حمله به ساختمان کنگره آمریکا؛ رهبر سابق گروه افراطی «پسران مفتخر» به ۲۲ سال زندان محکوم شد

انریکه تاریو، رهبر سابق گروه راست افراطی «پسران مفتخر»
انریکه تاریو، رهبر سابق گروه راست افراطی «پسران مفتخر» Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انریکه تاریو، رهبر سابق گروه راست افراطی «پسران مفتخر» روز سه‌شنبه به دلیل نقش داشتن در تحریک حمله به ساختمان کنگره آمریکا به تحمل ۲۲ سال حبس محکوم شد.

آگهی

این سنگین‌ترین حکم برای حمله به ساختمان کنگره و هتک حرمت بی‌سابقه به ارزش‌های دموکراسی در ایالات متحده از سوی هواداران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و معترضان به نتایج انتخابات پیشین ریاست جمهوری در این کشور است.

گفتنی است که چهار عضو دیگر گروه راست افراطی «پسران مفتخر» که ماه مه گذشته به همراه انریکه تاریو در راستای همین پرونده مجرم شناخته شده بودند، هفته گذشته به ۱۰ تا ۱۸ سال زندان محکوم شدند.

سنگین‌ترین حکم برای حمله به ساختمان کنگره تا به امروز ۱۸ سال بود که پیش‌تر علیه استوارت رودز، بنیانگذار یک گروه دیگر شبه‌نظامی راست افراطی موسوم به «حافظان سوگند» صادر شد.

حدود دویست نفر از اعضای گروه «پسران مفتخر» که نسبت به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیشین آمریکا معترض بودند، روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به همراه جمعی دیگراز معترضان که اغلب آنها را اعضا و هواداران جریان‌های راست افراطی تشکیل می‌دادند، به مقر کنگره یورش بردند تا از تایید پیروزی جو بایدنِ دموکرات بر دونالد ترامپِ جمهوریخواه در جریان نشست ویژه کنگره جلوگیری کنند.

قاضی تیموتی کلی در حکم خود که در آن به ۲۲ سال مجازات زندان برای رهبر سابق «پسران مفتخر» اشاره شده، از روز ششم ژانویه و حمله به ساختمان کنگره به عنوانی روزی که «سنت دیرین انتقال مسالمت‌آمیز قدرت» در آمریکا شکسته شد، یاد کرده است.

انریکه تاریو که دادستان‌ها پیش‌تر برای او درخواست ۳۳ سال مجازات زندان کرده بودند، برخلاف چهار متهم دیگرِ عضو گروه «پسران مفتخر»، روز ششم ژانویه در واشنگتن حضور نداشت اما قاضی پرونده وی را به عنوان هدایت کننده نهایی اقدامات این گروه در حمله به مقر کنگره مجرم شناخت.

نایب حسن، وکیل این مجرم ۳۹ ساله کوبایی‌تبار که اصالتاً اهل فلوریدا (جنوب شرقی آمریکا) است، برغم محکومیت‌های قبلی به ویژه در زمینه فروش تجهیرات پزشکی سرقتی، خواستار عفو وی شده است.

وکیل انریکه تاریو همچنین تاکید کرده است که موکلش پیش‌تر با پلیس فدرال در تحقیقات مرتبط با قاچاق مواد مخدر یا قاچاق انسان همکاری کرده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

بیش از هزار و ۱۰۰ نفر از ششم ژانویه ۲۰۲۱ به این سو در ارتباط با پرونده حمله به ساختمان کنگره آمریکا دستگیر شدند؛ برای بیش از نیمی از این متهمان تاکنون حکم مجازات زندان صادر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شورش هواداران بولسونارو؛ آیا می‌توان حمله به کنگره برزیل را با حمله به کنگره آمریکا مقایسه کرد؟

مشاور سابق ترامپ به دلیل ممانعت از تحقیقات درباره حمله به کنگره آمریکا مجرم شناخته شد

نظرسنجی‌ها یکسال پس از حمله به کنگره؛ نگرانی آمریکایی‌ها از آینده دموکراسی در کشورشان