انتشار گزارشی درباره یک «مقام اتحادیه اروپا» که بیش از ۵۰۰ روز در ایران زندانی است

زندان اوین و پرچم اتحادیه اروپا
زندان اوین و پرچم اتحادیه اروپا Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد که یک شهروند سوئدی که برای اتحادیه اروپا کار می‌کرد بیش از ۵۰۰ روز در ایران زندانی است. طبق این گزارش، این بازداشت بیش از یک سال از سوی مقامات سوئد و اتحادیه اروپا مخفی نگه داشته شده است.

آگهی

نیویورک تایمز در گزارش خود گفته است که «تهران به‌طور فرصت طلبانه ایرانی‌های دو تابعیتی و خارجی‌ها را با اتهامات ساختگی بازداشت می‌کند و به‌دنبال معامله آن‌ها با ایرانیانی است که در اروپا یا ایالات متحده زندانی هستند یا از آن‌‌ها به‌عنوان اهرمی برای رسیدن به منابع مالی و امتیازات دیگر استفاده می‌کند.»

ایالات متحده ماه گذشته با ایران به توافقی رسید که در ازای دریافت شش میلیارد دلار از درآمدهای مسدود شده ایران پنج آمریکایی زندانی در تهران را آزاد کند.

نیویورک تایمز در گزارش خود از هویت فردی که در ایران بازداشت است پرده برداشت و نوشت: «یوهان فلودروس، ۳۳ ساله اهل سوئد، چندین سمت در موسسات مرتبط با اتحادیه اروپا داشت… او حتی در کارزار تبلیغاتی برای جذب جوانان سوئدی به مشاغل اتحادیه اروپا حضور داشت.»

نیویورک تایمز
عکس از فرد بازداشت شده در ایراننیویورک تایمز

طبق این گزارش، آقای فلودروس در بهار سال گذشته در سفری که افراد آشنا به این پرونده، آن را یک سفر توریستی خصوصی توصیف کرده‌اند همراه با چند تن از دوستان سوئدی خود به ایران رفت. او در حالی که در تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۲۲ آماده بازگشت می‌شد در فرودگاه بازداشت شد.

دولت ایران در ژوئیه سال گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یک تبعه سوئدی را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده است. او اکنون در زندان اوین نگهداری می‌شود.

نیویورک تایمز با شش نفری که درباره این پرونده اطلاع داشتند صحبت کرده و آن‌ها اتهام جاسوسی آقای فلودروس را رد کرده‌اند.

وزارت امور خارجه سوئد اعلام کرد که درباره جزییات این پرونده اظهارنظر نمی‌کند.

بخش رسانه‌ای این وزارتخانه اعلام کرد که این نهاد و سفارت سوئد در تهران روی این پرونده کار می‌کنند.

این وزارتخانه به نیویورک تایمز گفت: «ما درک می‌کنم که علاقه‌ای به این موضوع وجود دارد اما در ارزیابی ما، اگر وزارتخانه به‌طور علنی درباره اقداماتش صحبت کند رسیدگی به این پرونده پیچیده می‌شود.»

آقای فلودروس از سال ۲۰۱۹ به‌عنوان دستیار ایلوا یوهانسون کمیسر بخش مهاجرت اتحادیه اروپا خدمت کرد. طبق این گزارش وی در سال ۲۰۲۱ به سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا [به ریاست جوزپ بورل] پیوست. افراد آشنا با وی، گفته‌اند که او پیش از این بدون هیچ مشکلی از ایران دیدن کرده بود در حالی که در آن زمان هم در اتحادیه اروپا فعالیت داشت.

وزارت اطلاعات ایران سال گذشته در بیانیه خود گفته بود که «متهم سوئدی که در سفرهای چندگانه‌ی پیشین به ایران، به‌دلیل برخی رفتارها و ارتباطات مشکوک، در لیست مظنونین واحد ضدجاسوسی وزارت اطلاعات قرار گرفته بود، همیشه از لحظه‌ی ورود به کشور، کلیه تحرکات، ارتباطات، سفرهایش به شهرهای مختلف کشور (که کلاً خارج از مقاصد و رویه‌های گردشگری انجام می‌شدند) تا هنگام خروج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران، دقیقاً تحت نظر مأمورین زبده‌ی ضدجاسوسی این وزارت‌خانه قرار می‌گرفت.»

سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا گفت که از نزدیک پرونده یک تبعه سوئدی بازداشت شده در ایران را پیگیری می‌کند اما این نهاد تایید نکرد که فرد مورد نظر برای این نهاد کار می‌کرده است.

نیویورک تایمز می‌گوید که با پدر آقای فلودروس تماس گرفته است اما او از اظهارنظر خودداری کرد.

افراد آشنا با آقای فلودروس به نیویورک تایمز گفتند که وی یکی از اعضای هیات نمایندگی افغانستان اما به دلیل تسلط طالبان در افغانستان هرگز به کابل نرسید. او کار خود را در دفتر مرکزی اتحادیه اروپا در بروکسل انجام می‌داد.

امدادگر بلژیکی که در ایران بازداشت بوداز همبندی سوئدی خود یاد کرد

اولیویه واندکاستیل، امدادگر بلژیکی که به مدت ۴۵۵ روز در تهران زندانی بود و اخیرا با یک دیپلمات ایرانی زندانی مبادله شد اخیرا بدون ذکر نام به آقای فلودروس ادای احترام کرد.

او در کنسرتی که به افتخارش در ماه ژوئن در بروکسل برگزار شد به یکی از هم سلولی‌های سوئدی خود در زندان اوین اشاره کرد.

آقای وندکاستیل در آن زمان گفت: «ما مثل برادر شدیم. به هم قول دادیم هر کاری برای یکدیگر انجام دهیم و هر کسی اول آزاد شد به خانواده‌ و عزیزان فرد دیگر کمک کند.»

روابط ایران و سوئد در وضعیت مبهمی قرار دارد. دادگاه حمید نوری، مقام ارشد سابق قضایی ایران سال گذشته به دلیل اعدام‌های دهه ۱۳۶۰ ایران برگزار و وی به حبس ابد محکوم شد.

آگهی

پیش از آغاز دادگاه آقای نوری در ژوئیه ۲۰۲۲ ایران اقدام به تشدید فشارها بر سوئد کرد. آقای فلودروس در آوریل ۲۰۲۲ بازداشت شد و در ماه مه سال گذشته ایران اعلام کرد قصد دارد احمدرضا جلالی محقق ایرانی-سوئدی را به اتهام جاسوسی و کمک به اسرائیل در ترور دانشمندان هسته‌ای اعدام کند.

ایران در همان ماه حبیب فرج‌الله چعب، ایرانی-سوئد دیگری که بیش از یک دهه در سوئد زندگی می‌کرد و در سفری در سال ۲۰۲۰ به ترکیه ربوده شد اعدام کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۱۰۰ هزار امضا پای کمپین حمایت از آزادی شهروند فرانسوی زندانی در ایران

شهروند بلژیکی زندانی در ایران «اعتصاب غذا کرد»

دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی را به اعدام محکوم کرد