آلمان ارتش خود را به «ستون دفاعی اروپا» تبدیل می‌کند

Germany Army
Germany Army Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر دفاع آلمان روز پنج‌شنبه گفت این کشور ارتش خود را به گونه‌ای تقویت خواهد کرد تا به «رکن بازدارندگی و دفاع جمعی در اروپا» تبدیل شود.

آگهی

این خبر در حالی اعلام می‌شود که برلین برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته، سیاست دفاعی جدیدی را در پیش گرفته و در همین چهارچوب سندی حاوی دستورالعمل‌‌های دفاعی جدید نیز صادر کرده است.

در این سند ۱۹ صفحه‌ای که «نقطه عطف» (Zeitenwende) نامیده شده، جزئیات سیاست دفاعی آلمان شرح داده شده است. 

این سیاست دفاعی، بطور ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی از سوی دولت اولاف شولتس، صدراعظم آلمان به اجرا گذاشته شد.

آلمان سال گذشته به عنوان اولین گام برای بازسازی ارتش آنهم پس از دهه‌ها فرسایش، یک صندوق ویژه ۱۰۰ میلیارد یورویی با هدف خرید تسلیحات مدرن ایجاد کرد و متعهد شد که مطابق تعهد اعضای ناتو، معادل دست‌کم ۲ درصد تولید ناخالص داخلی خود در سال ۲۰۲۴ میلادی را صرف هزینه‌های دفاعی کند.

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان هنگام معرفی این دستورالعمل جدید گفت: «با این سند، آلمان از نظر سیاست امنیتی به کشوری بالغ تبدیل خواهد شد.»

او با اشاره به تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین که جنگ را به اروپا بازگرداند و سطح تهدیدات امنیتی را بالا برد، این سند را واکنش برلین به «واقعیتی جدید» خواند.

پیستوریوس گفت: «آلمان به عنوان پرجمعیت‌ترین و از نظر اقتصادی قوی‌ترین کشور در قلب اروپا، باید ستون فقرات بازدارندگی و دفاع جمعی در اروپا باشد. نیروهای آلمان باید دوباره روی ماموریت اصلی خود که دفاع از آلمان و متحدانش است، متمرکز شوند و آماده جنگیدن باشند.»

با این وجود او تاکید کرد که عملی شدن سیاست جدید «زمان‌بر» است و ارتش آلمان پس از «دهه‌ها غفلت» که باعث شده ساختارها و قابلیت‌های نظامی این کشور از بین برود، اکنون مجبور است اولویت‌بندی‌هایی را مدنظر داشته باشد.

پیستوریوس همچنین به تعهد برلین برای استقرار دائمی یک تیپ رزمی در لیتوانی تاکید کرد؛ اتفاقی که برای اولین بار اجرایی می‌شود و به گفتۀ او، اثباتی برای این ادعا است که کشورش در راه نقش جدید خود گام بر می‌دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شولتس متعهد به تقویت صنایع نظامی و تولید سلاح در آلمان شد

پلیس برلین اردوگاه حامیان فلسطین را از محوطه پارلمان برچید

آلمان دستیار یک سیاستمدار حزب راست افراطی را به اتهام جاسوسی برای چین بازداشت کرد