«شرط ازدواج» در یکی از شهرهای چین برای برخورداری از مزایای زایمان حذف می‌شود

کودکان چینی در پکن
کودکان چینی در پکن Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چونگ‌چینگ، شهر بزرگی در جنوب غربی چین این هفته اعلام کرد که ساکنان بیمه شده، دیگر نیازی به ارائه گواهی ازدواج برای دریافت مزایای زایمان ندارند. این تصمیم یکی دیگر از ابتکارات جدید مقامات این کشور برای تشویق زنان به بچه‌دار شدن است.

آگهی

اداره امنیت پزشکی این شهر، در حساب رسمی خود در وی‌چت اعلام کرد که این تغییرات از روز جمعه اعمال می‌شود. 

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که مقامات در سراسر چین پس از اولین کاهش نرخ جمعیت این کشور در شش دهه اخیر، حالا در تلاش برای تشویق مردم به فرزندآوری هستند.

استان گوئیژو در جنوب غربی چین، استان شانشی در شمال غربی، استان هونان جنوبی و استان جیانگ‌سو در شرق این کشور هم محدودیت‌های ازدواج زنان برای دریافت یارانه زایمان را حذف کرده‌اند. 

نرخ ازدواج چین در سال ۲۰۲۲ میلادی با ۶.۸ میلیون نفر به پایین‌ترین خود از سال ۱۹۸۶ رسیده است. 

میزان تولد نوزادان هم به همین منوال کاهش پیدا کرده که گفته می‌شود به دلیل سیاست‌های رسمی‌ است که بچه‌دار شدن برای زنان مجرد را سخت کرده است. 

به گزارش رسانه‌های دولتی چین، نرخ باروری در چین در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۱.۰۹ کاهش یافته است. نرخ باروری چین در کنار کره جنوبی، تایوان، هنگ کنگ و سنگاپور یکی از پایین‌ترین نرخ‌های باروری در جهان است. 

زنان جوان چینی عواملی از جمله هزینه‌های بالای مراقبت از کودکان، موانع شغلی، تبعیض جنسیتی و عدم تمایل به ازدواج را به عنوان دلایل اصلی بچه‌دار نشدن ذکر کرده‌اند. 

کلیشه‌های سنتی‌ که می‌گوید زنان مراقبان اصلی کودکان هستند نیز هنوز در سراسر این کشور رواج دارد. 

اعتماد پایین مصرف کننده و نگرانی‌های فزاینده در مورد سلامت اقتصاد چین هم از عوامل کلیدی است که توسط جوانان چینی برای عدم تمایل به ازدواج و بچه‌دار شدن ذکر شده است. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

چندی پیش شهرستان دیگری در شرق چین اعلام کرد که اگر عروس ۲۵ سال یا کمتر داشته باشد، به زوج‌های جوان «پاداش» هزار یوانی (۱۳۷ دلار) تعلق می‌گیرد. این اقدام در راستای ترویج «ازدواج متناسب با سن و فرزندآوری» اعلام شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاداش نقدی در چین به عروس‌های زیر ۲۵ سال؛ زود ازدواج کنید تا هزار یوان جایزه بگیرید

تنش میان پکن و واشنگتن موجب رونق «بازی ورق» بین مدیران دولتی و سرمایه‌گذاران چینی شد

مبارزه‌ «بی‌سابقه» دولت چین با فساد در بخش بهداشت و درمان