صحت‌سنجی یک شایعه؛ آیا پوتین قبرهای اعضای گروه واگنر را با خاک یکسان می‌کند؟

مقبره معاون گروه واگنر
مقبره معاون گروه واگنر Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی روسی در روزهای اخیر کرملین متهم می‌شود که پس از کشته شدن یوگنی پریگوژین، تلاش می‌کند تا آثار به جا مانده از سربازان گروه واگنر را از بین ببرد

آگهی

در این ویدیو مردی از تخریب یک قبرستان متعلق به گروه واگنر انتقاد و خطاب به مقام‌های دولت روسیه می‌گوید که این افراد برای مردم روسیه جنگیدند. این ویدیو که سرگئي تریفونوف آن‌را منتشر کرده میلیون‌ها بار در شبکه‌های اجتماعی مشاهده شده است. 

تریفونوف مدعی است یکی از نظامیان سابق روسیه است این ویدیو را روز ۲۵ اوت در شبکه اجتماعی VK روسیه منتشر کرده است. در این ویدیو سربازان روس در حال برچیدن صلیب‌ها از روی قبرهای نیروهای واگنر در روستای نیکولایوکا در جنوب غربی روسیه هستند. این سربازان همچنین تاج‌های گلی را که روی این قبرها گذاشته شده بود، جمع کرده‌اند. 

تریفونو در این ویدیو با عصبانیت می‌گوید: «همه چیز را خراب کرده‌اند. شما دارید چه می‌کنید؟ اینها برای مردم روسیه جنگیدند و شما قبرهای آنان را با خاک یکسان می‌کنید.» 

در ۲۳ اوت، یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر، بر اثر سقوط یک هواپیمای کوچک حامل او و دیگر رهبران گروه در شمال غربی منطقه توور روسیه کشته شد. این دقیقاً دو ماه پس از آن اتفاق افتاد که مزدوران گروه واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین شورش کوتاهی را علیه دولت روسیه ترتیب دادند. 

تلاشی برای پاک کردن تمام خاطرات واگنر؟

اکنون، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی بر این باورند که ویدیوی برداشتن صلیب‌ها از روی قبرهای سربازان واگنر نشان می‌دهد که دولت در تلاش است همه آثار مربوط به این گروه را پاک کند. اما این ادعا چقدر صحت دارد؟

بر اساس گزارش مسکو تایمز، در حال حاضر، حدود هفت منطقه شناخته شده در گورستان‌های سراسر روسیه و اوکراین اشغالی وجود دارد که برای جنگجویان کشته شده واگنر در نظر گرفته شده است.

یورونیوز در بررسی بیشتر دریافته که کار ساخت‌وساز که در این ویدئو دیده می‌شود در واقع بخشی از بازسازی بزرگ‌تر این مکان است.

بر اساس مقاله رسانه روسی 63.ru که یک روز پس از مرگ پریگوژین منتشر شده، قرار است صلیب‌ها و تاج‌گل‌ها با اهرام سیاهی به نام «دندان اژدها» جایگزین شوند. این کار در واقع اشاره به بلوک‌های سیمانی است که مزدوران واگنر برای جلوگیری از نزدیک‌ شدن تانک‌های اوکراینی به خطوط دفاعی خود می‌ساختند. 

همچنین سرویس روسی بی‌بی‌سی در گزارشی با ساکنان نیولایوکا گفتگو کرده و این افراد تایید کردند که انتقال تجهیزات سنگین برای ساخت و ساز در این قبرستان از روز ۱۹ اوت یعنی حتی پیش از سقوط هواپیمای پریگوژین آغاز شده است. 

در نتیجه به نظر می‌رسد این اتفاقات بیش از اینکه تلاشی برای پاک کردن خاطرات این افراد باشد، نوعی ادای احترام به مبارزان واگنر است.

گزارش دیگر رسانه‌های محلی روسیه هم نشان می‌دهد که قرار است چنین بناهایی در دیگر قبرستان‌هایی که اعضای واگنر در آنجا به خاک سپرده شده‌اند صورت گیرد.

 خبرگزاری محلی اورا نیوز به نقل یک مقام در خصوص بازسازی‌ها در قبرستان یکاترینبورگ می‌گوید: «این بازی‌ها در ماه سپتامبر به پایان می‌رسد. همه این بچه‌ها با عزت جان خود را از دست دادند و سزاوار چنین بناهایی هستند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در نتیجه به نظر می‌رسد بازسازی‌های قبرستان‌ها از مدت‌ها قبل از شورش واگنر و کشته شدن پریگوژین آغاز شده و نمی‌توان آن‌را تلاش پوتین برای پاک کردن خاطرات این گروه دانست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پریگوژین، فرمانده مزدوران واگنر در مراسمی خصوصی در گورستان شهر سن پترزبورگ به خاک سپرده شد

روسیه می‌گوید آزمایش‌های ژنتیکی مرگ پریگوژین در سانحه هواپیمایی را تایید می‌کند

بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه، «اقدامی برای تضعیف سرگئی شویگو»؛ به فرمان پوتین یا نخبگان؟