بلاتکلیفی زیر سایه طالبان؛ ۸۴۰ هزار متقاضی «برنامه اسکان مجدد» آمریکا هنوز در افغانستان هستند

اردوگاه پناهندگان افغان در پایگاه مشترک مک گوایر نیوجرسی، در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۱.
اردوگاه پناهندگان افغان در پایگاه مشترک مک گوایر نیوجرسی، در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۱. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش جدید منتشر شده از سوی دفتر بازرس کل وزارت خارجه ایالات متحده حاکی از آن است که ۸۴۰ هزار افغان که برای برنامه اسکان مجدد ایالات متحده درخواست داده‌ بودند، هنوز در افغانستان منتظر دریافت نتیجه درخواستشان هستند.

آگهی

دولت ایالات متحده آمریکا برای کمک به افرادی که در طول دو دهه جنگ در افغانستان با این کشور همکاری می‌کردند، طرح ویژه‌ای را به اجرا گذاشته بود که امکان اسکان آن‌ها را در آمریکا بررسی می‌کند. 

اما این گزارش که به تازگی منتشر شده، چالش‌های این ابتکار را بررسی کرده و نشان می‌دهد که بیش از ۸۴۰ هزار نفر از شهروندان افغان در بلاتکلیفی و در انتظار رسیدگی به پرونده‌هایشان هستند و همچنان در خاک افغانستان به سر می‌برند.

برنامه اعطای ویزای آمریکا در سال ۲۰۰۹ میلادی پایه‌گذاری شد و با هدف کمک به افرادی برنامه‌ریزی شده بود که دوشادوش آمریکایی‌ها در افغانستان کار کردند و برای انجام این کار با خطرات قابل توجهی روبرو بودند. 

برنامه مشابهی نیز برای عراقی‌ها وجود دارد؛ با این حال هر دو برنامه با این انتقاد روبرو هستند که رسیدگی به پرونده‌ها بسیار کند است و متقاضیان را در بلاتکلیفی قرار داده‌اند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

از زمانی که ایالات متحده افغانستان را ترک کرده، تعداد افرادی که برای ویزا درخواست داده‌اند به شدت افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، در حالی که تعداد متقاضیان در اکتبر ۲۰۲۱ میلادی تنها حدود ۳۰ هزار نفر بود، این رقم در دسامبر ۲۰۲۲ به حدود ۱۵۵ هزار متقاضی رسیده است. 

دیگر اینکه این ارقام شامل اعضای خانواده‌های متقاضیان نمی‌شود که در صورت تایید درخواست ویزا، آن‌ها نیز اجازه اسکان مجدد خواهند یافت.

در این گزارش آمده است که وزارت خارجه آمریکا برآورد کرده است که تا ماه آوریل سال جاری میلادی، بیش از ۸۴۰ هزار متقاضی برای «برنامه ویژه ویزای آمریکا» به همراه اعضای خانواده آن‌ها همچنان در افغانستان بسر می‌برند.

آیا تمامی متقاضیان واجد شرایط هستند؟

البته باید گفت که همه افرادی که درخواست این نوع ویزا را می‌دهند لزوما پذیرفته نمی‌شوند. وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که در همان مراحل اولیه بررسی، مشخص می‌شود که حدود ۵۰ درصد از متقاضیان واجد شرایط نیستند.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که از زمان آغاز به کار دولت بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ تا اول ماه اوت سال جاری میلادی، نزدیک به ۳۴ هزار ویزا برای متقاضیان و اعضای خانواده آن‌ها صادر کرده که افزایش قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در این گزارش آمده است که وزارت‌ خارجه ایالات متحده برای رسیدگی به این تعداد از درخواست‌ها کارکنان بیشتری را استخدام کرده است؛ همچنین برای اینکه بتواند ادعای متقاضیان مبنی بر همکاری با آمریکا را راستی آزمایی کند با پنتاگون هماهنگ شده است.

در عین حال این گزارش مؤید آن است که با وجود تمام اقدامات انجام شده، وزارت خارجه آمریکا می‌توانست کارهای بیشتری انجام دهد. به عنوان مثال، این گزارش خاطرنشان می‌کند که در یکی از پست‌های کلیدی نظارت بر فرآیند این ویزای ویژه مهاجرتی، شاهد تغییر مداوم مسئول مربوطه یا در برهه‌هایی، شاهد خالی بودن این سمت بوده‌ایم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گسترش نظارت با دوربین توسط طالبان؛ آیا شرکت چینی طرح امنیتی آمریکا یا ترکیه را اجرا می‌کند؟

پایان غیبت چند ماهه؛ رییس‌الوزرایِ حکومت طالبان به سر کارش در کابل بازگشت

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد