بایدن در سالگرد جان باختن مهسا امینی: ۳۰ میلیون ایرانی از ابزارهای ضد سانسور آمریکا استفاده کردند

تظاهرات سال گذشته در تهران
تظاهرات سال گذشته در تهران Copyright AP/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
Copyright AP/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در سالگرد جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ایران گفت که تحریم‌های بیشتری را علیه برخی از نهادها و افراد ناقض حقوق بشر اعمال خواهد کرد.

آگهی

وی تاکید کرد که برای سالگرد جان باختن مهسا «ژینا» امینی، او و همسرش جیل به یاد این دختر ۲۲ ساله و هر شهروند دلاور ایرانی که به‌خاطر مطالبات مسالمت آمیز دموکراسی و کرامت انسانی از سوی رژیم ایران کشته، زخمی یا زندانی شده‌اند به مردم سراسر جهان می‌پیوندند.

وی افزود: «همانطور که در سال گذشته شاهد بودیم داستان مهسا با مرگ وحشیانه او تمام نشد. او الهام بخش یک جنبش تاریخی (زن، زندگی و آزادی) بود که بر ایران و جهان تاثیر گذاشت تا به‌طور خستگی ناپذیر از برابری جنسیتی و احترام به حقوق بشر دفاع کنند.»

وی تاکید کرد که ایرانیان به تنهایی سرنوشت کشور خود را تعیین خواهند کرد اما ایالات متحده همچنان متعهد به ایستادن در کنار آن‌ها است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که در طول سال گذشته ایالات متحده به درخواست‌های مردم ایران پاسخ داده و یک کارزار دیپلماتیک بی‌سابقه را سازماندهی کرده است که منجر به حذف دولت ایران از کمیسیون سازمان ملل متحده درباره وضعیت زنان و ایجاد یک هیات حقیقت یاب سازمان ملل برای بررسی موارد نقض حقوق بشر شد.»

ما به تعداد فزاینده‌ای از فعالان حقوق بشر کمک کرده‌ایم تا پناهگاهی امن در ایالات متحده پیدا کنند. ما دسترسی ایرانیان به اینترنت را آسان‌تر کردیم.
جو بایدن
رئیس جمهوری ایران

وی افزود: «ما به تعداد فزاینده‌ای از فعالان حقوق بشر کمک کرده‌ایم تا پناهگاهی امن در ایالات متحده پیدا کنند. ما دسترسی ایرانیان به اینترنت را آسان‌تر کردیم.»

وی گفت: «در اوج اعتراضات ۳۰ میلیون ایرانی از ابزارهای ضد سانسور مورد حمایت ایالات متحده استفاده می‌کردند.»

بایدن گفت که ایالات متحده پیش از این بیش از ۷۰ فرد و نهاد ایران را که «مسئول حمایت از ظلم رژیم ایران به مردمش» بوده، تحریم کرده است.

وی گفت که امروز تحریم‌های بیشتری را علیه برخی از ناقضان حقوق بشر ایران اعلام می‌کنیم.

مهسا امینی دختر ۲۲ ساله سقزی که سال گذشته همراه با خانواده‌اش به تهران سفر کرده بود روز ۲۲ شهریور از سوی نیروهای گشت ارشاد بازداشت و به مقر این گشت در ساختمان خیابان وزرا منتقل شد و در آن‌جا بعد از بیهوشی به بیمارستان کسری منتقل شد و در بیمارستان جان باخت. پس از جان باختن مهسا امینی، موجی از اعتراضات در سراسر ایران ایجاد شد و برای چندین ماه ادامه پیدا کرد.

تحریم‌های جدید آمریکا

ایالات متحده همچنین در اقدامی که اعلام کرد هماهنگ با بریتانیا، کانادا، استرالیا و سایر شرکایش است، ۲۵ ایرانی، سه رسانه و یک شرکت ایرانی در حوزه اینترنت را در ارتباط با سرکوب اعتراضات تحریم کرد. 

شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی و خبرگزاری‌های وابسته به سپاه یعنی تسنیم و فارس در فهرست تازه تحریم‌های آمریکا قرار دارند. 

آمریکا همچنین شماری از فرماندهان منطقه‌ای نیروی انتظامی و سپاه پاسداران را تحریم کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حاشیه سخنرانی ابراهیم رئیسی در سازمان ملل؛ نماینده اسرائیل عکس مهسا امینی را بالا برد

سالگرد درگذشت مهسا امینی؛ اعتراضات پراکنده و تدابیر شدید امنیتی در ایران

تشدید اعتراض حامیان فلسطین در مراکز آموزش عالی آمریکا؛ دانشگاه کلمبیا از ضرب‌الاجل خود عقب‌ نشست