بیانیه اجلاس گروه بیست با پرهیز از محکوم کردن روسیه، خواستار برقراری صلح شد

نشست گروه ۲۰ در دهلی نو به تاریخ نهم سپتامبر ۲۰۲۳
نشست گروه ۲۰ در دهلی نو به تاریخ نهم سپتامبر ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گروه ۲۰ اقتصاد برتر جهان در نشست سالانه خود، روز شنبه از اتحادیه آفریقا به عنوان عضو تازه استقبال کردند، اما در مورد موضوع بحث برانگیز جنگ روسیه در اوکراین، صرفا خواسته شد تا از تصرف سرزمین‌ دیگر کشورها با توسل به زور اجتناب شده و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای هم محدود شود.

آگهی

بیش از یک پنجم سران گروه ۲۰ در زمان افتتاحیه اجلاس در دهلی‌نو حضور نداشتند. رهبران روسیه و چین ترجیح دادند با همتایان آمریکایی و اروپایی خود رو در رو نشوند. پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا هم پس از مثبت شدن آزمایش کووید-۱۹، به این مراسم نرسید. رئیس جمهور مکزیک هم گویا تصمیم گرفت تا به هند نیاید.

جو بایدن، اولاف شولتش صدراعظم آلمان، ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا، محمد بن سلمان از عربستان سعودی و فومیو کیشیدا از ژاپن، از جمله رهبران حاضر در این مراسم هستند. 

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز پس از تماشای افتتاحیه جام جهانی راگبی، کمی دیر به دهلی‌نو رسید و جلسات صبح را از دست داد.

با این حال اجماع اعضا بر سر متن بیانیه سران غافلگیرکننده بود چرا که این گروه بر سر جنگ در اوکراین به دو دسته تقسیم شده بودند؛ بطوریکه کشورهای غربی سعی داشتند حتما محکومیت شدید روسیه در بیانیه آورده شود، حال آنکه سایر کشورها خواستار تمرکز بر مسائل اقتصادی گسترده‌تر بودند.

آسوشیتدپرس
دیدار بایدن با بن سلمان در حضور نارندا مودی در نشست گروه بیستآسوشیتدپرس

عدم اشاره مستقیم به روسیه در جنگ علیه اوکراین

اعضا مواضع ملی و قطعنامه‌های سازمان ملل را یادآور شدند و از همه کشورها خواستند تا مطابق با اصول مندرج در منشور سازمان ملل عمل کنند. در این بیانیه آمده است که «در راستای منشور ملل متحد، همه کشورها باید از تهدید یا کاربست زور علیه تمامیت ارضی و حاکمیت یا استقلال سیاسی هر کشوری - آن هم با هدف دستیابی به تصرفات ارضی - خودداری کنند. [همچنین] استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای غیرقابل قبول است.»

این بیانیه همچنین خواستار اجرایی شدن دوباره جریان امن صادرات غلات، غذا و کود از اوکراین و روسیه در مسیر دریای سیاه شد. مسکو در ماه ژوئیه به دلیل آنچه برآورده نشدن خواسته‌هایش در تسهیل قوانین صادرات مواد غذایی و کود روسیه نامید، از این توافق خارج شد.

ادبیات به کار رفته در متن بیانیه امسال ملایم‌تر از متن بیانیه اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی اندونزی در سال گذشته بود که با نقل قول از قطعنامه سازمان ملل «به شدیدترین وجه، تجاوز فدراسیون روسیه به اوکراین را محکوم کرد و خواستار خروج کامل و بدون قید و شرط این کشور از خاک اوکراین شد».

پیوستن اتحادیه آفریقا

علیرغم اینکه تمرکز بیشتر جهان بر جنگ روسیه در اوکراین است و بسیاری از مسائل، مانند امنیت غذایی و انرژی برای اروپا مهم است؛ اما هند در این اجلاس به دنبال جلب توجه بیشتر به نیازهای کشورهای در حال توسعه بود.

در این نشست، حمایت گسترده‌ای برای پیوستن اتحادیه آفریقا به گروه ۲۰ وجود داشت. بدین ترتیب، اتحادیه آفریقا پس از اتحادیه اروپا به دومین بلوک منطقه‌ای تبدیل شد که به عضویت دائمی این گروه درآمد.

قاره ‌آفریقا به دلیل زمین‌لرزه‌ای که جمعه شب در مراکش و هنگامی که اکثر نمایندگان کشورها در دهلی‌نو خواب بودند رخ داد در کانون توجهات قرار گرفت. مودی در سخنان افتتاحیه خود مراتب تسلیت و حمایت خود را اعلام کرد. وی گفت: «در این زمان سخت، تمام جامعه جهانی در کنار مراکش هستند و ما آماده ارائه همه کمک‌های ممکن به آن‌ها هستیم».

آسوشیتدپرس
استقبال نارندا مودی از غزالی عثمانی، رئیس اتحادیه آفریقاآسوشیتدپرس

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

مودی خطاب به رهبران کشورهای حاضر گفت که برای حل چالش‌های گسترده‌ای که به گفته او ناشی از «فراز و نشیب‌های اقتصاد جهانی، شکاف بین کشورهای شمال و جنوب جهانی [کشورهای توسعه‌یافته و کمتر توسعه‌یافته]، شکاف بین شرق و غرب» و مسائل دیگری مانند تروریسم، امنیت سایبری، سلامت و امنیت آب است؛ باید به فکر «چاره‌ای مشخص» بود.

مودی این اظهارات را در حالی به زبان می‌آورد که بر روی پلاکی که جلوی او بر روی میز قرار داشت به جای نام کشور «هند» از نام مورد علاقه ملی‌گرایان هندو یعنی «بهارات» استفاده شده بود.

وی از تمامی اعضا دعوت کرد تا به «بی‌اعتمادی جهانی» پایان دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اظهارات نخست‌وزیر هند درباره مسلمانان خشم مخالفان دولت مودی را برانگیخت

جنجال هوش مصنوعی در انتخابات هند؛ از جعل هویت ستارگان بالیوود تا تبلیغات پدر درگذشته برای فرزند

تاتا و ایرباس دست بدست هم می‌دهند؛ هند و فرانسه بر سر تولید هلی‌کوپتر و زیردریایی توافق کردند