محموله اورانیوم روسیه به بنگلادش رسید؛ تامین برق ۱۵ میلیون خانوار با تکمیل نیروگاه هسته‌ای روپور

نیروگاه هسته‌ای بنگلادش
نیروگاه هسته‌ای بنگلادش Copyright Mahmud Hossain Opu/AP
Copyright Mahmud Hossain Opu/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنگلادش روز پنجشنبه اولین محموله اورانیوم را برای تنها نیروگاه هسته‌ای خود از مسکو دریافت کرد. این نیروگاه که هنوز افتتاح نشده توسط روسیه در حال ساخت است.

آگهی

انتظار می‌رود پس از اتمام ساخت این نیروگاه، شبکه ملی برق بنگلادش تقویت شود که می‌تواند به تقویت اقتصاد رو به رشد این کشور آسیای جنوبی منجر شود. بر اساس اعلام مقامات نیروگاه روپور قرار است ۲ هزار و ۴۰۰ مگاوات برق تولید کند که می‌تواند انرژی مورد نیاز حدود ۱۵ میلیون خانوار را تامین نماید. 

این نیروگاه توسط شرکت دولتی روس اتم روسیه ساخته شده است. مسکو بودجه ساخت و ساز آن را با وام ۱۱ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلاری تامین کرده که قرار است پرداخت آن از سال ۲۰۲۷ آغاز و ۲۰ سال هم به طول خواهد انجامید. 

پس از آغاز تولید برق در روپور، بنگلادش به بیش از ۳۰ کشوری که از رآکتورهای انرژی هسته‌ای برخوردار هستند محلق خواهد شد. 

اورانیوم ارسالی روسیه که اواخر ماه گذشته به بنگلادش رسید، روز پنجشنبه طی مراسمی در ایشوردی، محل استقرار نیروگاه، در شمال بنگلادش، به مقامات تحویل داده شد. شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، هر دو از طریق لینک ویدیویی در این مراسم حضور یافتند. 

به گزارش خبرگزاری یونایتد نیوز بنگلادش، آلکسی لیخاچف، رئیس روس اتم، این اورانیوم را  به وزیر علوم و فناوری بنگلادش یافش عثمان تحویل داد. در این گزارش جزئیات دیگری در مورد میزان اورانیوم ارسال شده ارائه نشده است.

در این گزارش آمده است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز از طریق ویدیو کنفرانس در این نشست حضور یافته است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بنگلادش و روسیه به طور سنتی روابط خوبی دارند و حتی پس از حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته نیز تغییری نکرده است. داکا چندین قرارداد با مسکو در زمینه همکاری در صنعت انرژی هسته‌ای، تجارت و امور مالی و سایر بخش‌ها امضا کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه سوخت نیروگاه‌ هسته‌ای «روپور» بنگلادش را از ماه سپتامبر تامین می‌کند

جولان «موکا» در بنگلادش و میانمار؛ طوفان در بزرگترین کمپ مسلمانان روهینگیا قربانی نگرفت

هفت متهم پرونده گروگانگیری مرگبار اسلام‌گرایان در بنگلادش به اعدام محکوم شدند