گزارش کمیسیون وضعیت استراتژیک آمریکا: ایالات متحده باید برای جنگ همزمان با چین و روسیه آماده باشد

جنگنده های نیروی هوایی آمریکا در منطقه پرواز ممنوع بر فراز عراق گشت زنی می کنند
جنگنده های نیروی هوایی آمریکا در منطقه پرواز ممنوع بر فراز عراق گشت زنی می کنند Copyright canva
Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک هئیت متشکل از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه که از طرف کنگره آمریکا منصوب شده در گزارشی اعلام کرد ایالات متحده باید با گسترش نیروهای خود، تقویت اتحادها و برنامه نوسازی تسلیحات هسته‌ای خود برای جنگ احتمالی با روسیه و چین آماده شود.

آگهی

گزارش «کمیسیون وضعیت استراتژیک» در بحبوحه تنش با چین بر سر تایوان و سایر مسایل و تشدید اصطکاک با روسیه بر سر حمله این کشور به اوکراین مطرح شده است. 

این یافته‌ها استراتژی امنیت ملی فعلی آمریکا را که خواستار پیروزی در یک درگیری و بازدارندگی در جبهه دیگر است را تغییر می‌دهد و همچنین به افزایش هزینه‌های دفاعی هنگفت با حمایت نامشخص کنگره نیاز دارد. 

مادلین کریدون، معاون سابق آژانس ناظر بر تسلیحات هسته‌ای آمریکا و جان کایل، سناتور بازنشسته جمهوری‌خواه در مقدمه‌ این گزارش گفته‌اند که «ما واقعیت‌های بودجه را به رسمیت می‌شناسیم، اما همچنین معتقدیم که ملت باید این سرمایه‌گذاری‌ها را انجام دهد.»

کایل در نشست توجیهی انتشار این گزارش گفت که رییس جمهوری و کنگره باید به مردم آمریکا بگویند که هزینه دفاعی بالاتر، بهای ناچیزی برای «جلوگیری» از یک جنگ هسته‌ای احتمالی میان آمریکا، چین و روسیه است.

این گزارش با موضع جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه زرادخانه هسته‌ای فعلی آمریکا برای بازدارندگی نیروهای مشترک روسیه و چین کافی است، در تضاد است. 

گروه حمایت از انجمن کنترل تسلیحات در پاسخ به این گزارش گفت که ترکیب زرادخانه «هنوز برای در معرض خطر قرار دادن تعداد کافی از اهداف دشمن و برای جلوگیری از حمله هسته‌ای، فراتر است.»

 «کمیسیون وضعیت استراتژیک» در این گزارش ادامه داد: «آمریکا و متحدانش باید آماده بازدارندگی و شکست هر دو دشمن را به طور همزمان داشته باشند. نظم بین‌المللی تحت رهبری آمریکا و ارزش‌هایی که از آن حمایت می‌کند از سوی رژیم‌های مستبد چین و روسیه در خطر است.»

کنگره آمریکا سال ۲۰۲۲ هیئتی متشکل از شش دموکرات و شش جمهوری خواه را برای ارزیابی تهدیدهای بلندمدت علیه این کشور و توصیه برای تغییرات نیروها و تسلیحات هسته‌ای آمریکا ایجاد کرد. 

به گفته این هیئت و پیش‌بینی پنتاگون، گسترش سریع زرادخانه هسته‌ای چین احتمالا تا سال ۲۰۳۵ به هزار و ۵۰۰ کلاهک هسته‌ای خواهد رسید و برای اولین بار آمریکا را با دومین رقیب اصلی سلاح هسته‌ای خود رو به رو خواهد کرد. 

در این گزارش ۱۴۵ صفحه‌ای آمده است که تهدید‌های چین و روسیه در بازه زمانی ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۵ حاد خواهند شد، بنابراین «برای آمادگی کشور باید هم‌اکنون تصمیم‌گیری شود».

این گزارش همچنین نوشته است که برنامه ۳۰ ساله نوسازی تسلیحات هسته‌ای آمریکا که از سال ۲۰۱۰ آغاز شده باید به طور کامل برای ارتقای همه کلاهک‌ها، سیستم‌های انتقال و پرتاب و زیرساخت‌ها در برنامه زمان بندی شده تامین شود. سال ۲۰۱۷ تخمین زده شده بود که این نوسازی تا سال ۲۰۴۶ حدود ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این هئیت همچنین خواستار تقویت «اندازه، نوع و وضعیت» نیروهای آمریکا و متحدان آن شد. در این گزارش همچنین گفته شده که اگر چنین تدابیری اتخاذ نشود، آمریکا «احتمالا» باید اتکای خود را به سلاح‌های هسته‌ای افزایش دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر دفاع روسیه: ما توانسته‌ایم ارتش اوکراین را خسته کنیم

دو رسانه آمریکایی: ترامپ اسرار محرمانه زیردریایی‌های هسته‌ای را لو داده است

کره شمالی راکتور مرتبط با سلاح هسته ای خود را «دوباره فعال کرد»