تداوم ضدحمله اوکراین؛ «روسیه اسرای جنگی را در خط مقدم جبهه به خدمت می‌گیرد»

سرباز گارد ملی اوکراین
سرباز گارد ملی اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اگرچه فرمانده کل قوای اوکراین مدعی است که ارتش این کشور در عملیات ضد حمله خود به روسیه به بن‌بست رسیده است، اما ولودیمیر زلنسکی این موضوع را کاملا رد می کند و می‌گوید که اوکراین تا آخر سال جاری به اهداف خود دست خواهد یافت.

آگهی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز چهارشنبه ۸ نوامبر اعلام کرد که عملیات ضدحمله این کشور علیه نیروهای روس همچنان در جریان است و تا پایان سال جاری به اهداف تعیین شده‌اش دست خواهد یافت.

آقای زلنسکی در کنفرانسی در نیویورک گفت: «ما برنامه‌ای داریم. البته که من نمی‌توانم همه جزئیات آن را با شما در میان بگذارم، اما گام‌های آهسته‌ای از جنوب و شرق رو به جلو داریم.»

این در حالی است که چندی پیش یکی از افسران عالی‌رتبه ارتش اوکراین گفته بود که این کشور در جبهه به بن‌بست رسیده است.

والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین گفته بود که نیروهای اوکراینی به کاهش سرعتی مانند جنگ جهانی اول رسیدند. اما رئیس جمهوری این کشور علنا این موضوع را رد کرد.

آقای زلنسکی پیشتر در مصاحبه‌ای در اوایل ماه جاری گفته بود: «ارتش ما برای این که بتواند سریع‌تر پیش رود و به فدراسیون روسیه به صورت غیرمنتظره‌ای ضربه وارد کند، برنامه‌ها و عملیات متفاوتی را در دستور کار قرار داده است.»

او روز یکشنبه در گفتگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی بار خواستار تدارک تسلیحات از جانب متحدان غربی خود شد و گفت: «با دست خالی و بدون سلاح انجام نقشه‌های ما ناممکن است. ما نیاز به تسلیحات مناسب داریم.»

روسیه بارها از زندانیان اوکراینی در خط مقدم استفاده کرده است

به گزارش آرآی‌ای نووستی، خبرگزاری دولتی روسیه این کشور زندانیان اوکراینی جنگ را به خط مقدم جبهه در شهر‌های خودشان می‌فرستد تا برای روسیه بجنگند. ان خبرگزاری روز سه‌شنبه اعلام کرد که سربازان با پیوستن به گردانی که ماه گذشته کار خود را آغاز کرد، با روسیه هم‌پیمان شدند.

بنابر ویدیوهای منتشر شده در این خبرگزاری اوکراینی‌هایی که به ارتش روسیه پیوستند، لباس نظامی بر تن، سلاح بر دست گرفته‌اند.

یورونیوز به صورت مستقل نمی‌تواند صحت و سقم این ویدیو‌ها را تایید کند. 

متخصصان می‌گویند چنین اقداماتی نقض مشهود کنوانسیون ژنو در رابطه با رفتار با اسرای جنگی است. این کنوانسیون قرار دادن اسرا در معرض جنگ و یا استفاده از آن‌ها در جریان جنگ و یا در شرایط ناسالم و خطرناک را شدیدا منع می‌کند.

بنابر اعلام موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن، گزارش‌هایی مبنی بر این که روسیه از زندانیان خواسته که به عنوان داوطلب در جنگ شرکت کنند، موجود است.

یولیا گوربونوا، محقق ارشد سازمان دیدبان حقوق بشر در امور اوکراین گفت: «اگرچه مقامات روس ادعا می‌کنند که آن‌ها را به عنوان داوطلب به خدمت گرفته‌اند، اما با توجه به شرایط حبس قهری، حتی تصور این سناریو که یک اسیر جنگی تصمیم بگیرد به صورت داوطلبانه به ارتش روسیه بپیوندد، بسیار دشوار می‌نماید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ در اوکراین و افکار عمومی روسیه؛ پوتین خود را برای انتخابات پیش‌رو آماده می‌کند

سفر اعلام نشدۀ دبیرکل ناتو به کی‌یف؛ جریان ارسال تسلیحات به اوکراین افزایش خواهد یافت

تهدید پهپادهای شکارچی روسیه؛اوکراین تانک‌های۱۰ میلیون دلاری آبرامز آمریکا را از خط مقدم بیرون می‌کشد