سوئد: روسیه با ایجاد کمپینی از ادعاهای دروغین درباره «قرآن سوزی» به دنبال آسیب رساندن به ناتو است

Protestor Salwan Momika
Protestor Salwan Momika Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات سوئد می‌گویند مسکو در تلاش است از اعتراضات اخیر و «قرآن سوزی» دو مهاجر در استکهلم، برای ایجاد تنش بین کشورهای عربی با غرب استفاده کند.

آگهی

آژانس دفاع روانی سوئد که بخشی از وزارت دفاع این کشور است، می‌گوید که روسیه سعی دارد از طریق کمپین‌های اطلاعات نادرست که به زبان عربی نوشته شده، بر نحوه مشاهده ماجرای قرآن سوزی در سراسر جهان تأثیر بگذارد.

این تلاش در حالی انجام می‌شود که روند عضویت سوئد در ناتو هنوز منتظر تایید نهایی ترکیه و مجارستان است.

به گزارش این آژانس، شبکه‌های خبری راشاتودی و اسپوتنیک مجموعه‌ای از مقالات را به زبان عربی منتشر کرده‌اند و به دروغ ادعا می‌کنند که دولت سوئد از سوزاندن قرآن حمایت می‌کند.

مقامات سوئد همچنین می‌گویند که از پایان ماه ژوئن، حدود یک میلیون پست با محتوای مشابه در این باره را به زبان عربی و سایر زبان‌ها ثبت کرده‌اند.

اقدام دو مهاجر عراقی به نام‌های سلوان مومیکا و سلوان نجم به آتش زدن قرآن در جریان اعتراضات خود، خشم کشورهای مسلمان و تشدید بحران دیپلماتیک بین سوئد و این کشورها را در پی داشته است.

اگرچه دولت سوئد برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه تحت فشار جهانی است اما می‌گوید تغییر قوانین گسترده این کشور در موضوع آزادی بیان ممکن نیست.

بنا بر اعلام میکائیل اوستلوند، سخنگوی آژانس دفاع روانی سوئد، از زمانی که مومیکا و نجم اقدام به قرآن سوزی کرده‌اند، اطلاعات نادرست آنلاین به طور تصاعدی افزایش یافته و در میان کسانی که روایات نادرست از این حادثه را منتشر کرده‌اند، حسابهای بسیاری متعلق به دولت‌ها یا اسلام گرایان افراطی بوده است.

او گفت: «آنها روایاتی را تکرار می‌کنند مبنی بر اینکه سوئد از سوزاندن قرآن حمایت می‌کند و سوئد کشوری اسلام‌هراس و دشمن اسلام است. روسیه نیز از روایت‌هایی استفاده می‌کند که سوئد را بد جلوه می‌دهد و پیوستن به ناتو را برای این کشور سخت‌تر می‌کند.»

او افزود که «شبکه‌های خبری آر تی و اسپوتنیک طی ماههای ژوئن و ژوئیه چندین پست با این روایت‌ها به زبان عربی منتشر کرده‌اند» و از آنجایی که آنها کانال‌های دولتی هستند، این نشان می‌دهد که این استراتژی از بالا هدایت می‌شود.

میکائیل اوستلوند گفت: «همه چیز توسط کرملین تایید شده است، بنابراین دستورات از طرف دولت روسیه می‌آید. روایت آنها از این ماجرا با آنچه کرملین از آنها می‌خواهد مطابقت دارد.»

اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد نیز با اشاره به ایفای نقش بازیگران خارجی در ماجرای قرآن سوزی، بیگانگان را به استفاده از حوادث این کشور برای «انتشار پیام‌های نفرت‌انگیز» متهم کرد.

والنتینا شاپووالووا، دانشجوی دکترا در دانشگاه کپنهاگ نیز که به مطالعه تبلیغات و اطلاعات نادرست روسی می‌پردازد، در گفتگو با روزنامه گاردین تایید کرد که در رسانه‌های روسی، اخبار مربوط به سوزاندن قرآن در سوئد تقریباً هر روز منتشر می‌شود و چشم پوشی از این اخبار«سخت است».

او افزود: «روسیه بشدت در تلاش است تا ماجرای قرآن سوزی را در روایت تبلیغاتی خود بیاورد و این ایده را گسترش دهد که این کار نتیجه گسترش تفکر غرب و ارزش‌های غربی هستند و غرب در حال زوال است.»

در حالی که قرآن سوزی در دانمارک نیز صورت گرفته، اما تمرکز اخبار روسیه بر این حادثه در سوئد بسیار بیشتر بوده است؛ به ویژه از زمانی که سوئد درخواست عضویت در ناتو را ارائه کرده است.

والنتینا شاپووالووا نیز تایید می‌کند که روسیه از طریق انتشار مقالات تبلیغاتی به زبان عربی «در تلاش برای ترویج تنش بین غرب و مردم کشورهای عرب زبان» است.

ماریا براک، محقق دانشگاه مالمو نیز به گاردین می‌گوید که روایت‌ها و اطلاعات نادرست روسی درباره حوادث سوئد توسط وبلاگ‌نویسان، روزنامه‌نگاران و رسانه‌های روسی بشدت در حال گسترش است و بسیاری از این روایات نیز بر گسترش احساسات ضد مسلمانان متمرکز است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تهران برای تبادل سفیر با استکهلم شرط گذاشت؛ مذاکره وزرای خارجه ایران و سوئد در مورد زندانیان

سومین قرآن‌سوزی در سوئد؛ دو پناهجوی عراقی مقابل پارلمان در استکهلم صفحاتی از قرآن را آتش زدند

دانمارک به دنبال یافتن «ابزار قانونی» برای جلوگیری از سوزاندن قرآن است