دیدار غیرمنتظره زلنسکی از مقر ناتو در بروکسل؛ تلاش برای دریافت سلاح‌های بیشتر قبل از آغاز زمستان

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مقر ناتو
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مقر ناتو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین بامداد چهارشنبه بطور غیرمنتظره به مقر ناتو در شهر بروکسل رفت. این دیدار در حالی انجام شد که وزرای دفاع کشورهای عضو این ائتلاف نظامی، برای نشستی جمع شده بودند.

آگهی

آقای زلنسکی در بدو ورود به خبرنگاران گفت که از آن رو به بروکسل آمده که اولویت کشورش در حال حاضر «چگونگی زنده ماندن در زمستان» است.

او افزود: «ما در حال آماده کردن خود برای زمستان هستیم و اکنون به حمایت رهبران نیاز داریم.»

او با اشاره به ضرورت داشتن سیستم‌های دفاع هوایی، توپخانه و مهمات گفت که داشتن چنین تجهیزاتی به اوکراین امکان می‌دهد تا «زنده بماند و از خود دفاع کند».

آقای زلنسکی گفت: «صحبت درباره ضد حمله نیست. ضد حمله نیز مهم است اما قبل از آن شما باید دفاع کنید؛ زیرا در مقابل شما، روسیه یعنی ارتش بزرگ تروریست قرار دارد.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز که در کنار او صحبت می‌کرد، بر حمایت قاطع این ائتلاف از کشور جنگ‌زده اوکراین «تا زمانی که این جنگ طول بکشد» تاکید کرد.

زلنسکی گفت: «پوتین یک بار دیگر در حال آماده شدن برای استفاده از زمستان به عنوان یک سلاح جنگی است که همچنین به معنای حمله به سیستم انرژی و زیرساخت‌های گاز است. ما باید با قابلیت‌های پیشرفته‌تر و دفاع هوایی قوی‌تر با این تهاجمات مقابله کنیم.»

او اضافه کرد: «ما اکنون در قراردادهای پیش‌رو ۲.۴ میلیارد دلار برای افزایش تولید مهمات در اختیار داریم که از این میزان تنها یک میلیارد دلار آن قرارداد قطعی است. ما هم دائما در حال کار روی افزایش تولید هستیم.»

رئیس جمهوری اوکراین در جریان این دیدار سرزده، با وزرای دفاع کشورهای عضو این اتحاد نظامی گفتگو خواهد کرد. او همچنین در نشست «گروه تماس برای دفاع از اوکراین» موسوم به رامشتاین به رهبری ایالات متحده (ائتلافی از بیش از ۵۰ کشور، از جمله اعضای ناتو، که از اوکراین در برابر روسیه حمایت می‌کنند) سخنرانی خواهد کرد.

بریتانیا پیش از این، از اعطای یک بسته حمایتی جدید به ارزش ۱۰۰ میلیون پوند برای کمک به اوکراین بویژه برای پاکسازی میدان‌های مین، نگهداری وسایل نقلیه و حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی این کشور خبر داده بود.

زلسنکی همچنین قرار است اواخر روز چهارشنبه با الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک دیدار کند. این کشور اعلام کرده است که از سال ۲۰۲۵ جت‌های اف-۱۶ را به اوکراین تحویل خواهد داد. البته زلنسکی گفته است که تمرکزش در این دیدار چگونگی تامین مالی بازسازی اوکراین خواهد بود. 

او به خبرنگاران گفت: «صداهایی در جهان شنیده می‌شود که می‌گوید ما پولی برای کمک به بازسازی اوکراین نداریم. پاسخ اما بسیار مشخص است: شما دارایی روسیه را در اختیار دارید. اگر روسیه ما را نابود کند، می‌توانیم از آن دارایی‌ها استفاده کنیم. بیایید کلید در اختیار داشتن پول روسیه را پیدا و آن را برای بازسازی اوکراین هزینه کنیم.»

زلنسکی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در بروکسل با سران اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد یا خیر گفت که هنوز هیچ ملاقاتی برنامه‌ریزی نشده، اما «شاید» او با شارل میشل، رییس شورای اروپا دیدار کند. 

این دو، هفته گذشته در حاشیه اجلاس سران «جامعه سیاسی اروپا» در اسپانیا با یکدیگر دیدار کردند. رییس جمهوری اوکراین در جریان این نشست دو جانبه گفت که این کشور «تقریبا هر کاری» برای آغاز مذاکرات برای پیوستن به اتحادیه اروپا را انجام داده است. 

انتظار می‌رود که رهبران اتحادیه اروپا در جریان نشست سران خود در ماه دسامبر تصمیم بگیرند که آیا چنین مذاکراتی را با اوکراین و مولداوی آغاز کنند یا خیر.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

همچنین در نشست دو روزه ناتو، وزیران درباره وضعیت کوزوو و منطقه بالکان غربی، خرابکاری عمدی در دریای بالتیک در کانال‌های حیاتی زیر دریا و همچنین درباره درگیری بین اسرائیل و حماس گفتگو خواهند کرد. زلنسکی در پاسخ به سوالی درباره درگیری میان اسرائیل و حماس گفت که «توصیه می‌کنم رهبران به اسرائیل بروند و فقط از مردم حمایت کنند.» او ادامه داد: «من درباره هیچ نهادی صحبت نمی‌کنم، فقط درباره افرادی صحبت می‌کنم که تحت حملات تروریستی بوده‌اند، افرادی که در حال مرگ هستند. اتحاد مهم‌تر و قوی‌تر از تنها ماندن است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واردات الماس در تیررس تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه روسیه قرار گرفت

تنش بین آمریکا و عضو ناتو در سوریه؛ پنتاگون: پهپاد ترکیه را زدیم چون تهدیدی علیه نیروهایمان بود

استولتنبرگ در کی‌یف: اوکراین بیش از همیشه به ناتو نزدیک است