اسرائيل به کمک هوش مصنوعی صدها سند مربوط به جنگ ۱۹۷۳ را منتشر کرد

گلدا مایر، نخست وزیر اسرائيل در جنگ ۱۹۷۳
گلدا مایر، نخست وزیر اسرائيل در جنگ ۱۹۷۳ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسرائيل از هوش مصنوعی برای سرعت بخشیدن به انتشار اسناد محرمانه‌ای که قرار است از طبقه‌بندی خارج شوند، استفاده می‌کند.

آگهی

آرشیو دولتی اسرائیل روز پنج‌شنبه اسناد جدیدی از دفتر گلدا مایر، نخست‌وزیر زمان وقوع جنگ «یوم کیپور» یا همان جنگ ۱۹۷۳ و پیامدهای آن را فاش کرد. 

اگرچه در ۵۰ سال گذشته مطالب بسیاری فاش شده اما اسناد جدید قابل توجهی در خصوص جلسات، دیدارها و تصمیمات دفتر نخست‌وزیر وقت یافت شده است. 

گلدا مایر که از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴ میلادی مقام نخست‌وزیری اسرائیل را در دست داشت، یکی از قدرتمندترین زنان تاریخ این کشور و اولین رئیس دولت زن در خاورمیانه مدرن محسوب می‌شود.

پیش از این، محققان بایگانی ۲۰۰ صفحه را پیدا و منتشر کرده بودند، اما با استفاده از ابزارهای جدید هوش مصنوعی حدود هزار صفحه دیگر بازیابی و منتشر شده است. 

در این اسناد، موارد جدید بسیاری وجود دارد که از آن جمله می‌توان به تحولات ساعت به ساعت وضعیت در جبهه‌های جنگ، تماس‌ها با ایالات متحده، وضعیت در سازمان ملل، تاثیر بر سیاست داخلی اسرائيل، مذاکرات آتش‌بس همچنین مذاکرات پس از جنگ اشاره کرد.

این آرشیو همچنین برای نخستین بار نشان می‌دهد که نام رمز مقامات اسرائیلی برای پادشاه اردن در آن زمان، ملک حسین، «لیفت» بوده است.

احتمالا آنچه در مورد مطالب جدید متمایزتر است، گزارش‌های دقیقه به دقیقه تحولات است. به عنوان مثال اینکه گلدا مایر، نخست‌وزیر وقت اسرائيل با چه کسانی ملاقات داشته و هر ملاقات در چه ساعتی انجام و چه مدت طولکشیده است. همچنین در خصوص تصمیمات و مصوبات در هر روز خاص، جزئیات بسیاری به دست آمده است. 

در گزارشی که جروزالم پست منتشر کرده بخش‌هایی از این مطالب را آورده است که می‌توان تحولات مربوط به روز ۷ اکتبر سال ۱۹۷۳ را مرور کرد: 

  • در ساعت ۶:۱۰ صبح روز ۷ اکتبر ۱۹۷۳، دبیر نظامی نخست‌وزیر در تماس تلفنی به نخست‌وزیر درباره وخامت اوضاع در جولان گزارش داد. نخست‌وزیر از تصمیم برای تخلیه روستاهای این منطقه مطلع شد. نخست‌وزیر از عزیمت وزیر دفاع به هلند مطلع شد. نخست‌وزیر مطلع شد که وضعیت در شمال وخیم است و نیروی هوایی برای حمایت از نیروهای زمینی در شمال وارد عمل می‌شود.
  • در ساعت ۶:۱۵ همان موارد به معاون نخست‌وزیر یگال آلون گزارش داده شد.
  •  در ساعت ۷:۲۰ صبح، نخست‌وزیر به دفتر خود رسید و به «گودال» (مرکز فرماندهی دفاع زیرزمینی) برای شنیدن گزارشی از وضعیت در جبهه های مختلف رفت. 
  • در ساعت ۸:۰۵ صبح نخست‌وزیر به دفتر خود بازگشت. 
  • در ساعت ۸:۲۰  صبح نخست‌وزیر برای وزیر خارجه ایالات متحده هنری کیسینجر در مورد وضعیت در جبهه‌های مختلف گزارشی تهیه کرد. در اواسط نوشتن، نخست‌وزیر تصریح کرد که نمی‌خواهد چیزی در مورد تخلیه روستاها بیان کند.
  • با نزدیک شدن به صبح، گلدا مایر، دستیاران و کابینه‌اش درباره مشکلات مربوط به ارسال کمک‌های نظامی کیسینجر و دولت نیکسون برای تامین مجدد ارتش اسرائیل و تلفات هواپیماها، تانک‌ها و سایر اقلام بحث کردند.

این گزارش‌ها همچنین در مورد معضل ایالات متحده در مورد چگونگی مدیریت جنگ در سازمان ملل و اینکه آیا بهتر است این جنگ بیشتر در مجمع عمومی سازمان ملل بحث شود یا در شورای امنیت سازمان ملل بوده است.

دیگر اسناد نیز روابط مسئولان این کشور با مقامات ارشد خارجی از جمله مصر و اتحاد جماهیر شوروی پیشین را شرح می‌دهند.

یکی دیگر از جنبه‌های جالب اسناد، حجم قابل توجهی از صداهای ضبط شده از مقامات عالی است، به طوری که محققان می‌توانند به جای اینکه صرفا مجبور باشند متون را بخوانند، به طور مستقیم صدای برخی از مقامات را بشنوند. 

اکنون ۴۰۰ میلیون سند در آرشیو وجود دارد که ۲۰ تا ۳۰ هزار پرونده جدید در سال اسکن می‌شود و تاکنون ۲ و نیم میلیون سند اسکن شده است. 

اسناد جدیدی که از طبقه‌بندی خارج شدند، کار هوش مصنوعی و ۱۷ محقق انسانی هستند که توانسته‌اند ۳ هزار و ۵۰۰ فایل، هزار تصویر و ۷۵۰ مورد صدای ضبط شده را بازیابی و منتشر کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این اسکن‌ها به ابزارهای هوش مصنوعی جدید اجازه می‌دهد تا انواع مسائل جالب جدید را در فایل‌هایی که شاید قبلا مرور شده‌اند، اما نکات مهم باقی‌مانده‌ای در آنها مغفول مانده را کشف و منتشر کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رأی به ثبت ویرانه‌های اریحا به عنوان یک اثر باستانی فلسطین در فهرست میراث جهانی

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم

از گردان اسرائیلی «نتزاه یهودا» چه می‌دانیم؟ چرا آمریکا به دنبال تحریم آن است؟