مسکو: انتقال پول‌های روسیه به کی‌یف غیرقانونی است؛ ناتو: پیشروی اوکراین کند اما منطبق با واقعیت‌هاست

جنگ اوکراین
جنگ اوکراین Copyright Kin Cheung/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
Copyright Kin Cheung/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در بحبوحه انتقادها از کندی پیشروی‌های اوکراین با وجود کمک‌های غرب؛ ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از متحدانش خواست تا از کی‌یف در پیشبرد عملیات «تهاجم متقابل علیه روسیه» که چند ماهی است که در جریان است، حمایت کنند و در عین حال واقعیت‌های جنگ را هم بپذیرند.

آگهی

آقای استولتنبرگ صبح روز پنجشنبه خطاب به اعضای پارلمان اروپا گفت که «هیچ کس هرگز نگفته که این [عملیات] قرار بوده آسان باشد. بلکه صراحتا اعلام شد که این یک حمله خونین، دشوار و سخت خواهد بود.»

«ما چه به هنگام پیروزی و چه در مواقع شکست از آن‌ها [اوکراین] حمایت می‌کنیم. حمایت از اوکراین یک گزینه انتخابی نیست، بلکه ضرورتی است (تا نشان دهیم) که رژیم‌های خودکامه نمی‌توانند با نقض قوانین ملی و استفاده از قوای ارتش به هر آنچه می خواهند برسند.»

وی افزود: «گاهی اوقات تصور اینکه جنگ تا چه حد می‌تواند وحشیانه باشد دشوار است، اما ما هرگز نباید مسئولیت خود را فراموش کنیم.»

آسوشیتدپرس
سرباز ۱۹ ساله اوکراینی در حال دریافت کمک‌های اولیه در نزدیکی باهموت به تاریخ چهارم سپتامبر ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

انتقادها از کندی ضدحمله و پیش‌روی ارتش اوکراین

اظهارات استولتنبرگ در حالی مطرح می‌شود که گزارش‌های متعددی از سوی رسانه‌ها بیان می‌شود که مقامات آمریکایی و اروپایی از پیشرفت مورد انتظار از ضدحملات اوکراین ناراضی هستند؛ چرا که این عملیات عملا با منابع مهمات غربی امکان‌پذیر شده است.

بر اساس گزارش اخیر نیویورک‌تایمز، ایالات متحده به اوکراین توصیه کرده است تا تاکتیک‌های خود را اصلاح کند و تغییراتی در نحوه استقرار نیروهای خود در خطوط نبرد ایجاد کند. تمرکز زیاد رسانه‌ها بر روی این موضوع و سرعت کند عملیات نظامی اوکراین، فشارها برای حصول نتایج سریع‌تر را افزایش داده است.

با این حال، استولتنبرگ خطاب به کسانی که نسبت به کندی سرعت عملیات اوکراین انتقاد دارند گفت که تصمیمات نظامی نباید توسط بروکسل (به عنوان مقر ناتو) اتخاذ شود، بلکه باید توسط فرماندهان اوکراینی و «در میدان جنگ» اتخاذ شود.

وی به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: «باید یادمان باشد که از چه نقطه‌ای شروع کردیم: ارتش روسیه قبلا دومین ارتش قوی در جهان بود و اکنون ارتش روسیه دومین ارتش قوی در اوکراین است. و این کاملا چشمگیر است.»

بر اساس برآورد دبیرکل، ارتش اوکراین حدود ۱۰۰ متر در روز از زمین‌های تحت اشغال روسیه را بازپس می‌گیرد.

آسوشیتدپرس
تلاش سربازان اوکراینی برای بازپس گیری مناطق اشغال شده در اطراف باهموت در تاریخ چهارم سپتامبر ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

برداشت از موجودی‌های وزارت دفاع آمریکا

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه یک بسته کمک امنیتی تازه به ارزش ۱۷۵ میلیون دلار را برای کمک به اوکراین «برای مقابله با تهاجم بی‌دلیل روسیه» اعلام کرد. این بسته جدید شامل تجهیزات دفاع هوایی، گلوله‌های توپخانه و سلاح‌های ضد‌تانک است.

در وبسایت پنتاگون آمده است که «این چهل و ششمین برداشت از موجودی‌های وزارت دفاع آمریکا برای کمک به اوکراین از اوت ۲۰۲۱ است و نشان‌دهنده تعهد پایدار ایالات متحده در مواجهه با تجاوز روسیه است.»

این بسته کمکی جدید به عنوان بخشی اختیارات ریاست جمهوری در برداشت ۶.۲ میلیارد دلاری از ذخایر موجود پنتاگون تعریف شده است.

واکنش کرملین به انتقال پول‌های توقیف شده روسیه به کهنه‌سربازان اوکراینی

در این بین، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنجشنبه اعلام کرد که طرح ایالات متحده برای ارسال وجوه تجار تحریم‌شده روسی به اوکراین غیرقانونی است و هرگونه اقدام اینچنینی مورد اعتراض قرار خواهد گرفت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه در سفر به کی‌یف اعلام کرد که واشنگتن در حال انتقال ۵.۴ میلیون دلار از دارایی‌های توقیف‌شده از الیگارش‌های تحریم شده روس است که حالا برای حمایت از کهنه سربازان ارتش اوکراین استفاده خواهد شد.

پسکوف به خبرنگاران گفت: «تصور این امر سخت است و [این اقدام] با همه قوانین بین‌المللی و قوانین ملی آن کشورها مغایرت دارد. اما به محض اینکه فرصتی پیش بیاید، ما از حقوق خود دفاع خواهیم کرد.»

پسکوف در این زمینه خاطرنشان کرد که همین حالا هم برخی از کارآفرینان روسی احکام دادگاه‌های کشورهای اروپایی را که چنین نقل و انتقالاتی را غیرقانونی می‌دانند، دریافت کرده‌اند.

آسوشیتدپرس
بازدید بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به همراه سفیر آمریکا در اوکراین از یک سرپناه در شهر کی‌یف به تاریخ هفتم سپتامبر ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

ماجرای بقایای پهپاد روسی در رومانی چه بود؟

در جریان جلسه تبادل نظر استولتنبرگ با قانونگذاران پارلمان اروپا، دبیر کل ناتو درباره حادثه اخیری که در رومانی، به عنوان یکی از کشورهای عضو ناتو رخ داده و نیروهای این ائتلاف نظامی را در حالت آماده‌باش قرار داده است، هم صحبت کرد.

پس از دو روز تکذیب قاطع، مقامات رومانیایی روز چهارشنبه اعتراف کردند که بقایایی را در خاک این کشور پیدا کرده‌اند که احتمالا متعلق به یک پهپاد روسی است. پذیرش این موضوع خشم برخی را در داخل کشور رومانی برانگیخته است که مبادا نوعی سرپوش‌گذاری در عدم اطلاع رسانی آن در کار بوده است.

در حال حاضر تحقیقات برای تعیین منشا این پهپاد در حال انجام است. با این حال، دبیرکل ناتو به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: «این نشان دهنده خطرات حوادث و سوانح است. ما هیچ اطلاعاتی مبنی بر عمدی بودن حمله روسیه نداریم.» 

آگهی

وی افزود: «ما منتظر نتیجه تحقیقات هستیم. اما نتیجه هر چه که باشد، آنچه شاهد آن هستیم این است که نبرد و حملات هوایی زیادی در نزدیکی مرزهای ناتو انجام می‌شود. لذا هوشیاری خود را افزایش داده‌ایم و آنچه را که در نزدیکی مرزهایمان می‌گذرد، زیر نظر داریم.»

این اولین بار نیست که حملات روسیه، به ترس از سرایت جنگ به آن‌سوتر از خاک اوکراین دامن می‌زند. سال گذشته میلادی نیز دو کشاورز به طور تصادفی در روستایی در نزدیکی مرز لهستان و اوکراین، توسط یک موشک پدافند هوایی که اوکراین برای خنثی کردن حمله روسیه شلیک کرده بود، کشته شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله مرگبار روسیه به بازاری در شرق اوکراین؛ آمریکا و اتحادیه اروپا محکوم کردند

راه دشوار اتحادیه اروپا برای تبدیل شدن به زرادخانه اوکراین

تهدید آخرالزمانی روسیه در جنگ احتمالی با ناتو: پچ‌پچ کردن‌های غرب بی‌نهایت خطرناک است