ایهود باراک: اسرائیل تنها چند هفته برای نابودی کامل حماس فرصت دارد

ایهود باراک
ایهود باراک Copyright Charles Krupa/AP
Copyright Charles Krupa/AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi با استفاده از  Politico
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اگرچه به نظر می‌رسد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به دنبال جنگی بلند‌مدت برای نابودی حماس است، اما ایهود باراک، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل معتقد است به دلیل تغییر سریع رویکرد اذهان عمومی، به ویژه در آمریکا نسبت به جنگ در غزه، اسرائیل تنها چند هفته برای نابودی حماس فرصت دارد.

آگهی

نخست‌وزیر و فرمانده کل قوای پیشین اسرئیل در گفتگویی اختصاصی با پولیتیکو پیشنهاد کرد که پس از پایان این کارزار نظامی در راستای کمک به تشکیلات خودگردان فلسطینی برای فائق آمدن بر حماس، نیروهای چندملیتی عرب کنترل نوار غزه را به دست گیرند. او حتی در صورت چنین تغییری در نظام سیاسی غزه، بازگشت به دیپلماسی را در جهت ایجاد یک کشور فلسطینی مستقل، چشم‌اندازی دوردست می‌داند.

باراک که بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ میلادی رهبری اسرائیل را برعهده داشت، به این نتیجه رسیده است که بدنبال درخواست‌های فزاینده برای آتش‌بس بشردوستانه در جنگ غزه، لحن مقام‌های آمریکایی در روز‌های اخیر تغییر کرده است. سطح همدردی با تل‌آویو که در روزهای نخست حمله ۷ اکتبر، مرگبارترین حمله در تاریخ ۷۵ ساله اسرائیل با این کشور می‌شد، اکنون تنزل یافته است.

او می‌گوید: «عرصه درحال تنگ‌تر شدن است. روشن است که دیدگاه ما و آمریکا درباره حمله ۷ اکتبر به سمت اصطکاک می‌رود. البته که آمریکا نمی‌تواند خواست خود را به ما دیکته کند اما ما هم نمی‌توانیم آن‌ها را ندیده بگیریم. ما باید تا دو سه هفته آینده، شاید هم کمتر با خواست آن‌ها کنار بیاییم.»

آقای باراک با این استدلال که نیل به هدف غایی بنیامین نتانیاهو از جنگ یعنی نابودی تمام و کمال حماس ممکن است از ماه‌ها و یا حتی یک سال طول بکشد، خاطرنشان کرد که به دلیل آمار بالای مرگ و میر غیرنظامیان و هراس از این که کارزار نظامی اسرئیل ممکن است منجر به جنگی گسترده‌تر در منطقه شود، حمایت غرب در حال تضعیف است.

کشورهای غربی نیز درباره ۲۴۲ شهروندشان که در غزه به همچنان در اسارت حماس به سر می‌برند، نگرانند.

نخست‌وزیر پیشین اسرائيل می‌گوید: «پی‌بردن به رویکرد اذهان عمومی درحال حاضر در جمع‌های خصوصی آسان‌تر است. ما درحال از دست دادن همراهی اذهان عمومی اروپایی هستیم و طی یک یا دو هفته آینده حمایت دولت‌های اروپایی را نیز از دست می‌دهیم. آن‌جا است که اصطکاک ما با آمریکایی‌ها نمایان می‌شود.»

سیاستمدار و نظامی باسابقه

ایهود باراک باتوجه به سابقه نظامی و سیاسی خود معتقد است که اسرائیل در پاسخ به حملات ۷ اکتبر حماس به درستی اهداف خود را دست بالا گرفته است.

او می‌گوید: «حمله بسیار شوکه‌کننده بود. این اتفاق در تاریخ ما سابقه نداشت و مشخص بود که باید پاسخی سخت به آن داده شود. دلیل این پاسخ نه برای انتقام، بلکه برای اطمینان از عدم تکرار آن است.»

وی تشریح کرد که حتی اگر این کارزار نظامی به هدف غایی خود یعنی نابودی تمام و کمال حماس به صورت کامل دست نیابد، آسیب بسیار شدیدی به این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران وارد آورده است. او نکته مهم را جلوگیری و محدودسازی قابلیت حماس برای احیای مجدد عنوان کرد.

او معتقد است با هدف تغییر چشم‌انداز سیاسی، یک نیروی عرب چند ملیتی می‌تواند کنترل غزه را پس از پایان جنگ در دست گیرد.

ایهود باراک می‌گوید: «دور از تصور نیست که با حمایت اتحادیه عرب و شورای امنیت سازمان ملل متحد، یک نیروی عربی چند ملیتی تشکیل شود و کنترل امور غزه را برای سه تا شش ماه در دست گیرد تا به تشکیلات خودگردان فلسطینی برای اداره درست امور کمک کنند.»

این ایده آقای باراک پیش‌تر هم در سال ۲۰۰۸ - ۲۰۰۹ میلادی در زمان جنگ سه هفته‌ای میان حماس و اسرائیل مطرح شده بود.

او در آن زمان با حسنی مبارک، رهبر وقت مصر بر سر احتمال اداره نوار غزه توسط مصر و دیگر کشورهای عربی مذاکره کرده بود. او می‌گوید: «حرکت او را به یاد دارم. دستانش را به من نشان داد و گفت، هرگز دوباره دست روی غزه نمی‌گذارم.»

محمود عباس، رئیس جمهوری تشکیلات خودگردان فلسطینی و همچنین رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین (فتح) هم از این پیشنهاد خوشحال نبود. او در آن زمان به آقای باراک گفت: «من نمی‌توانم با سرنیزه‌های اسرائیل به غزه بازگردم.»

نخست‌وزیر پیشین اسرئیل می‌فزاید: «من از پاسخ او خوشم نیامد. اما منطقش قابل درک است. پانزده سال پیش، باور چنین چیزی غیرممکن بود زیرا هیچ‌کس حاضر به انجام آن نبود. اما اکنون همه‌چیز بسیار تغییر کرده است.»

یاسر عرفات، بیل کلینتون و ایهود باراک
یاسر عرفات، بیل کلینتون و ایهود باراکRon Edmonds/AP2000

حماس پس از درگیری سال ۲۰۰۷ با فتح، کنترل نوار غزه را در دست گرفت و فتح هم تنها به کنترل بخشی از کرانه باختری بسنده کرد.

آقای باراک خاطرنشان کرد که از آن زمان تا کنون اسرائیل، مصر و اردن همکاری های ضد تروریسم خود را تعمیق بخشیده‌اند و دولت یهود توافقنامه‌های «عادی‌سازی روابط» را با بحرین و امارات عربی متحده امضا کرده است. او معقد است کشورهای عربی نمی‌خواهند از چنین روندی عقب‌نشینی کنند.

ایهود باراک می‌افزاید: «رهبران عرب نیاز دارند تا به مردم خود بگویند چیزی درحال تغییر است و فصل جدیدی آغاز شده است، فصلی که در آن همه طرف‌ها صادقانه در تلاشند تا درگیری‌ها را متوقف کنند. اما آن‌ها همچنین نیاز دارند بشنوند که اسرائیل قادر است به تغییر رویه سال‌های اخیر خود فکر کند.»

آگهی

او هشدار می‌دهد که این به آن معنا نیست که اسرائيل باید یا می‌تواند در راه‌اندازی مذاکرات برای دست‌یابی به راه حل دوکشوری تعجیل کند. آقای باراک بر این باور است که بازگشت به دورانی که او با یاسر عرفات بر سر این راه حل در حال مذاکره بود، ممکن است بسیار طول بکشد.

نخست‌وزیر پیشین اسرائيل می‌گوید: «تاریخ خود را تکرار نمی‌کند. پس من فکر نمی‌کنم که چیزی دقیقا مثل آن زمان بتواند تکرار شود. اما مارک تواین می‌گوید، تاریخ می‌تواند قافیه‌دار باشد. این سریعا اتفاق نمی‌افتد و به زمان نیاز دارد. در حال حاضر اعتماد بین هر دو طرف از بین رفته و بی‌اعتمادی عمیق‌تر شده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وقفه‌ روزانه چهار ساعته در جنگ غزه؛ اسرائیل: صرفا برای خروج غیرنظامیان از شمال غزه است و بس

دبیرکل سازمان ملل متحد: شمار غیرنظامیان کشته‌شده در غزه نشان‌‌ از «چیزی غلط» در عملیات اسرائیل دارد

اسرائیل سفرای کشورهای حامی عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد را احضار کرد