مرگبارترین آتش‌سوزی‌های جنگلی در تاریخ ایالات متحده؛ حریق در هاوایی به جایگاه پنجم رسید

گوشه‌ای از شدت تخریب آتش‌سوزی در مائویی
گوشه‌ای از شدت تخریب آتش‌سوزی در مائویی Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که تاریخ بلایای طبیعی هاوایی وقایعی همچون سیل، طوفان، سونامی، زلزله و ریزش گدازه‌های آتشفشانی را به خود دیده است، اما ریچارد بیسن، شهردار مائویی اذعان می‌کند که هرگز چنین حجمی از ویرانی ناشی از آتش‌سوزی را ندیده بوده است.

آگهی

در حالی که هنوز ده‌ها نفر در آمار جان باختگان به حساب آورده نشده‌اند، اما این آتش‌سوزی که باعث ویرانی گسترده در جزیره مائویی در ایالت هاوایی شده است، با همین میزان از تلفات به پنجمین آتش‌سوزی مرگبار جنگل‌ها و مراتع در تاریخ ایالات متحده تبدیل شده است.

این آتش‌سوزی که از هشتم ماه اوت در دومین جزیره بزرگ ایالت هاوایی آمریکا آغاز شد، همین حالا هم از تلفات ثبت شده در بزرگترین آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا در سال‌های اخیر؛ از جمله آتش سوزی موسوم به کمپ‌فایر که در نوامبر ۲۰۱۸ رخ داد و جان ۸۵ نفر را گرفت و خرابی‌های زیادی برجای گذاشت، فراتر رفته است.

تا روز دوشنبه، مقامات اورژانس مائویی جان باختن ۹۶ نفر در این آتش‌سوزی را تایید کرده‌اند و اعلام کردند که احتمال افزایش تعداد قربانیان وجود دارد.

آسوشیتدپرس
بخشی از خرابی‌های آتش‌سوزی کمپ‌فایر در سال ۲۰۱۸آسوشیتدپرس

هر چند علت آتش سوزی مائویی همچنان در دست بررسی است اما به گفته مقامات، همچون خیلی از آتش‌سوزی‌های گسترده قبلی در مراتع طبیعی در سراسر ایالات متحده آمریکا، آتش‌سوزی مائویی نیز بر اثر خشکسالی توامان با وزش بادهای شدید شعله‌ورتر شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در حالی که آتش‌نشانان همچنان مشغول خاموش کردن شعله‌های آتش هستند، آتش‌سوزی مائویی از سوی مقامات ایالتی به عنوان مرگبارترین فاجعه طبیعی در تاریخ هاوایی یاد شده است که از ۶۱ نفری که در سال ۱۹۶۰ بر اثر سونامی ناشی از زلزله ۹.۵ ریشتری در جنوب غربی شیلی جان باختند هم پیشی گرفته است.

تعداد کشته‌شدگان آتش‌سوزی مائویی از ۶۵ مرگ ناشی از «آتش‌سوزی یاکولت» بین ایالت‌های واشنگتن و اورگان در سال ۱۹۰۲، از ۴۴ مورد مرگ ناشی از آتش‌سوزی اکتبر ۲۰۱۷ در شمال کالیفرنیا و ۳۱ مورد مرگ ناشی از آتش‌سوزی چندگانه ماه اوت سال ۲۰۲۰ در ساحل شمالی کالیفرنیا هم بیشتر است.

طبق اعلام «انجمن ملی حفاظت در برابر آتش»، آتش‌سوزی مائویی از تلفات آتش‌سوزی بزرگ سال ۱۹۱۰ نیز فراتر رفته است که در آن ۸۷ نفر در آتش سوزی جنگلی در شمال آیداهو و غرب مونتانا جان باختند.

مرگبارترین آتش‌سوزی‌های جنگلی در تاریخ شناخته شده ایالات متحده

مرگبارترین آتش‌سوزی مراتع طبیعی در تاریخ شناخته شده ایالات متحده و در جهان، مربوط به آتش‌سوزی سال ۱۸۷۱ در شهر پشتیگو در ایالت ویسکانسین است که منجر به کشته شدن ۱۵۴۷ نفر شد.

یکی دیگر از پنج آتش‌سوزی مرگبار در مراتع طبیعی ایالات متحده، مربوط به آتش‌سوزی اکتبر ۱۹۱۸ در شهر کلوکت در ایالت مینه‌سوتا است که ۵۵۹ نفر را به کام مرگ کشاند.

آتش‌سوزی جنگلی در هینکلی ایالت مینه‌سوتا در سپتامبر ۱۸۹۴ که منجر به کشته شدن ۴۱۸ نفر شد در رتبه سوم مرگبارترین آتش‌سوزی‌های جنگلی در ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

آتش‌سوزی در منطقه موسوم به «انگشت شست» در ایالت میشیگان، که در آن ۲۸۲ نفر در سپتامبر ۱۸۹۴ جان باختند، چهارمین آتش‌سوزی مرگبار در این کشور است.

از دیگر آتش سوزی‌های مرگبار در سراسر جهان می‌توان به آتش‌سوزی سوماترا و کالیمانتان در اندونزی در سال ۱۹۹۷ اشاره کرد که منجر به کشته شدن ۲۴۰ نفر شد. 

آتش سوزی موسوم به اژدهای سیاه در سال ۱۹۸۷ نیز منجر به کشته شدن ۱۹۱ نفر در استان داکسینگ‌آنلینگ چین شد. آتش‌سوزی‌های شنبه سیاه در استرالیا در سال ۲۰۰۹ جان ۱۸۰ نفر را گرفت و آتش‌سوزی آتیکا در سال ۲۰۱۸ در نئوس ووتزاس یونان هم ۱۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بدترین آتش‌سوزی‌های تاریخ کانادا؛ چرا هلی‌کوپترهای آتش‌نشان به جنگل‌ها آتش می‌پاشند؟

افزایش دما و تداوم آتش سوزی‌ها در پوشش جنگلی غرب ایران

تصاویر هوایی از اراضی سوخته «رودس»؛ آتش‌سوزی با این جزیره یونان چه کرد