ادعای وال استریت ژورنال: ۵۰۰ نیروی حماس حدود یک ماه پیش از حمله به اسرائيل در ایران آموزش دیدند

حماس
حماس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وال استریت ژورنال گزارش داده نیروی قدس سپاه پاسداران دست‌کم ۵۰۰ نفر از اعضای گروه حماس و جهاد اسلامی را آموزش داده است.

آگهی

بر اساس گزارش این رسانه آمریکایی، این برنامه آموزشی تا یک ماه پیش از عملیات حماس علیه اسرائيل در روز ۷ اکتبر صورت گرفته است. وال استریت ژورنال اشاره‌ دقیقی نکرده که این گزارش را با استناد به چه منابعی تهیه کرده اما نوشته که «افراد آشنا به اطلاعات مرتبط با حمله حماس» این اطلاعات را در اختیار این رسانه آمریکایی قرار داده‌اند. 

این گزارش همچنین افزوده که چند تن از رهبران بلندپایه فلسطینی و ایرانی، از جمله اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه در تمرینات آموزشی شرکت کرده‌اند و این فرآیند آموزشی در ایران و با حضور افسران نیروی قدس صورت گرفته است. 

پیش از این گزارش‌هایی در خصوص آموزش نیروهای حماس توسط گروه واگنر روسیه نیز منتشر شده بود. 

مقام‌های جمهوری اسلامی از زمان آغاز عملیات حماس علیه اسرائيل ضمن حمایت از این حملات، تاکید کرده‌اند که نقش مستقیمی در این جنگ نداشته‌اند. مقام‌های آمریکایی و اروپایی هم در اظهارنظرهای مختلف خود اعلام کرده‌اند که منابع قابل اتکایی که نشان دهد ایران در این عملیات نقش داشته، پیدا نکرده‌اند. 

این روزنامه آمریکایی همچنین گزارش داده که اسرائيل با درخواست کاخ سفید مبنی بر تعویق تهاجم نظامی گسترده به غزه موافقت کرده تا ایالات متحده بتواند دفاع موشکی خود را به منطقه برساند. سی‌ان‌ان روز چهارشنبه به نقل از چند منبع آگاه گزارش داده که مقام‌های آمریکایی در روزهای اخیر در تلاش بودند تا اسرائيل را از انجام تهاجم زمینی به نوار غزه منصرف کنند. 

همچنین جروزالم پست نیز گزارش داده که مقام‌های آمریکایی به ارتش اسرائيل توصیه کرده‌اند که از تهاجم متقابل به غزه خودداری کند چرا که نگرانند این حمله جان گروگان‌ها و غیرنظامیان را به خطر بیندازد و همچنین به تنش‌ها در منطقه نیز دامن بزند. 

این رسانه اسرائيلی همچنین نوشته همزمان با افزایش تنش‌های منطقه‌ای در طول جنگ اسرائيل و حماس، واشنگتن برای مقابله با فعالیت گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه به حالت آماده‌باش شدید در آمده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در پی حمله حماس به اسرائيل حدود ۱۴۰۰ اسرائيلی و اتباع خارجی کشته شده‌اند و در مقابل با حملات اسرائيل به غزه، تاکنون بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ فلسطینی کشته شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل: بمباران اردوگاه آوارگان جبالیا در غزه می‌تواند جنایت جنگی باشد

گفتگوی رویترز با ۹ مقام ایرانی: جمهوری اسلامی در نحوه مداخله در جنگ حماس و اسرائیل دچار سردرگمی است

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم