهان شبه‌نظامیان فتح به همراه چهارنفر از همرزمانش کشته‌ شدند. 

دیوارهای اردوگاه در دو روز اخیر تیرباران شده‌اند همچنین بیمارستان‌ها و فروشگاه‌های اطراف این اردوگاه از هراس تشدید درگیری‌ها تخلیه شده‌اند.   

درگیری میان گروه‌های رقیب  در اردوگاه عین‌الحلوه معمول است. این اردوگاه مامن بیش از ۵۴ هزار فلسطینی است که در سال‌های اخیر به هزاران فلسطینی دیگر گریخته از جنگ سوریه پیوستند.

بر اساس یک کنوانسیون قدیمیِ، ارتش لبنان وارد اردوگاه پناهندگان فلسطینی در این کشور نمی‌شود و گروه‌های فلسطینی‌ خود مسئول تامین امنیت این اردوگاه‌ها هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یورش اسرائیل به اردوگاه آوارگان جنین نزدیک به ۴ هزار آواره جدید را به چرخه آوارگان فلسطینی افزود

«مبارزه با فلسطینی‌های مهاجم یا مجازاتی دسته‌جمعی»؛ سربازان اسرائيلی‌ آپارتمانی را منفجر کردند

بورل: اروپایی‌ها دچار اختلاف شده‌اند اما چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت