مبارزه علیه سرکوب زنان توسط طالبان؛ دو کنش‌گر افغان در آلمان اعتصاب غذا کردند

دختران افغان مقیم آلمان
دختران افغان مقیم آلمان Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اعمال محدودیت‌های گسترده برای زنان که بخش عمده‌ای از مقررات سختگیرانه‌ طالبان را تشکیل می‌دهد آزادی‌های اجتماعی این قشر از شهروندان افغانستان را سلب کرده است؛ وضعیتی که سازمان ملل متحد از آن به عنوان «آپارتاید جنسیتی» یاد می‌کند.

آگهی

دو خواهر افغان که به دنبال سرکوب حقوق زنان از کشورشان گریخته‌‌ و به آلمان پناهنده شده‌اند همچنان از راه دور به مبارزه علیه طالبان ادامه می‌دهند.

در گزارش خبرگزاری فرانسه که به این موضوع اختصاص یافته آمده است که تمنا و زرمینه پریانی برای همبستگی با زنان کشورشان و جلب توجه افکار عمومی به سرکوب این قشر از جامعه افغانستان توسط طالبان از ابتدای ماه سپتامبر دست به اعتصاب غذا زده‌‌اند.

در این گزارش خبرنگار فرانس‌ پرس به دیدار دو خواهر افغان رفته که برای تبلیغ مبارزه خود چادری در یکی از میدان‌های شهر کلن برپا کرده‌اند.

تمنا و زرمینه در اطراف محل برپایی تجمع اعتراضی خود پلاکاردهایی نصب کرده‌اند که روی آنها عباراتی در محکومیت «آپارتاید جنسیتی» طالبان علیه زنان افغانستانی نوشته شده است.

این دو خواهر به خبرگزاری فرانسه می‌گویند به رغم آنکه برلین و دولت‌های غربی مدام تبعیض علیه زنان در افغانستان را محکوم می‌کنند اما در خصوص نتایج اقدام نمادین ۱۲ روزه خود برای اعتصاب غذا دچار هیچ توهم و خیال‌پردازی خاصی نیستند.

زرمینه با ابراز تاسف در این خصوص می‌گوید: «تاکنون از سوی دولت آلمان با ما تماسی نگرفته نشده و شاید هم نباید انتظار زیادی داشت، زیرا دو سال است که دنیا از آنچه در افغانستان می گذرد خبر دارد، اما صدای مظلومان شنیده نمی شود.»

تمنا، خواهر زرمینه که روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان است نیز به زبان دری به خبرنگار فرانس‌پرس می‌گوید: زنان افغان تنها به این دلیل که زن هستند از زمان به قدرت رسیدن طالبان به این سو «از حقوق اولیه انسانی خود محروم شده‌اند.»

مقامات طالبان از زمان بازگشت این گروه اسلامگرای افراطی به قدرت در اوت ۲۰۲۱، به رغم وعده‌های داده شده مبنی بر تغییر رویکرد نسبت به گذشته، همواره تفسیرو برداشت‌های سختگیرانه خود را از دین اسلام به شهروندان افغانستان تحمیل کرده‌‌اند.

اعمال محدودیت‌های گسترده برای زنان که بخش عمده‌ای از مقررات سختگیرانه‌ طالبان را تشکیل می‌دهد آزادی‌های اجتماعی این قشر از شهروندان افغانستان را سلب کرده است؛ وضعیتی که سازمان ملل متحد از آن به عنوان «آپارتاید جنسیتی» یاد می‌کند.

این دو خواهر خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه رژیم حاکم بر افغانستان هستند. تمنا می‌گوید باید دست کم اطمینان حاصل کرد که «جنایات (طالبان) در سکوت نادیده گرفته نمی‌شود.»

این کنشگر ۲۵ ساله که سه تن از خواهرانش ژانویه ۲۰۲۲ به دلیل برپایی تظاهرات مکرر علیه حجاب اجباری و الزام پوشش برقع برای زنان توسط طالبان دستگیر و بازداشت شده بودند سرانجام از کشورش گریخت و به آلمان پناهنده شد.

او شرایط زندگی در افغانستان را همچون «جهنم» توصیف می‌کند و می‌گوید که ویدئویی که شب دستگیری برای جلب توجه به وضعیت اسفناک خود و خانواده‌اش در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد زمینه‌‌ساز فرار از کشورش شده است.

وی در این ویدئو به ورود مردان مسلح به خانه اشاره می‌کند و با حالتی وحشت‌زده در حال درخواست کمک به تصویر کشیده شده است.

صفحه ایکس (توییتر) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

تمنا پس از دستگیری در نهایت آزاد شد اما طالبان وی را مجبور به ماندن در خانه و محروم از کار کرد؛ شرایطی که برای او غیرممکن به نظر می‌رسید تا آنکه در نهایت اکتبر ۲۰۲۲ به همراه خانواده راهی آلمان شد.

او اکنون پس از پناهندگی یادگیری زبان آلمان را آغاز کرده، می‌گوید: «من کشورم را ترک کردم و به اینجا آمدم تا صدای مردم قربانی شده در افغانستان باشم.»

تمنا می‌گوید «دوست دارم بتوانم در آلمان تحصیل کنم» اما در عین حال امید خود را برای بازگشت به کشورش از دست نداده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگرانی، آسایش خاطر، ناامیدی و غرور؛ افغان‌ها دوره دو ساله سلطه طالبان را چگونه سپری کردند؟

جنبش «زن، زندگی، آزادی» برنده جایزه مطبوعات اروپا در سال ۲۰۲۳ شد

نتایج یک نظرسنجی: از هر سه مرد آلمانی یک نفر خشونت علیه زنان را «قابل قبول» می‌داند