برگزاری «مانور حمله هسته‌ای» در کره شمالی در اعتراض به رزمایش مشترک آمریکا و متحدانش

تلویزیون تصویری از پرتاب موشک کره شمالی را در طول یک برنامه خبری در ایستگاه راه آهن سئول نشان می‌دهد
تلویزیون تصویری از پرتاب موشک کره شمالی را در طول یک برنامه خبری در ایستگاه راه آهن سئول نشان می‌دهد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رسانه‌های دولتی کره شمالی روز پنجشنبه گزارش دادند که این کشور یک حمله اتمی شبیه‌سازی شده «زمین سوخته» برای اهدافی در سراسر کره جنوبی انجام داده است. راهبرد زمین سوخته، یک استراتژی نظامی به معنای از بین بردن تمام منابع در دسترس نیروی دشمن از جمله آب، غذا،‌ انسان، حیوانات، گیاهان و زیرساخت‌ها است.

آگهی

کره شمالی می‌گوید این رزمایش در واکنش به رزمایش آمریکا و متحدانش و برنامه‌ای پیشگیرانه برای مقابله با حمله هسته‌ای احتمالی واشنگتن است. 

رسانه‌های دولتی کره شمالی بیان کردند که چگونه این کشور یک جنگ بالقوه از جمله مقابله با هرگونه حمله با سلاح‌های هسته‌ای و سپس اشغال قلمروی کره جنوبی را به تصویر کشیده است.

ستاد کل ارتش خلق کره شمالی در بیانیه‌ای گفت: «ارتش یک تمرین تاکتیکی حمله هسته‌ای را چهارشنبه‌شب با شبیه‌سازی راهبرد زمین سوخته در مراکز فرماندهی اصلی و فرودگاه‌های عملیاتی نظامی کره جنوبی برگزار کرد.»

رسانه دولتی کره شمالی همچنین اعلام کرد که مانور این کشور، دفع حمله ناگهانی و سپس راه‌اندازی یک ضدحمله برای اشغال «کل قلمروی نیمه جنوبی» را شبیه سازی کرده است.

این شبیه سازی شامل نیروهای توپخانه خط مقدم و ذخیره استراتژیک، طرح‌هایی برای تشکیل جبهه در پشت خطوط دشمن، ایجاد اختلال در ورود «نیروهای مسلح خارجی» به درگیری و «حمله همزمان فوق شدید به مراکز فرماندهی نظامی محوری، بنادر نظامی، فروگاه‌های عملیاتی و دیگر اهداف مهم نظامی دشمن» بوده است.

وزارت اتحاد سئول که امور بین دو کره را رسیدگی می‌کند، در بیانیه‌ای گفت: «ما قویا اقدامات کیم جونگ اون که صریحا قصد حمله به کره جنوبی دارد را محکوم می‌کنیم.»

پرتاب موشک‌های بالستیک

ارتش کره جنوبی چند ساعت پس از استقرار بمب‌افکن‌های B-1B توسط آمریکا برای مانورهای هوایی متحدین گفت که کره شمالی روز چهارشنبه دو موشک بالستیک کوتاه برد نیز به سمت دریا شلیک کرده است. 

وزارت دفاع ژاپن هم اعلام کرد که اولین موشک کره شمالی تا ارتفاع ۵۰ کیلومتر بالا رفته و تا مسافت ۳۵۰ کیلومتر پرواز کرده است. موشک دوم نیز با ارتفاع ۵۰ کیلومتری، تا برد ۴۰۰ کیلومتری به پرواز درآمده است. 

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی پس از پرتاب موشک توسط کره شمالی، جلسه امنیتی تشکیل داد. 

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن هم به خبرنگاران گفت: «این رفتارها تهدیدی برای صلح و ثبات نه‌تنها کشور ما، بلکه برای منطقه و جامعه بین‌المللی است و قابل تحمل نیست.»

پیونگ‌یانگ همچنین اعلام کرد که قصد دارد دوباره در ماه اکتبر یک ماهواره جدید به فضا پرتاب کند؛ اقدامی که از سوی آمریکا، کره جنوبی و ژاپن «تحریک آمیز و نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در ممنوعیت استفاده کره شمالی از فناوری موشک‌های بالستیک» توصیف و محکوم شده است.

پرتاب موشک توسط کره شمالی اواخر روز چهارشنبه، یک روز قبل از پایان مانور ۱۱ روزه کره جنوبی و آمریکا انجام شد. پیونگ‌یانگ پیش از این مانور نظامی این دو کشور را محکوم کرده بود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رهبر کره شمالی از ارتش خود خواسته است تا آمادگی جنگی خود را افزایش دهند و از رهبران ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن به عنوان «سران باند» که خطر جنگ هسته‌ای در منطقه را افزایش می‌دهند،‌ انتقاد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آماده‌باش نیروی دریایی‌ کره شمالی «برای جنگ» در واکنش به مانور مشترک آمریکا، ژاپن و کره جنوبی

سیل در کره شمالی؛ کیم جونگ اون از «سوء مدیریت» مسئولان خشمگین است

تهدید کره جنوبی: استفاده پیونگ یانگ از سلاح هسته‌ای پایان رژیم کیم جونگ اون را رقم خواهد زد