استولتنبرگ: سیاست ناتو در قبال اوکراین تغییر نکرده؛ تنها راه پایان جنگ حمایت نظامی از کی‌یف است

دیدار دبیرکل ناتو و رئیس جمهوری اوکراین
دیدار دبیرکل ناتو و رئیس جمهوری اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دبیرکل ناتو می‌گوید اظهارات رئيس دفترش درباره جنگ روسیه و اوکراین، بیانگر سیاست ناتو نیست و این کی‌یف است که تصمیم می‌گیرد چه زمانی برای صلح با مسکو وارد مذاکره شود.

آگهی

استاین ینسن (رئيس دفتر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو) روز سه‌شنبه در اظهاراتی گفته بود که یکی از راههای پایان جنگ اوکراین و روسیه، این است که اوکراین در ازای عضویت در ناتو و پایان جنگ، بخشی از خاک خود را به روسیه واگذار کند. 

آقای ینسن البته بعدا در گفتگو با یک روزنامه نروژی، از اظهارات پیشین خود عذرخواهی و تاکید کرد که نباید «آنقدر ساده‌انگارانه» سخن می‌گفت. 

با این حال و با توجه به ادامه انتقادات به ویژه از سوی اوکراین نسبت به این صحبت‌ها، دبیرکل ناتو هم تلاش کرد در این خصوص شفاف‌سازی کند. 

آقای استولتنبرگ روز پنج‌شنبه گفت: «راه حل و فصل این بحران، حمایت نظامی از اوکراین است. اگر خواهان صلح پایدار و عادلانه هستید، باید از حمایت نظامی از اوکراین پشتیبانی کنید و شکی در این خصوص وجود ندارد.» 

او در ادامه با تاکید بر اینکه تنها اوکراین است که می‌تواند تصمیم بگیرد که چه زمانی وارد مذاکره شود، افزود: «تنها اوکراین است که می‌تواند در خصوص میز مذاکره تصمیم بگیرد و بررسی کند که راه حل قابل قبول چیست؛ وظیفه ما تنها حمایت از آنها است.» 

این سومین تلاش برای رفع سوء تفاهمی است که پس از اظهارات استاین ینسن ایجاد شده است. 

ناتو پیش از این در سه‌شنبه شب و بلافاصله پس از اظهارات رئيس دفتر استولتنبرگ، در بیانیه‌ای تاکید کرده بود که سیاست حمایت این ائتلاف نظامی از اوکراین تغییر نکرده است. 

خود استاین ینسن هم روز چهارشنبه در گفتگو با روزنامه نروژی، بابت اظهاراتش عذرخواهی کرد و حالا دبیرکل ناتو در صحبت‌هایش بار دیگر تلاش کرده به انتقادات مطرح شده از سوی اوکراین، پاسخ دهد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پس از اظهارات ینسن، میخائیلو پودولیاک (مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی) از ایده واگذاری قلمرو انتقاد و تاکید کرده بود که سرزمین‌های کریمه و دونباس بخشی از خاک اوکراین هستند و بدون هیچ قید و شرطی باید به اوکراین بازگردند. 

او همچنین اضافه کرده بود که تنها راه واقعی توقف جنگ، بازگردادن قوانین بین‌المللی به این سرزمین‌ها است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«دفع حملات و پیشروی در شرق اوکراین»؛ زلنسکی: امروز مطمئنم که روسیه شکست می‌خورد

سفر اعلام نشدۀ دبیرکل ناتو به کی‌یف؛ جریان ارسال تسلیحات به اوکراین افزایش خواهد یافت

تهدید پهپادهای شکارچی روسیه؛اوکراین تانک‌های۱۰ میلیون دلاری آبرامز آمریکا را از خط مقدم بیرون می‌کشد