بدترین آتش‌سوزی‌های تاریخ کانادا؛ چرا هلی‌کوپترهای آتش‌نشان به جنگل‌ها آتش می‌پاشند؟

یک هلیکوپتر مجهز برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های جنگلی، بریتیش کلمبیا، ۱۸ اوت ۲۰۲۳
یک هلیکوپتر مجهز برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های جنگلی، بریتیش کلمبیا، ۱۸ اوت ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حال حاضر، چندین مورد آتش‌سوزی ویرانگر مناطق وسیعی از جنگل‌های استان بریتیش‌کلمبیا و قلمروهای شمال غربی کانادا را فراگرفته است. در این میان انتشار ویدئویی از آتش‌پاشی بالگردی بر روی جنگل‌ها سوال برانگیز شده است.

آگهی

پس از اشتراک گذاری متعدد ویدئویی که نشان می‌دهد یک بالگرد بر روی آتش‌سوزی‌های جنگلی کانادا مایع قابل اشتعال می‌پاشد؛ بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به‌طور گمراه‌ کننده‌ای ادعا کردند که آتش‌نشانان به جای خاموش کردن آتش، در حال شعله‌ور کردن بیش از ۴۰۰ مورد آتش‌سوزی جنگلی در استان بریتیش کلمبیا هستند.

به گفته «مرکز بین‌سازمانی آتش‌سوزی جنگلی در کانادا» (CIFFC)، این کشور با دست‌کم ۱۰۰۰ مورد آتش‌سوزی‌های پراکنده در سراسر کشور، بدترین فصل آتش‌سوزی‌های جنگلی را در تاریخ خود تجربه می‌کند.

کارشناسان معتقدند که تغییرات اقلیمی موجب افزایش خطرات در فصل آب و هوای گرم و خشک می‌شود که کافی است تا شرایط مناسب برای وقوع آتش سوزی فراهم گردد.

اما انتشار یک ویدئو باعث شده تا برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از این اقدام حیرت کنند و جرقه تئوری توطئه‌ای را بزنند. بدین ترتیب که آتش‌سوزی‌های جنگل‌های کانادا ربطی به تغییرات آب‌وهوایی ندارند، بلکه به طور هدفمند و توسط بالگردهای آتش‌نشان آغاز شده‌اند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

این کلیپ بالگردی را نشان می‌دهد که بر فراز جنگلی پر از دود پرواز می‌کند و همزمان مشعل آویزان از بالگرد شعله‌های آتش را پخش می‌کند. در تصویر بعدی زمین‌های وسیعی نشان داده می‌شود که در آتش می‌سوزد.

یکی از کاربران در توییتی نوشت: «کانادا از پهپادهایی با پرتابگرهای شعله و بالگردهایی برای ایجاد آتش در سراسر کشور استفاده کرد، [آن وقت جاستین] ترودو علت آن را تغییرات آب و هوایی می‌نامد.»

فرد دیگری هم در یک حساب کاربری ایکس (توییتر سابق) ادعا کرد که «من در کانادا زندگی می‌کنم. آن‌ها با پرتاب گلوله‌های آتشین از هواپیماهای بدون سرنشین و بالگردها باعث آتش‌سوزی شدند.»

راستی آزمایی کلیپ منتشر شده

با انجام جستجوی معکوس از این تصاویر توسط یورونیوز، روزنامه‌نگاران متخصص در حوزه رسانه‌های اجتماعی دریافتند که این کلیپ در واقع حقیقت دارد و دستکاری نشده است.

با این حال، این فیلم آتش‌سوزی‌های فعلی در کانادا را نشان نمی‌دهد. تاریخ آن به ماه ژوئن ۲۰۲۳ بازمی‌گردد و اولین بار توسط سرویس آتش‌نشانی بریتیش کلمبیا در یوتیوب منتشر شد.

با توجه به توضیحاتی که در آن زمان در مورد این ویدئو آورده شده بود، این کلیپ متعلق به یک آتش‌سوزی برنامه‌ریزی شده در جنگل «دانی‌ کریک / Donnie Creek» با یک بالگرد شعله‌افشان به نام «هلی تورچ / Heli-torch» بوده است.

با این وجود، معنی آن این نیست که این بالگردها عمدا آتش‌سوزی در جنگل ها را تشدید می‌کنند.

مبارزه با آتش با خود آتش

شاید این کار خیلی به دور از عقل به نظر برسد، اما مبارزه با آتش با آتش امکان‌پذیر است و به آن سوختن کنترل شده می‌گویند.

در عمل، هیچ راهی وجود ندارد که برای خاموش کردن کامل آتش‌سوزی‌های جنگلی، بتوان به میزان کافی آب بر روی آن آب پاشید.

در عوض آتش‌نشان‌ها باید یک آتش‌شکن ایجاد کنند. بر اساس مقاله‌ای که در وبسایت آمریکایی «وایرد / WIRED» منتشر شده است «اگر آتش را با منطقه‌ای که در آن چیزی برای سوختن نباشد احاطه کنید، در نهایت خاموش می‌شود.»

سرویس آتش‌نشانی بریتیش‌کلمبیا در این باره توضیح می‌دهد که «آتش‌ سوزی‌های برنامه‌ریزی‌شده یک ابزار ضروری مدیریت آتش‌سوزی بوده که برای از بین بردن مواد قابل اشتعال در جنگل‌ها و رساندن لبه آتش به خطوط کنترل تعیین‌شده انجام می‌شود تا آتش‌سوزی با شدت کمتر نسبت به آتش آزاد اتفاق افتد و بنابراین توانایی گسترش بیشتر حریق را کاهش می‌دهد.»

در آمریکا از این بالگردهای شعله‌افکن به عنوان یک اقدام پیشگیرانه استفاده می‌شود.

در کالیفرنیا، مقامات عمدا زمین‌های شیب‌دار و خشک را که برای آتش نشانان غیرقابل دسترس بود، آتش زدند تا از شروع آتش‌سوزی در فصل تابستان جلوگیری کنند.

آگهی

در گذشته هم ویدئوهای مشابهی از آتش‌سوزی‌های برنامه‌ریزی شده در جهت ترویج تئوری‌های توطئه یا بی‌اعتبار کردن تغییرات آب و هوایی به اشتراک گذاشته شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آتش‌سوزی‌های اروپا و کانادا؛ حریق در جزیره توریستی تنریف اسپانیا عمدی بوده است

آتش‌سوزی در جزایر قناری؛ ۴ هزار نفر دیگر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند

مرگبارترین آتش‌سوزی‌های جنگلی در تاریخ ایالات متحده؛ حریق در هاوایی به جایگاه پنجم رسید