ولودیمیر زلنسکی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل حق وتوی روسیه در این شورا را محکوم کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در جلسه شورای امنیت در طول هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مقر این سازمان
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در جلسه شورای امنیت در طول هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مقر این سازمان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین روز چهارشنبه برای اولین بار شخصا در شورای امنیت سازمان ملل، «تجاوز جنایتکارانه» روسیه به اوکراین و حق وتوی این کشور در این شورا را محکوم کرد.

آگهی

در جلسه شورای امنیت سازمان ملل، زلسنکی به وسیلی نبرنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل که رو به رویش نشسته بود گفت: «بیشتر کشورهای جهان حقیقت این جنگ را می‌شناسند. این یک تجاوز جنایتکارانه و غیرموجه روسیه به ملت ما بوده و هدف آن تصرف سرزمین و منابع اوکراین است.» نبرنزیا هم در همان ابتدای جلسه با این صحبت‌ها مخالفت کرد. 

ادی راما، نخست وزیر آلبانی به عنوان رییس دوره‌ای نشست شورای امنیت با کنایه به مسکو پاسخ داد و گفت که روسیه مدت‌هاست که گفته این تهاجم به منزله جنگ نیست، بلکه «عملیات نظامی ویژه» بوده است. 

نبرنزیا با صحبت‌های راما مخالفت کرد. او در ادامه گفت که این جلسه یک نمایش بوده و بعد هم از راما به دلیل اظهارات سیاسی‌اش انتقاد کرد و گفت او به جای اینکه بی‌طرف باشد، اظهارات سیاسی جانبدارانه مطرح کرده است. 

پس از این جلسه زلنسکی در شبکه‌های اجتماعی از راما تشکر کرد و گفت که او آلبانیایی هنرمند است و «به جهان نشان داد که چگونه روسیه، دروغ‌ها و ریاکاری‌هایش را مدیریت می‌کند.»

در تلاش برای توجیه حمله به اوکراین، مسکو گفته که جاه طلبی کی‌یف برای ادغام با غرب از جمله ناتو، تهدیدی برای امنیت ملی روسیه محسوب می‌شده است. البته اوکراین و متحدانش این صحبت‌ها را بهانه‌ای بی‌اساس برای حمله می‌دانند. 

بعد از این صحبت‌ها، زلسنکی خواست که به عنوان مجازات حمله به اوکراین، روسیه از حق وتو‌اش به عنوان یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل پس از جنگ جهانی دوم محروم شود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بعد از خروج زلنسکی از نشست از استفاده مشروع مسکو از حق وتو دفاع کرد و کی‌یف و غرب را متهم کرد که اصول منشور ۱۹۵۴ سازمان ملل را تنها زمانی که به نفع آنها باشد، به طور انتخابی دنبال می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شورای امنیت سازمان ملل خطرات هوش مصنوعی را برای صلح و امنیت جهانی بررسی کرد

تصاویری از استفاده اوکراینی‌ها از پهپاد‌های هدایت‌شونده برای حمله به مواضع روسیه

روسیه قطعنامه سازمان ملل برای جلوگیری از یک مسابقه خطرناک هسته‌ای در فضا را وتو کرد