تعلیق کمک مالی اتحادیه اروپا به فلسطینی‌ها؛ سهم حماس و مردم غزه چه بود؟

تجمع در حمایت از اسرائیل در مقابل ساختمان شورای اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه به تاریخ نهم اکتبر ۲۰۲۳
تجمع در حمایت از اسرائیل در مقابل ساختمان شورای اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه به تاریخ نهم اکتبر ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا می‌گوید که بزرگترین کمک کننده مالی به مردم فلسطینی است و سالهاست که از رویکرد «دو کشوری» حمایت کرده است. رویکردی که از زمان توافق صلح اسلو در سال ۱۹۹۳ بین اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین، هدایتگر دیپلماسی بین‌المللی بوده است. اما آیا از این کمک‌ها به حماس و مردم غزه هم می‌رسید؟

آگهی

اتحادیه اروپا همزمان با اوج‌گیری درگیری‌ها بین نیروهای حماس و اسرائیل اعلام کرد تمام کمک‌های مالی خود برای توسعه منطقه را به حالت تعلیق درمی‌آورد. در همین رابطه، قرار است روز سه شنبه یک نشست اضطراری با شرکت وزرای خارجه اتحادیه اروپا برگزار شود.

اولیور وارهیئی، کمیسر اتحادیه اروپا در «امور همسایگان اتحادیه اروپا و عضویت [کشورهای جدید]» در این رابطه گفت: «حجم ترور و وحشیگری علیه اسرائیل و مردم، همچون یک نقطه عطف عمل کرد. دیگر هیچ چیز مثل گذشته نخواهد بود.»

وی بعدازظهر دوشنبه با اعلام این تصمیم در شبکه‌های اجتماعی گفت که تمام پرداختی‌ها بلافاصله متوقف می‌شود، همه پروژه‌ها مورد بازبینی قرار می‌گیرند و همه درخواست‌ها برای کمک مالی تا اطلاع ثانوی به تعویق می‌افتند.

به نظر می‌رسید این اعلام آقای وارهیئی به نوعی پیش‌دستی در اعلام نظر نهایی باشد.

آقای وارهیئی در ادامه توئیت خود خبر داد که میزان مبلغی که تحت تاثیر این تصمیم قرار خواهد کرد در مجموع معادل ۶۹۱ میلیون یورو خواهد بود.

توئیت اولیور وارهیئی، کمیسر اتحادیه اروپا در «امور همسایگان اتحادیه اروپا و عضویت [کشورهای جدید]»

اقدام انفرادی کشورهای اروپایی در قطع کمک‌های دو جانبه

پیش از اعلام این خبر، برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان و اتریش هم راسا اعلام کردند که کمک‌های مستقیم دوجانبه خود به فلسطینی‌ها را که به ترتیب ۱۲۵ و ۱۹ میلیون یورو بود را متوقف می‌کنند.

البته وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد که این کشور کمک‌های بشردوستانه خود که به طور جداگانه به سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی و سازمان ملل برای فلسطینی‌ها پرداخت می‌شود را به حالت تعلیق در نمی‌آورد. کریستین واگنر، سخنگوی این وزارتخانه روز دوشنبه گفت که بخش اعظمی از ۷۲ میلیون یورویی که آلمان تعهد داده بود در سال جاری پرداخت شده است و سایر پرداخت‌ها نیز ادامه خواهد یافت.

در مقابل، وزارت خارجه ایتالیا روز دوشنبه تایید کرد که به کمک‌های بشردوستانه مستقیم خود به سرزمین‌های فلسطینی ادامه خواهد داد.

آیا از این کمک‌ها چیزی به دست حماس هم می‌رسید؟

بروکسل فقط در سال گذشته میلادی نزدیک به ۳۰۰ میلیون یورو به فلسطینی‌ها کمک مالی اختصاص داد که بیشتر آن صرف پرداخت هزینه‌های بخش‌‌های خدمات ضروری مانند مراقبت‌های بهداشتی، کمک‌های اجتماعی، حقوق کارمندان کشوری و پروژه های توسعه‌‌ای شد. 

لازم به ذکر است که اتحادیه اروپا حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی می‌شناسد وهیچگونه کمک مالی به این گروه نمی‌دهد. در عوض این کمک‌ها به تشکیلات خودگردان فلسطین که بر کرانه باختری حکومت می‌کند و همچنین سازمان‌های غیردولتی و دیگر شرکای توسعه‌ای پرداخت می‌شد.

نوار غزه اما تحت کنترل گروه حماس است و اتحادیه اروپا کمک‌های مالی خود را از طریق سازمان ملل متحد به مردم  این منطقه اختصاص می‌داد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی روز دوشنبه دستور محاصره کامل نوار غزه را صادر کرد و از ورود مواد غذایی و سوخت به این منطقه جلوگیری کرد و برق و آب آن را نیز قطع کرد.

پس از ساعت ها عدم قطعیت در مورد ابعاد مختلف این توقف کمک‌های مالی، یانز لنارچیچ، کمیسر کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا گفت که کمک‌های فوری مورد نیاز به فلسطینی‌ها «تا زمانی که نیاز باشد ادامه خواهد داشت.»

لنارچیچ گفت: «در حالی که من حمله تروریستی را به شدت محکوم می کنم، اما حفاظت از غیرنظامیان ضروری است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همه نگاه‌ها به حزب‌ الله؛ آیا جبهه‌های جدیدی در جنگ حماس و اسرائیل گشوده خواهند شد؟

حماس با چه نیروهایی و چگونه اسرائیل را غافلگیر کرد؟

بورل: اروپایی‌ها دچار اختلاف شده‌اند اما چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت