نماینده چپ‌های پوپولیست: برخورد پلیسی با لباس زنان چه در ایران و چه در فرانسه محکوم است

مانوئل بومپار
مانوئل بومپار Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مانوئل بومپار، مسئول هماهنگی امور سیاسی حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» در واکنش به ممانعت از ورود دانش‌آموزان دختری که عبایه‌پوش به مدارس گفت: «من وجود پلیسِ لباس را نه تنها در ایران بلکه در هر کشور دیگری تقبیح و محکوم می‌کنم.»

آگهی

آقای بومپار که به نمایندگی از حزب مورد حمایت چپ‌های پوپولیست به رهبری «ژان‌ لوک ملانشون» در سال ۲۰۲۲ به پارلمان فرانسه راه یافته، روز چهارشنبه در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌نیوز (Cnews) اظهار داشت: «همان‌طور که زنان در ایران حق دارند، هر طور که می‌خواهند لباس بپوشند، در فرانسه هم باید همین‌طور باشد.»

عضو حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» که بخشی از پایگاه رای آن در میان مسلمانان فرانسه است، در ادامه این گفتگو با وجود تاکید بر لزوم اعمال قانون مصوب سال ۲۰۰۴ مبنی بر ممنوعیت استفاده از نمادهای مذهبی در مدارسِ فرانسه، هشدار داد: «ورود به منطقِ تنظیم لباس و پوشش قابل قبول، از قضا همیشه به بدن زنان و این‌بار به دختران جوان منتهی می‌شود.»

این نماینده چپ‌گرای افراطی تاکید کرد: «قانون ممنوعیت پوشیدن «عبایه» (ردای تمام قد گشادی که برخی زنان مسلمان از آن استفاده می‌کنند) در مدارس بدون این که قصد اصلی آن این باشد، خودسری و احساس تبعیض را در میان دانش‌آموزان افزایش می‌دهد.» 

گابریل آتال وزیر آموزش ملی فرانسه روز ۲۷ اوت اعلام کرد که بر اساس قانون ممنوعیت استفاده از نمادهای مذهبی در مدارس که از اصل اساسی لائیسیته نشات گرفته، پوشیدن عبایه توسط دختران دانش‌آموز در مدارس ممنوع است. او تاکید کرد: ««وقتی وارد کلاس می‌شوید، نباید بتوانید مذهب دانش‌آموزان را فقط با نگاه کردن به آنها تشخیص دهید.»

پیشتر و بر پایه قانون مصوب سال ۲۰۰۴ پوشیدن حجاب برای دختران دانش‌آموز ممنوع شده بود. در سال تحصیلی قبل، تعدادی از دختران محجبه که ناگزیر به برداشتن حجاب خود پیش از ورود به مدارس فرانسه بودند، با عبایه در محیط مدارس حاضر می‌شدند که موجب شکل‌گیری این برداشت شد که از این لباس به عنوان نمادی مذهبی استفاده می‌شود. 

البته برخی دانش‌آموزان مسلمان اصرار دارند که علاقه تازه آنها به پوشیدن عبایه به دلیل مُد شدن آن در کشورهای عربی است و علاقه آنها به پوشیدن عبایه منظری زیبایی شناختی دارد. تشکل‌های مذهبی مسلمانان و نیز گروه‌های چپ‌گرا نیز اصرار دارند که عبایه لزوما نماد مذهبی و اسلامی نیست.

به ایکس یورونیوز فارسی بپیوندید 

به گفته وزیر آموزش ملی فرانسه در روز نخست بازگشایی مدارس این کشور در سال تحصیلی جدید، ۲۹۸ دانش‌آموز عبایه پوش، قصد ورود به مدارس خود را داشتند که ۲۳۱ نفر از آنها برای از تن به در کردن آن متقاعد شدند ولی ۶۷ تن نیز زیر بار نرفتند و حاضر شدند که روز دوشنبه به مدرسه نروند. آقای آتال به مردم اطمینان داد که حتما از طریق گفتگو این ۶۷ دانش‌آموز هم برای عدم حضور با عبایه در مدارس متقاعد خواهند شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ممنوعیت پوشیدن عبا در مدارس فرانسه؛ شورای دولتی بر تصمیم دولت صحه گذاشت

بررسی بازگشت گشت ارشاد؛ فعال اصولگرا به یورونیوز: حکومت باید عادت کند برخی از زنان بی‌حجابند

نصب دوربین به لباس ماموران و همراهیِ قاضی کشیک؛ بازگشت گشت ارشاد با ظاهری جدید؟