پریگوژین، فرمانده مزدوران واگنر در مراسمی خصوصی در گورستان شهر سن پترزبورگ به خاک سپرده شد

نمایی دور از محل دفن پریگوژین
نمایی دور از محل دفن پریگوژین Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جزئیات مربوط به تشییع جنازه آقای پریگوژین، از جمله تاریخ و اینکه آیا مردم اجازه خواهند داشت در آن شرکت کنند، تا روزها نامشخص بود. شایعاتی در مورد برگزاری مراسم در سایر گورستان‌ها به گوش می‌رسید، اگرچه هیچکدام اشاره‌ای به قبرستان پوخوروفسکی نداشت.

آگهی

شش روز پس از وقوع سانحه نامعلوم هوایی برای جت تجاری یوگنی پریگوژین؛ جنازه فرمانده گروه مزدور واگنر در روز سه‌شنبه در طی یک مراسم خصوصی در گورستانی در حومه شهر سن‌پترزبورگ به خاک سپرده شد. این مراسم به دور از چشم رسانه‌ها و در تضاد کامل با سبک تبلیغاتی پریگوژین، برگزار شد.

سرویس مطبوعاتی پریگوژین در پست کوتاهی در تلگرام نوشت: «وداع با یِوگِنی ویکتورویچ [پریگوژین] به شکل خصوصی انجام شد. کسانی که می‌خواهند با او خداحافظی کنند می‌توانند از قبرستان پوخوروفسکی بازدید کنند.»

مراسم تشییع جنازه فرمانده مزدوران واگنر در خفا صورت گرفت. بعد از ظهر سه‌شنبه، قبرستان پوخوروفسکی توسط پلیس روسیه، پلیس ضد شورش و گارد ملی محافظت می‌شد و به مردم اجازه ورود داده نمی‌شد. این بدان معنا بود که این رویداد نمی‌بایست به یک نمایش عمومی بزرگ برای حمایت از پریگوژین تبدیل شود.

در روزهای اخیر پلیس برخی از قبرستان‌ها را محاصره کرده و فلزیاب‌هایی را در گورستان سرافیموفسکی، جایی که والدین آقای پوتین در آنجا دفن شده‌اند، قرار داده بود.

تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی سنگ قبر گرانیتی تیره پریگوژین را نشان می‌دهد که با گل‌هایی عمدتا به قرمز رنگ، در قبرستانی در شمال شرق شهر زادگاهش احاطه شده است. همچنین، تحسین‌کنندگان پریگوژین در روزهای اخیر در مسکو، سن‌پترزبورگ و دیگر شهرها، دسته گل‌هایی را به یاد او تقدیم کردند.

 پیش از این مراسم در زو سه‌شنبه اعلام شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مراسم تشییع جنازه پریگوژین شرکت نخواهد کرد.

آسوشیتدپرس
مامورین پلیس در بیرون از گورستان محل دفن پریگوژینآسوشیتدپرس

هرچند پریگوژین خوی وحشی داشت ولی با این وجود به خاطر اعزام جنگجوهایش به شدیدترین نبردها علیه اوکراین و همچنین بخاطر انتقادهای صریحش از کاستی‌های ارتش روسیه و نحوه رهبری آن، مورد تحسین برخی از افراد در روسیه بود.

کرملین این ایده را که پوتین برای گرفتن انتقام شورش ماه ژوئن، دستور قتل پریگوژین را صادر کرده را «کذب محض» می‌داند.

دو شخصیت برجسته دیگر گروه واگنر، چهار محافظ پریگوژین و سه خدمه نیز بر اثر سقوط جت تجاری «امبرائر لِگِسی ۶۰۰» در شمال مسکو کشته شدند. هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث سقوط هواپیما شده است، اما روستاییان نزدیک محل حادثه به رویترز گفتند که ابتدا صدای یک انفجار را شنیده و سپس سقوط جت را دیدند.

روز پس از سقوط هواپیما، پوتین به خانواده‌های کشته‌شدگان تسلیت گفت و گفت که پریگوژین را برای مدت بسیار طولانی، از سال‌های پر هرج و مرج اوایل دهه ۱۹۹۰، می‌شناسد. پوتین در حالی که او را تاجری با استعداد توصیف کرد، گفت: «او مردی بود که سرنوشت سختی داشت و اشتباهات جدی در زندگی مرتکب شد.»

قبل از شورش، پریگوژین به طعنه گفته بود که نام مستعار او بجای «آشپز پوتین» باید «قصاب پوتین» باشد. او همیشه به پوتین ابراز وفاداری می‌کرد، اگرچه اعتقاد داشت که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه آنقدر بی‌کفایت است که باید به خاطر خیانتش اعدام شود.

پس از مرگ پریگوژین، پوتین به جنگجویان واگنر دستور داد تا وفاداری خود به دولت روسیه را از طریق ادای سوگند ثابت کنند.

بازرسان روسی روز یکشنبه اعلام کردند که آزمایش‌های ژنتیکی هویت تمام ۱۰ نفر سرنشین کشته شده در این سانحه را تایید کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صحت‌سنجی یک شایعه؛ آیا پوتین قبرهای اعضای گروه واگنر را با خاک یکسان می‌کند؟

عملیات شکار اردک؛ اف‌بی‌آی و شش کشور اروپایی به مخرب‌ترین زنجیره تامین جرایم سایبری نفوذ کردند

واکنش‌ها به کشته‌شدن پریگوژین؛ پوتین سکوت کرد، رسانه نزدیک به واگنر «خائنان» را مسئول مرگ او خواند