وقفه‌ روزانه چهار ساعته در جنگ غزه؛ اسرائیل: صرفا برای خروج غیرنظامیان از شمال غزه است و بس

بمباران و گلوله باران بی‌وقفه غزه توسط ارتش اسرائیل
بمباران و گلوله باران بی‌وقفه غزه توسط ارتش اسرائیل Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نبردهای خیابانی سربازان اسرائیلی در شهر غزه با جنگجویان حماس که از تونل‌ها برای کمین علیه نیروهای اسرائیلی استفاده می‌کنند، ادامه دارد.

آگهی

ارتش اسرائیل از نفوذ نیروهایش تا قلب شهر غزه، سنگر اصلی حماس و شهر در محاصره، خبر می‌دهد و در مقابل، حماس مدعی است که به نیروهای اسرائیلی خسارات سنگینی را وارد کرده است.

در شرایطی که ارتش اسرائیل سیطره خود را بر شمال غزه تقویت می‌کند، هزاران فلسطینی به امید یافتن سرپناه همچنان در حال ترک شمال نوار غزه جایی که پس از بیش از یک ماه بمباران و محاصره زندگی در آن غیرممکن شده است.

به گفته ارتش اسرائیل تنها در روز چهارشنبه ۵۰ هزار فلسطینی شهر غزه را ترک کرده‌اند. سازمان ملل نیز مجموع افرادی را که از شهر غزه خارج شده‌اند را در مجموع ۷۲ هزار نفر اعلام کرد.

پیشتر و در آستانه آغاز حملات هوایی و زمینی اسرائیل به شمال نوار غزه، ارتش اسرائیل با پخش اعلامیه‌هایی از غیرنظامیان خواسته بود که هر چه زودتر شمال نوار غزه را ترک کنند. حملات اسرائیل که هدف از آن نابودی گروه حماس اعلام شده، پس از آن آغاز شد که حماس حمله‌ای موشکی حماس را در ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل انجام داد، حمله‌ای که۱۴۰۰ قربانی گرفت که اکثرا غیرنظامی بودند. حملات تلافی‌جویانه اسرائیل به شمال نوار غزه نیز بنا بر ادعای مقام‌های بهداشتی غزه به قیمت جان ۱۰ هزار و ۵۰۰ فلسطینی تمام شده است.

اسرائیل به دنبال به دست گرفتن کنترل تمام و کمال امنیت نوار غزه پس از شکست حماس است و غرب هم معتقد است که اداره نوار غزه پس از حذف حماس باید به فلسطینی‌ها سپرده شود. 

تا کنون تلاش‌های بین‌المللی تنها در زمینه ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه برای مردم غزه کارساز بوده و در برقراری آتش‌بس ناکام مانده است. چرا که اسرائیل تاکید دارد، تا زمانی که حماس ۲۴۰ نفری را که در جریان حمله ۷ اکتبر گروگان گرفته آزاد نکند، با آتش‌بس موافقت نخواهد کرد. در مقابل، حماس هم می‌گوید، تا زمانی که غزه مورد حمله است، گروگان‌ها را آزاد و حملات خود را متوقف نخواهد کرد.

آخرین تحولات جنگ حماس و اسرائیل در روز پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ خورشیدی برابر با ۹ نوامبر ۲۰۲۳ میلادی را در این صفحه دنبال کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار سازمان‌های بهداشتی: غزه با خطر شیوع قریب‌الوقوع وبا و حصبه روبرو است

ایهود باراک: اسرائیل تنها چند هفته برای نابودی کامل حماس فرصت دارد

جنگ غزه؛ تحولات دیپلماتیک در مسیر آتش‌بس همزمان با احتمال حمله قریب‌الوقوع زمینی اسرائیل به رفح