ملاقات رهبران روسیه و رهبر کره شمالی؛ پوتین: کیم عاشق موشک است

دیدار رهبران روسیه و کره شمالی
دیدار رهبران روسیه و کره شمالی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی کرملین پیش از دیدار ولادیمیر پوتین با کیم جونگ اون علام کرده بود که رهبران دو کشور بدون توجه به هشدارهای مقامات آمریکایی درباره «موضوعات حساس» گفتگو خواهند کرد.

آگهی

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی که به روسیه سفر کرده روز چهارشنبه در جریان دیدار با ولادیمیر پوتین در یک مرکز فضایی واقع در منتهی‌الیه شرق این کشور تقویت روابط میان مسکو و پیونگ یانگ را «اولویت مطلق» کشورش خواند.

رهبران دو کشور پس از بازدید از تأسیسات مرکز فضایی وستوچنی، از جمله کارگاه مونتاژ نسل جدید موشک‌های روسیِ آنگارا، به مدت بیش از دو ساعت با یکدیگر گفتگو کردند.

به گزارش فرانس‌پرس، با این حال تاکنون هیچ اطلاعاتی مبنی بر حصول توافق میان دو طرف برای فروش تحویل تجهیزات نظامی به روسیه به منظور تقویت این کشور در جنگ با اوکراین از سوی رسانه‌های دو کشور منتشر نشده است.

این در حالیست که ایالات متحده روز گذشته و پیش از دیدار رهبر کره شمالی با رئیس جمهوری روسیه، توافق برای فروش تسلیحات مورد نیاز مسکو را یکی از محورهای سفر کیم جونگ اون عنوان کرده بود.

بر اساس آنچه در تصاویر پخش شده از تلویزیون روسیه مشاهده می‌شود، آقای پوتین پیش از گفتگو با میهمان خود از ملاقات با وی ابراز خرسندی می‌کند.

کیم جونگ اون نیز در مقابل تاکید کرد که کره شمالی روابط با مسکو را «اولویت مطلق» دیپلماسی خود قرار داده است.

وی این دیدار را «سکوی پرشی» برای نزدیک‌تر کردن روابط میان دو کشور خواند و تأکید کرد: «از این فرصت استفاده می‌کنم و تأیید می‌کنم که ما همیشه با روسیه خواهیم بود.»

رهبر کره‌ شمالی تصریح کرد: «روسیه در حال حاضر برای محافظت از منافع امنیتی خود با نیروهایی سلطه‌طلبی در تقابل است. ما همیشه حمایت کامل و بی قید و شرط خود را از تمام اقدامات دولت روسیه اعلام کرده‌ایم.»

رئیس جمهوری روسیه سپس یادآور شد که در گفتگو با کیم جونگ اون بسیاری از موضوعات از جمله «وضعیت منطقه» و «همکاری اقتصادی» مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.

به گزارش کرملین، پیش از گفتگوی مسقتیم سران دو کشور، مذاکرات با حضور هیئت‌های نمایندگی دو طرف آغاز شده بود.

این اولین ملاقات میان رهبران دو کشور پس از سفر پیشین کیم جونگ اون به ولادی وستوک در سال ۲۰۱۹ است که رهبر کره شمالی طی آن با ولادیمیر دیدار کرده بود.

بیم‌های واشنگتن

واشنگتن پیش‌تر در آستانه دیدار رهبران روسیه و کره شمالی که هر دو در عرصه بین‌المللی بسیار منزوی شده‌اند، این احتمال را مطرح کرده بود که پیونگ یانگ در پشتیبانی از روسیه و به منظور تقویت قوای نظامی این کشور در جنگ اوکراین بنا دارد سلاح در اختیار مسکو قرار دهد.

به گفته کرملین، سرگئی شویگو و سرگئی لاوروف، وزرای دفاع و امور خارجه روسیه به همراه دنیس مانتوروف، وزیر صنعت این کشور در جریان گفتگوهای دوجانبه میان ولادیمیر پوتین و کیم جونگ اون و هیئت‌های همراه حضور داشتند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز پیش از این دیدار اعلام کرده بود که رهبران دو کشور بدون توجه به هشدارهای مقامات آمریکایی درباره «موضوعات حساس» گفتگو خواهند کرد.

واشنگتن نگران تحویل سلاح از کره شمالی به روسیه برای استفاده در عملیات نظامی در اوکراین است؛ حال آنکه پیونگ‌ یانگ خود به دلیل توسعه برنامه هسته‌ای و موشکی تحت تحریم ایالات متحده است.

از سوی دیگر، سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین، کشوری که همچنان حامی اصلی پیونگ یانگ در عرصه سیاسی و اقتصادی است روز چهارشنبه تاکید کرد که نشست میان رهبران روسیه و کره شمالی تنها به «روابط بین این دو کشور» مربوط می‌شود.

صفحه ایکس (توییتر) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

انتخاب مرکز فضایی وستوچنی برای برگزاری این ملاقات از سوی مقامات روسیه صورتی نمادین دارد. ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه احتمال کمک روسیه به کره شمالی در ساخت ماهواره را مطرح کرد؛ این در حالیست که پیونگ یانگ پیش‌تر دوبار در تلاش برای قرار دادن یک ماهواره جاسوسی نظامی در مدار ناکام بوده است.

آگهی

خبرگزاری‌های روسی در همین راستا به نقل از آقای پوتین اعلام کردند: «به همین دلیل است که ما به اینجا آمدیم. رهبر کره شمالی علاقه زیادی به فناوری موشکی دارد. آنها در تلاش برای توسعه برنامه فضایی خود هستند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرنوشت وزیر اتریشی که در مراسم ازدواجش با پوتین رقصید پس از جنگ اوکراین به کجا رسید؟

بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه، «اقدامی برای تضعیف سرگئی شویگو»؛ به فرمان پوتین یا نخبگان؟

تهدید اتمی کرملین از نبرد زمینی تا فضا؛ چه چیزی پوتین را از استفاده از سلاح‌های هسته‌ای باز می‌دارد؟