افشای طرح ۲۲هزار هکتاری ساخت آرمانشهر کالیفرنیا؛ آیا رویای میلیاردرهای سیلیکون‌ولی محقق می‌شود؟

تپه‌ای با نیروگاه بادی در شهرستان سولانو، کالیفرنیا، چهارشنبه، ۳۰ اوت ۲۰۲۳
تپه‌ای با نیروگاه بادی در شهرستان سولانو، کالیفرنیا، چهارشنبه، ۳۰ اوت ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جمعی از نخبگان و سرمایه‌داران «سیلیکون‌ولی» چندین سال است که در خفا و بی سر و صدا در حال خرید زمین‌های کشاورزی شمال کالیفرنیا هستند؛ این افراد روز پنج‌شنبه و برای اولین بار از چشم‌انداز خود برای ساخت این آرمانشهر ۲۲ هزار هکتاری در شهر «سولانو» رونمایی کردند.

آگهی

یک شرکت کالیفرنیایی تحت عنوان «شرکای فلانری» روز پنج‌شنبه وب‌سایتی را راه اندازی کرده که تصاویر گرافیکی مربوط به یک پروژه ۸۰۰ میلیون دلاری را نشان می‌دهد.

این مجموعه در پنج سال گذشته موفق شده است بالغ بر ۵۵ هزار جریب فرنگی معادل تقریبی ۲۲ هزار هکتار زمین از اراضی این منطقه را خریداری کند.

گروه Flannery Associates که ساخت این پروژه را در دست دارد، با انتشار این تصاویر گرافیکی نشان می‌دهد که این شهرک دارای خانه‌هایی به سبک مدیترانه‌ای و محله‌های دارای پیاده‌راه و مسیر دوچرخه‌سواری خواهد بود.

به محض رونمایی از این پروژه که با حمایت گروهی از سرمایه‌گذاران میلیاردر «سیلیکون‌ولی» انجام می‌پذیرد؛ یک کارزار عمومی در مخالفت با دستور کار مبهم این پروژه به راه افتاد.

هیچ کس نمی‌دانست خریدار زمین‌ها کیست؟

تا هفته گذشته، هیچ کس خبر نداشت دقیقا چه کسی پشت خرید زمین‌های کشاورزی و بایرِ جنوب شرقی شهرستان سولانو، در ۶۰ مایلی سانفرانسیسکو است. در مجموع، این گروه نزدیک به یک میلیارد دلار خرج کرده و به بزرگترین زمین‌دار این منطقه تبدیل شده است. 

حتی زمین‌های اطراف شلوغ‌ترین پایگاه نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا هم خریده شده، بطوریکه گزارش شده است که این معما توجه ارتش آمریکا و پلیس فدرال را نیز به خود جلب کرده است.

تا اینکه هفته گذشته، نیویورک تایمز فاش کرد که «شرکای فلانری» با حمایت جمعی از سرمایه‌گذاران برجسته سیلیکون‌ولی به دنبال ساخت شهری جدید با استفاده از انرژی پاک است. گفته می‌شود که این پروژه موجب اشتغال‌زایی هزاران نفر خواهد شد و در عین حال ساکنان آن از حمل و نقل عمومی و زندگی شهری پایدار و قابل اعتماد برخوردار خواهند بود.

«یان شرامِک» ۳۶ ساله، تاجر سابق شرکت سرمایه‌گذاری «گلدمن ساکس» مسئول هدایت و رهبری این پروژه عظیم است. در گروه حامیان ساخت این آرمانشهر «رید هافمن»، یکی از بنیانگذاران «لینکد‌ْاین» و «لورن پاول جابز»، بنیانگذار گروه بشردوستانه «امرسون کالکتیو» و همسر استیو جابز فقید نیز به چشم می‌خورند.

آسوشیتدپرس
نقشه زمین‌های خریداری شدهآسوشیتدپرس

چرا این برنامه تا کنون مخفی بوده است؟

روز پنجشنبه، این گروه، چشم انداز این آرمانشهر را در یک وب‌سایت جدید، تحت عنوان «کالیفرنیا، تا همیشه» (California Foreve) ارائه کرد. «کالیفرنیا فور اِور» شرکت مادر «شرکای فلانری» است که توسط آقای شرامِک تأسیس شده است. 

همچنین خبر رسیده است که آقای یان شرامِک اخیرا اولین خانه خود را در این شهرستان خریداری کرده است.

وبسایت «کالیفرنیا فور اِور» استدلال آورده است که برای ایجاد یک «مجموعه کامل و پایدار» به یک زمین بزرگ نیاز داشته و تا زمان پایان رساندن خرید این املاک، نمی‌توانسته برنامه‌های خود را با عموم به اشتراک بگذارد.

این گروه متعهد شده است که این شهرک جدید به «فرصتی برای ایجاد یک جامعه جدید، مشاغل محلی پر درآمد، نیروگاه‌های خورشیدی و محیط‌های باز» تبدیل شود.

به گفته این وب‌سایت، رویای این افراد ایجاد شهری جدید با خانه‌هایی با متراژ و اندازه‌ها و قیمت‌های مختلف است و محله‌های آن دارای پیاده راه با دسترسی نزدیک به مدرسه و فروشگاه‌ خواهد بود. 

تصاویر گرافیکی از این آرمانشهر خانه‌هایی را نشان می‌دهد که به پارک‌ و فضاهای طبیعی برای قایق‌رانی، ماهی‌گیری و دوچرخه‌سواری نزدیک هستند.

آسوشیتدپرس
بزرگراه عبوری از وسط زمین‌های سولانو در تاریخ ۳۰ اوت ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

جلب موافقت اهالی محلی لازم است

این وب سایت بیان می‌کند که شهرک مورد نظر باید مطابق با نیاز شهرستان و اهالی آن طراحی شود. این گروه پیش‌تر نظرسنجی‌هایی را برای ساکنان محلی ارسال کرده است تا احساسات آنها را در مورد این ابتکار بسنجد.

برای ساختن هر چیزی شبیه به یک شهر در زمین‌های کشاورزی کنونی، این گروه ابتدا باید رای‌دهندگان شهرستان سولانو را متقاعد کند که با تبدیل کاربری زمین‌های کشاورزی به کاربری شهری موافقت کنند. 

کالیفرنیا فور اِور در بیانیه‌ای اعلام کرد که این گروه در این هفته با نمایندگان کنگره و هیات قانونگذاری ایالت کالیفرنیا دیدار کرده و به زودی با مقامات و شهرداران منطقه نیز دیدار خواهد کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

آگهی

چندین مقام محلی قبلا نسبت به این پروژه ابراز نگرانی و تردید کرده‌اند؛ از جمله «جان گارامِندی»، یکی از اعضای کنگره که معتقد است این گروه «در اعمال نفرت‌انگیز، مخفیانه و وحشتناک» دست داشته است. کاترین موی، شهردار فیرفیلد، قصد دارد برای مقابله با این طرح، با آقای گارامندی و اعضای هیات ناظران این شهرستان  دیدار کند.

خانم کاترین موی این شرکت و اتهاماتش را علیه کشاورزان مورد انتقاد قرار داد و گفت که شرکت‌ها تعلق خاطر مردم با زمین هایشان را درک نمی‌کنند. این شهردار گفت که او صدها پیام دریافت کرده است که تقریبا همگی آن‌ها مخالف این طرح هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشرفت «قابل‌توجه» کی‌یف در جبهه‌های جنوب؛ مسکو: حملات شبانه به پل کریمه را خنثی کردیم

تسلا از خودروی جدید خود در چین رونمایی کرد

کنایه بایدن به ترامپ در ضیافت شام با خبرنگاران: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم