جنبش «زن، زندگی، آزادی» برنده جایزه مطبوعات اروپا در سال ۲۰۲۳ شد

مرسده شاهینکار، شیما بابایی و اورزولا فن درلاین در مراسم اهدای جوایز رسانه‌ای ام ۱۰۰
مرسده شاهینکار، شیما بابایی و اورزولا فن درلاین در مراسم اهدای جوایز رسانه‌ای ام ۱۰۰ Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جایزه رسانه‌ای ام ۱۰۰ موسوم به جایزه مطبوعات اروپا در سال ۲۰۲۳ به جنبش «زن، زندگی، آزادی» اختصاص یافت و شیما بابایی، فعال حقوق زنان و زندانی سیاسی سابق به نیابت از معترضان ایرانی با حضور در مراسم اهدای این جوایز در پوستدام آلمان، آن را تحویل گرفت.

آگهی

مراسم اهدای این جوایز روز پنجشنبه ۱۴ سپتامبر با حضور اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا برگزار شد و مرسده شاهینکار، فعال جنبش زنان ایرانی که در اعتراضات سال گذشته به دلیل شلیک نیروهای امنیتی بینایی یک چشم خود را از دست داد به همراه شیما بابایی در این مراسم شرکت کرد. 

ODD ANDERSEN/AFP or licensors
اورزولا فن درلاین، شیما بابایی و مرسده شاهینکارODD ANDERSEN/AFP or licensors

بنابر اعلام وبسایت جایزه ام ۱۰۰، این جایزه برای تجلیل از شجاعت و جان‌فشانی زنان و مردان ایرانی در مبارزه با ظلم و تلاش برای بدست‌ آوردن آزادی و حقوق انسانی به جنبش «زن، زندگی، آزادی» نعلق گرفت.

شیما بابایی، فعال حقوق زنان ایرانی که از سال ۲۰۲۰ در بلژیک زندگی می‌کند این جایزه را به نیابت از معترضان ایرانی دریافت کرد. 

ODD ANDERSEN/AFP or licensors
مراسم اهدای جایزه ام ۱۰۰ODD ANDERSEN/AFP or licensors

اورزولا فن‌ درلاین، رئیس کمیسیون اروپا هم در مراسم اهدای این جایزه در پوستدام آلمان حضور یافت و سخنرانی کرد.

خانم بابایی پس از دریافت جایزه در گفتگو با خبرنگاران گفت: «جمهوری اسلامی دشمن آزادی بیان و بزرگترین دشمن خبرنگاران است و در شرایطی که خبرنگاران را به دلیل انتشار اخبار بازداشت می‌کند تا صدای واقعی مردم به جایی نرسد، به شدت سانسور و فیلترینگ برقرار می‌کند.»

وی افزود: «در چنین شرایطی، وقتی جمهوری اسلامی می‌بیند مردم توانستند سد سانسور را بشکنند و صدایشان را به رسانه‌های جهان برسانند، وحشت‌زده می‌شود. ما تاثیر رسانه را نباید دست‌ کم بگیریم.»

او خطاب به خبرنگاران اروپایی گفت: «هربار که قلم به دست می‌گیرید و گزارشی تهیه می‌کنید، به یاد همکاران خبرنگارتان در ایران باشید که در زندان هستند و بابت کارشان به شدت مجازات می‌شوند.»

شیما بابایی افزود: «رسانه هزینه کشتار و سرکوب مردم را برای جمهوری اسلامی بالا می‌برد. بدانید با هر خبری که تهیه می‌کنید، حتی برای چند دقیقه می‌توانید فشار را بر مردم ایران کم کنید. کار رسانه نور تاباندن بر حقیقت است و زمانی که حقیقت روشن شود، ظلم و ستمی باقی نخواهد ماند و جمهوری اسلامی هم از بین خواهد رفت.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مصاحبه یورونیوز با نماینده پارلمان اروپا درباره ایران: مذاکره با تروریست‌ها در هر صورت اشتباه است

نگاهی به آخرین تلاش‌های زیست محیطی اورزولا فن‌ درلاین در آستانه آخرین سخنرانی سالانه او

مبارزه علیه سرکوب زنان توسط طالبان؛ دو کنش‌گر افغان در آلمان اعتصاب غذا کردند