پشیمانی از مداخله نظامی شوروی در مجارستان و چکسلواکی؛ پوتین: پیگرد قانونی ترامپ انگیزه سیاسی دارد

ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه
ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید تصمیم اتحاد جماهیر شوروی برای ارسال تانک به مجارستان و چکسلواکی برای سرکوب اعتراضات مردمی در دوران جنگ سرد یک اشتباه بوده است.

آگهی

رئيس جمهوری روسیه که در یک مجمع اقتصادی در ولادی وستوک سخنرانی می‌کرد در پاسخ به پرسشی درباره تصمیمات شووری در دوران جنگ سرد تاکید کرد که اقدامات مسکو برای ارسال تانک به بوداپست در سال ۱۹۵۶ و پراگ که در سال ۱۹۶۸ اتفاق افتاد یک اشتباه بوده است. اشاره پوتین کنایه‌ای به آمریکا و کشورهای اروپایی برای ارسال تانک و تسلیحات نظامی به اوکراین است. 

او در ادامه در این رابطه گفت: «ایالات متحده دقیقا همان اشتباهات اتحاد جماهیر شوروی را مرتکب می‌شود و به اوکراین تسلیحات می‌فرستد. واشنگتن هیچ دوستی ندارد و برای این کشور تنها منافع اهمیت دارد.»

او که در سال ۲۰۲۲ ده‌ها هزار نیرو را به اوکراین فرستاده تا بزرگ‌ترین جنگ زمینی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم را به راه بیندازد همچنین گفت: «این درست نیست که در سیاست خارجی کاری انجام دهیم که به منافع مردمان دیگر لطمه بزند». این اظهارات پوتین در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از شهروندان روس با اقدامات کرملین برای تجاوز به خاک اوکراین مخالف هستند و اعتراضاتی هم در این خصوص شکل گرفته است. 

قیام مجارستان در سال ۱۹۵۶ توسط تانک‌ها و سربازان شوروی سرکوب شد. در آن درگیری‌ها دست‌کم ۲ هزار و ۶۰۰ مجارستانی و ۶۰۰ سرباز شوروی کشته شدند. 

بهار ۱۹۶۸ پراگ زمانی پایان یافت که نیروهای پیمان ورشو به رهبری شوروی به جمهوری سوسیالیستی چکسلواکی حمله کردند. به گفته مورخان چک، حدود ۱۳۷ چک و اسلواک در نتیجه آن تهاجم کشته شدند.

استقبال مردم از اعزام به جبهه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه سخنرانی خود مدعی شد که ۲۷۰ هزار روس «طی شش تا هفت ماه گذشته» به طور داوطلبانه  به صفوف ارتش و نیروهای داوطلبانه پیوسته‌اند که این تعداد افزون بر ۳۰۰ هزار سرباز بسیج شده در سال گذشته است. 

رئیس جمهوری روسیه همچنین ادعا کرد که در حال حاضر نیز روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نیروی داوطلب برای اعزام به جبهه ثبت‌نام می‌کند.

پیگرد قانونی ترامپ

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز سه‌شنبه گفت که پیگرد قانونی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا انگیزه‌های سیاسی دارد و نشان‌دهنده «پوسیدگی» نظام سیاسی آمریکا است. آقای پوتین گفت: «هر اتفاقی که برای ترامپ می‌افتد، ناشی از آزار و اذیت رقیب سیاسی اوست و با انگیزه سیاسی اتفاق می‌افتد. این وقایع در برابر چشمان افکار عمومی ایالات متحده و تمام جهان هم انجام می‌شود. در واقع، آنها به سادگی مشکلات داخلی خود را افشا کرده‌اند.»

او تاکید کرد، این ایده که ترامپ روابط ویژه‌ای با روسیه دارد «کاملا حرف بی‌پایه و اساسی» است. آقای پوتین در مورد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده هم گفت: «مهم نیست که چه کسی انتخاب شود چون بعید است که سیاست ضد روسی آمریکا تغییر کند.»

تورم فزاینده در روسیه

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش که جنبه اقتصادی داشت گفت که تورم فزاینده بانک مرکزی این کشور را مجبور به افزایش نرخ بهره به ۱۲ درصد کرده است. او همچنین هشدار داد در صورتی که افزایش قیمت‌ها از کنترل خارج شود اقتصاد روسیه آسیب خواهد دید. 

پوتین در مجمع اقتصادی شرق در ولادی وستوک همچنین اضافه کرد که در شرایط تورم بالا، شکل دادن به برنامه‌های تجاری عملا غیرممکن است. او با اشاره به اینکه هیچ مشکلی با نوسانات روبل نمی‌بیند مدعی شد که مقام‌های این کشور ابزارهای زیادی برای تحت کنترل نگه داشتن ارز و بازارها در اختیار دارند. 

روبل در معاملات اولیه روز سه‌شنبه در برابر دلار به قوی‌ترین سطح خود در تقریبا شش هفته گذشته رسید، زیرا پول ملی روسیه با افزایش تدریجی فروش ارز خارجی توسط صادرکنندگان و احتمال افزایش مجدد نرخ‌ها توسط بانک مرکزی در این هفته تقویت شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کرملین ماه گذشته پس از آنکه ارزش روبل در مقابل دلار به شکل قابل توجهی افت کرد، خواستار اجرای سیاست‌های سخت‌تر پولی شد. بانک مرکزی این کشور در یک نشست اضطراری در ۱۵ اوت تصمیم گرفت نرخ بهره را ۱۲ درصد افزایش دهد. با این حال بسیاری از تحلیلگران اقتصادی انتظار دارند که در جلسه روز جمعه بانک مرکزی روسیه، این نرخ باز هم افزایش یابد. در مقابل اما برخی از بانکداران بر این باورند که با توجه به تقویت روبل در هفته گذشته، احتمال حفظ این نرخ بیشتر است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرنوشت وزیر اتریشی که در مراسم ازدواجش با پوتین رقصید پس از جنگ اوکراین به کجا رسید؟

از مسمومیت تا پرتاب از پنجره؛ مخالفان پوتین چگونه یکی پس از دیگری از صحنه روزگار حذف شدند؟

بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه، «اقدامی برای تضعیف سرگئی شویگو»؛ به فرمان پوتین یا نخبگان؟